МЕТОДИКА ВИВЧЕННЯ НУМЕРАЦІЇ ЧИСЕЛ У КОНЦЕНТРІ «ТИСЯЧА» НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Шевчук Ірина Василівна

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри фахових методик та інноваційних технологій у початковій школі 

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини,

м. Умань, Україна

Важливою змістовою лінією початкового курсу математики є вивчення чисел та дій над ними. У  названу змістову лінію входять: лічба, нумерація і чотири арифметичні дії над цілими невід’ємними числами; початкові знання властивостей натурального ряду чисел і арифметичних дій; початкові знання про дроби. Вивчення чисел супроводжується постійним залученням різноманітних задач, в ході розв’язування яких учні зустрічаються з деякими видами практичної діяльності, так чи інакше пов’язаної з підрахунками і вимірюваннями. Учні ознайомлюються з основними одиницями величин, вчаться переходити від одних до інших. Основними арифметичними поняттями курсу математики початкової школи є: натуральне число, число нуль, наочне уявлення про дріб, система числення, арифметична дія.

Послідовність вивчення даного ряду чисел:

1. Створення уявлення про сотню як лічильну одиницю.

З попередніх концентрів діти вже отримали певні знання:

  • 10 одиниць становить один десяток;
  • 10 десятків становить одну сотню;
  • 10 сотень складають одну тисячу.

Для полегшення засвоєння сотні, як лічильної одиниці, у якості наочності можна використати квадрат, який містить 10 десятків. 

2. Заповнення натуральної послідовності. 

Вивчення даного етапу спрямовано на усвідомлення учнями утворення: трицифрових чисел;  чисел, які складаються з одиниць, десятків і сотень. До вивчення даного етапу учні рахували сотнями і, щоб не склалася  думка про те, що, наприклад, за числом 400 наступне за  числом 500, пропонуємо їм заповнювати числові відрізки. 

Вправи на заповнення числових відрізків: порахуйте від 400 до 450; які числа повинні стояти між числами 299 і 310; продовжити лічбу: 526, 527, ...; які числа при лічбі стоять перед числом 290, 300, 700, 490 тощо.

Доцільно прокоментувати кожний із цих випадків.

3. Письмова нумерація. Метою даного етапу є навчити дітей записувати трицифрові числа за допомогою цифр, з’ясувати місцеве значення цифр, тобто кожна цифра у записі числа матиме два значення – одне пов’язане із записом, друге – її місце у записі числа: наприклад, число 7 може позначати кількість одиниць, в певному числі, якщо вони стоять  в розряді одиниць, кількість десятків, якщо дана цифра стоїть на другому місці справа, тобто у другому розряді  і, нарешті, говорячи про концентр «Тисяча», може позначати кількість сотень, якщо її місце у третьому розряді, тобто на третьому місці справа [2].

Варто зазначити, що для позначення відсутніх одиниць у певному розряді, на письмі використовують цифру 0. Цифру нуль записують на місці відсутніх одиниць розряду. Необхідно звернути увагу на те, що цифра 0 показує не відсутність розряду, як це часто можна почути, а лише відсутність одиниць даного розряду.

Надалі робота будується так, щоб учні у процесі виконання практичних вправ зрозуміли порозрядний склад числа: число 469 подайте у вигляді суми розрядних одиниць. У числах 269, 728, 402 підкреслити, де цифра 2 позначає сотні (269), десятки (728), одиниці (402). За допомогою цифр 5, 3, 0 записати всі можливі трицифрові числа (530, 350, 503, 305). Підкресліть в утворених вище числах цифру 0, яка показує на відсутність у числі кількості десятків; назвіть числа, в яких цифра 0 показує на відсутність одиниць в розряді одиниць.Дані числа 900, 706, 540, 302. Відсутність одиниць якого розряду позначає цифра 0 в кожному з цих чисел.

У процесі вивчення нумерації в концентрі «Тисяча» учні повинні оволодіти такими знаннями: 

  • розрізняти одноцифрові, двоцифрові, трицифрові числа; 
  • вміти читати і записувати трицифрові числа; 
  • знати місце числа в натуральному ряді; 
  • знати попереднє і наступне число; 
  • вміти порівнювати числа; 
  • подавати числа у вигляді суми розрядних доданків; 
  • знати розрядні одиниці і вміти їх називати у числі; 
  • вміти визначати у числі загальну кількість одиниць, десятків, сотень[1].

Для засвоєння такого об’єму знань, учні повинні вміти давати характеристику числу, а саме: число 678: трицифрове; сума розрядних доданків: 600 + 70 + 8; попереднє число 677, наступне – 679; загальна кількість одиниць – 678; загальна кількість десятків – 67; загальна кількість сотень – 6; порозрядний склад: 6 сот., 7 дес., 8 один. найбільше трицифрове число 999; найменше – 100; найбільше з даних цифр число 876; найменше – 678.

Відповіді на ці запитання виявляють ступінь свідомості засвоєння усної нумерації трицифрових чисел учнями початкової школи.

Отже, концентром «Тисяча» завершується вивчення нумерації чисел першого класу. Під час вивчення  даного концентру йде ґрунтовна підготовка дітей до засвоєння останнього концентру «Багатоцифрові числа», який розглядається у початковій школі. Знання про порозрядний склад чисел, про розряди, про місцеве значення цифр, сума розрядних доданків та інші переносяться на вивчення багатоцифрових чисел.

Таким чином, концентр «Тисяча» є перехідним ступенем до чисел будь-якої величини.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:

  1. Богданович М. В. Методика викладання математики в початкових класах / М. В Богданович., М. В Козак., Я. А Король. — Тернопіль: Навчальна книга — Богдан, 2008. — 368 с.
  2. Шевчук І. В. Методика вивчення змістової лінії «Числа. Дії з числами початкового курсу математики / І. В. Шевчук – Умань: РВЦ «Візаві», 2018. – 107 с.

Please publish modules in offcanvas position.