НЕПЕРЕРВНА ОСВІТА І ПІДГОТОВКА УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ ДО ВЕДЕННЯ УРОКІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Савченко Вікторія Анатоліївна

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри виховання та культури здоров’я 

Дніпровська академія неперервної освіти

Дніпро, Україна 

Аналіз організації навчального процесу в системі неперервної освіти свідчить про необхідність модернізації навчального процесу на основі застосування інноваційних технологій підготовки учителів початкової школи до ведення уроків фізичної культури, що буде сприяти появі фахівця нової формації. У результаті виникає суперечність між знаннями і навичками та необхідністю вдосконалення системи неперервної освіти учителів фізичної культури на основі використання інноваційних технологій. 

Традиційні методи навчання, що базуються на методиці набуття знань на сьогоднішній день є неефективними в підготовці учителів початкових класів до ведення уроків фізичної культури.

Оволодіння слухачами багато в чому нетрадиційними і складними технологіями вимагає певного перегляду системи професійної підготовки вчительських кадрів [1].

В дослідженнях Н. В. Москаленко [2, с. 43] зазначено, що система фізичного виховання має великі можливості для розв'язання завдань розвитку творчої особистості специфічними засобами фізичної культури.

В основу підготовки учителів початкових класів до ведення уроків фізичної культури ми поклали дві високотехнологічні методики:

  • методику розвитку життєвих навичок;
  • методику прискореного навчання на основі опорних когнітивних схем.

Поєднання у підході до підготовки учителів початкових класів до ведення уроків фізичної культури цих базових методів дає змогу:

  • спроектувати опорні алгоритми поведінки у типових ситуаціях;
  • на їх основі відпрацювати базові уміння, моделюючи конкретні ситуації аналізуючи різні варіанти поведінки та їх наслідки.

В основу ефективного викладання нами було покладено формування знань, ставлень і навичок необхідних, для засвоєння слухачами курсу «Методика викладання фізичної культури за інноваційними технологіями»:

  • знання – інформація, яка необхідна для розуміння того, які внутрішні та зовнішні чинники впливають на здоров’я, поведінку і спосіб життя людини.
  • ставлення – психологічні установки, які визначають те, що людям подобається чи не подобається, що є вартим чи не вартим їхньої уваги. Ставлення залежить від особистої системи цінностей та соціальних, культурних і моральних норм, які пропагуються у суспільстві.
  • навички (спеціальні та соціально-психологічні) – спроможність само організувати своє життя у здоровий і продуктивний спосіб життя.

Навчання на засадах розвитку життєвих навичок реалізує концепцію особистісно-орієнтовного навчання і спрямовано на задоволення від навчання. Навчання здійснюється у ситуаціях близьких до реального життя, з урахуванням потреб і проблем. Перевага надається інтерактивним, а не інформативним формам навчання; останні досі переважають у викладанні курсів підвищення кваліфікації і є безумовно, корисними, але не здатні повністю забезпечити зміни у ставленнях і поведінці слухачів. Навчання на основі розвитку життєвих навичок має переваги

Менше:

  • орієнтація на знання;
  • директивних (сконцентрованих на викладачеві);
  • пасивності слухачів;
  • механічного запам’ятовування;
  • письмових завдань;
  • читання. 

Більше:

  • балансу між знаннями, ставленнями та навичками;
  • конструктивістських (центрованих на слухачах);
  • інтерактивних методик;
  • делікатного ставлення до індивідуальних відмінностей і гендерних потреб.

Інтерактивні технології не є синонімом життєвих навичок  але вони необхідні елементи запоруки успішного навчання.

Нами застосовувались методи, які спрямовані на стимуляцію взаємодії слухачів у групових формах занять та орієнтовані на власну активність слухачів під час динамічного навчального процесу.

На сьогодні інноваційні технології навчання визначені найбільш ефективними, тому впровадження даної методики навчання було поставлено до ряду пріоритетних завдань освіти області. Таким чином, підготовка вчителів початкових класів, які б володіли даною методикою, і могли ефективно її використовувати на уроках фізичної культури в початковій школі, стала актуальною і першочерговим завданням неперервної освіти педагогів з фізичної культури. Розуміючи необхідність якісної підготовки вчителів початкової школи до ведення уроків фізичної культури, які б використовували інтерактивні методи навчання, ми починаючи з 2015 року почали інтенсивну перепідготовку на курсах підвищення кваліфікації з фізичної культури.

Слід відмітити, що застосування інноваційних технологій з фізичного виховання у післядипломній підготовці вчителів початкових класів буде ефективна за таких умов:

  1. Створення освітнього середовища в системі неперервної освіти вчителів фізичної культури початкових класів, що спрямовано на стимуляцію пізнавальної діяльності власної активності слухачів в системі засвоєння сучасних знань, необхідних навичок  і вмінь, забезпечують високий рівень викладання предмету «Фізична культура».
  2. Ознайомлення слухачів з інноваційними технологіями фізичного виховання, опора на життєвий і навчальний досвід – використання знань здобутих власним досвідом, формування певних психологічних і моральних якостей, необхідних для використання інтерактивних технологій при викладанні предмету «Фізична культура».
  3. Розвиток творчого мислення в процесі навчальної діяльності, практична спрямованість і міждисциплінарний характер завдань в процесі впровадження уроків фізичної культури з використання інтерактивних методів навчання організація самостійної пошуково-дослідної  діяльності в процесі вивчення сучасних підходів щодо викладання предмету «Фізична культура».
  4. Інформаційне забезпечення навчального процесу – розробка програми навчального курсу «Методика викладання фізичної культури в початкових класах з використанням інноваційних технологій навчання» та наповнення його відповідним змістом посібників «Орієнтовні уроки фізичної культури в початковій школі з інтерактивними методами навчання» та комплект робочих зошитів з фізичної культури для учнів 1-4 класів; створення інформаційної бази тощо.

Чітка організація процесу підготовка дала можливість сформувати наступні вміння (навички) у вчителів початкових класів:

  • логічного мислення, аналізу, вибору і презентації інформації або проблематики;
  • співпраці, засад толерантності шляхом визначення межі власної терпимості та поваги до прав і свобод інших людей;
  • проектування опорних схем, вправ для створення доброзичливої атмосфери і продуктивної роботи у групах.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:

  1. Комар О. А. Авторська система підготовки майбутнього вчителя початкової школи до застосування інтерактивної технології у професійній діяльності / О.А. Комар// Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету Серія: Педагогіка. – 2009. - №5. – С.74-80.
  2. Москаленко Н. В. Теоретико-методичні засади інноваційних технологій в системі фізичного виховання молодших школярів: дис. … докт. наук з фіз. виховання і спорту 24.00.02 /Москаленко Наталія Василівна.– Дніпропетровськ, 2009. – 454с..

 

Please publish modules in offcanvas position.