РОЛЬ ІНТЕРНЕТ-ТЕХНОЛОГІЙ У ФОРМУВАННІ ІНШОМОВНОЇ ПРОФЕСІЙНО-КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНЦІЇ СТУДЕНТІВ БАКАЛАВРАТУ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Байдюк Любов Миколаївна

викладач кафедри фахових методик та інноваційних технологій у початковій школі

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

м. Умань, Україна

Сучасне суспільство висуває все більш високі вимоги до навчання практичному володінню іноземною мовою в професійнії сфері. Обсяг інформації зростає і способи її передачі, зберігання, що використовувалися раніше, стають неефективними. Розглянемо дидактичні властивості і функції інтернет-технологій, принципи їх використання, дидактичні завдання, які дозволяють вирішити їх інтеграцію в процесі навчання і в метод междисциплінарного проекту зокрема.

А. Н. Щукін вважає, що стосовно до професійно-орієнтованого навчання іноземної мови, технологія розуміється як сукупність прийомів роботи викладача і учнів, що забезпечує досягнення цілей навчання мови і оволодіння мовою.

Г. В. Рогова – одна з перших використала цей термін в методиці навчання іноземних мов, трактує його як «науку техніки навчання». Автор включає в це поняття раціональне використання навчального часу, раціональний вибір прийомів і комплексу вправ, роздатковий матеріал, наочність, різноманітні форми роботи. 

В даний час можна говорити про нове покоління учнів, яке можна визначити як цифрове покоління (digital natives). Сучасні студенти-бакалаври регулярно використовують інтернет-інструменти та інтернет-матеріали в повсякденному житті. 

Принцип інтерактивності передбачає активну пізнавальну діяльність учнів, що спирається на керуючу діяльність технічного засобу.

Інтернет-технології відкривають нові можливості для втілення такої систематичного, оперативного-зворотного зв’язку та допомагають реалізувати різні форми міжособистісного і професійного спілкування:

- усна контактна комунікація (телеконференції) і письмова дистанційна комунікація (електронна пошта, чати, соціальні мережі, блоги);

- індивідуальне спілкування (особисте листування) і групове спілкування (дошка оголошень).

На думку Н. Ю. Степанової, застосування інтернет-технологій успішно інтегрується в навчальний процес в різних сферах:

- використання веб-ресурсів в процесі навчання всіх видах мовної діяльності – говоріння, читання, аудіювання та письма;

- використання комунікативних служб в процесі навчання – електронної пошти, телекомунікаційних проектів, телеконференцій, веб-форумів, чатів;

- використання новітніх технологій тривимірного простору (мультимедійні курси);

- створення власних сторінок і сайтів;

- використання презентаційних властивостей інтернет-технологій в лекційних курсах.

Розглянемо зміст кожного з п’яти видів навчальних інтернет-технологій:

- Хотліст (від англійського «hotlist» «список – по темі») являє собою список інтернет-сайтів. Щоб його створити, необхідно ввести ключове слово в поле пошуку інформації, і Інтернет видасть список сайтів по темі (хотліст), який в подальшому може використуватися в процесі навчання.

- Мультимедіа скрепбук («multimedia scrapbook» – «мультимедійна чернетка») – ресурс, який можна порівняти з колекцією мультимедійних ресурсів по темі, що включають аудіо- та відеофайли, картинки, анімаційні і художні фільми, які легко можуть бути завантажені як інформаційний матеріал по темі.

- Трежа хант («treasure hunt» – «полювання за скарбами») являє посилання на різні сайти по темі, що вивчається. Кожне посилання супроводжується питаннями за змістом сайту, які направляють пошукову діяльність учнів. Після відповідей на всі питання Трежа ханта перед учнями ставиться одне загальне питання на цілісне розуміння теми.

- Веб-квест («webquest» – «інтернет-пошук») – найскладніший метод використування інтернет-матеріалів. У ньому представлені елементи всіх вище згаданих способів роботи з інтернет-ресурсами.

Сервіси для створення дидактичних ігор:

1. Umapalata (http://www.umapalata.com/home_ru.asp) пропонує широкі можливості в створенні і використанні ігор на різних мовах, в різних предметних областях, для різних вікових категорій. Має простий і інтуїтивно зрозумілий інтерфейс. Дозволяє публікацію і вільний обмін іграми.

2. LearningApps.org (http://learningapps.org/login.php) – конструктор для розробки завдань в різних режимах – «Пазли», «Установи послідовність», «Вікторина з вибором правильної відповіді» та ін. Основна ідея вправ полягає в тому, що студенти можуть перевірити і закріпити свої знання в ігровій формі.

3. ClassTools (http://www.classtools.net/) дозволяє безкоштовно створювати різні освітні ігри, діаграми, вікторини.

Сервіси для створення інтелект-карт:

1. Mindmeister (https://www.mindmeister.com/ru) – сервіс для створення ментальних карт, які допомагають візуалізувати мислення. Карти використовують для різних завдань: створення нових ідей / фіксація ідей; конспектування книг, статей, лекцій; написання статей, рефератів, курсових робіт; аналіз і структурування великого обсягу інформації; рішення творчих завдань; запам’ятовування; презентація і акцентування уваги на ключових питаннях і т. д. 

Сервіси для зберігання закладок. Соціальні закладки є інтернет-сервіс для складання власної бази посилань на різні джерела з Інтернету, які містять корисну інформацію:

1. Memori (http://memori.qip.ru/) – вітчизняний сервіс «віртуальної пам’яті», що дає можливість зберігати закладки в Інтернеті, систематизувати їх за допомогою тегів, ділитися і обмінюватися закладками з друзями та знайомими.

2. Delicious (https://del.icio.us/) надає можливість подивитись наявні закладки, впорядковувати їх; взаємодіяти один з одним, підписуватись на закладки, залишати закладки для своїх друзів; відслідковувати останні тренди Інтернету за рахунок перегляду списків популярних закладок.

3. Xmarks (http://www.xmarks.com/) – зручний і цікавий сервіс для роботи з закладками, доповнення для браузера, призначені для синхронізації закладок між браузерами Google Chrome, Firefox, IE і Safari на різних комп’ютерах. 

Отже, застосування інтернет-технологій допомагає розкрити величезні можливості середовища навчання, здатні реалізувати всі переваги технічних засобів навчання.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:

1. Аитов В. Ф. Проблемно-проектный подход к формированию иноязычной профессиональной компетентности студентов: на примере неязыко-вых факультетов педагогических вузов: автореф. дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.02 / В.Ф. Аитов. СПб., 2003. 49 с. 

2. Александров К В. К вопросу о компьютерной лингводидактике языка / К.В. Александров // Иностранные языки в школе. 2012. № 10. С. 9– 12. 

3. Алмабекова О. А. Проектная работа в обучении английскому язы-ку для профессиональной коммуникации / О.А. Алмабекова // Лингвистиче-ские и культурологические традиции образования: сб. тр. Междунар. науч.-практ. конф. Томск: Изд-во ТПУ, 2001. С. 126–129.

 

Please publish modules in offcanvas position.