ПІДГОТОВКА ВЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ ДО ФОРМУВАННЯ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИХ УМІНЬ У МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Володимир Голуб,

к. б. н., доцент кафедри теорії початкового навчання

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Надія Голуб,

к. б. н., доцент кафедри спеціальної освіти

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

 

Соціально-економічні реформи в Україні зумовили необхідність подальшого вдосконалення шкільної освіти. Оновлення загальноосвітньої школи стало необхідним, що знайшло своє відображення у Національній стратегії розвитку освіти в Україні [1], «Концепції Нової української школи» [2]. У сучасних концепціях розвитку вітчизняної системи освіти відзначається перенесення орієнтирів на самостійне набуття школярами знань, формування умінь застосовувати отримані знання у практичній діяльності.

Аналіз сучасної соціокультурної ситуації в Україні та світі свідчить, що система освіти зазнає докорінних змін у контексті викликів ХХІ століття, зумовлених системною кризою людської цивілізації. Відповідно, сучасна парадигма розвитку освіти в Україні повинна мати випереджувальний характер і сприяти впровадженню інноваційних тенденцій в освітню сферу.

Однією з найважливіших причин, які породжують неуспішність школярів, є невміння вчитися. Навчити дитину вчитися самостійно, активно досліджувати пізнаване явище, здійснювати самоконтроль діяльності, тобто зробити її суб’єктом власної організації знань, можливо в тому випадку, якщо з першого класу навчання у школі розвивати в неї навчально-інтелектуальні вміння, засвоєння яких є невід’ємним етапом при формуванні вміння самоорганізації знань школяра.

У сучасних умовах з урахуванням нових вимог до випускників початкової школи, заснованих на самостійності та активності учнів у процесі отримання знань, виникла необхідність визначення важливого навчально-інтелектуального уміння ‒ уміння самоорганізації знань школяра. На основі засвоєння конкретних умінь даної групи створюються передумови для успішного формування навчально-інтелектуального уміння вищого порядку ‒ уміння самоорганізації знань. Дане уміння починає формуватися вже у молодшому шкільному віці, продовжує розвиватися протягом середнього шкільного віку і надалі має ефективно позначитися на оволодінні синергетичним стилем мислення старших школярів.

В сучасних умовах у зв’язку з новими вимогами до випускників початкової школи виникає необхідність перегляду психолого-педагогічних умов формування навчально-інтелектуальних умінь молодших школярів. Необхідне створення таких умов, які б сприяли організації процесу навчання на суб’єкт-суб’єктному рівні взаємовідносин між його учасниками, розвитку самостійності та активності у процесі засвоєння знань учнями, тобто сприяли тому, щоб учень ставав суб’єктом власної навчальної діяльності.

Сучасна дидактика виділяє три основні форми організації навчальної діяльності учнів на уроці: індивідуальну, групову та фронтальну. Визначити оптимальне поєднання індивідуальних, групових і фронтальних форм навчальної роботи в залежності від типу уроку намагалися відомі науковці М. М. Ворожіщева, М. О. Даниленко, Ю. Б. Зотов, К. Д. Кирилова, В. А. Онищук, І. І. Тараденко, М. Н. Скаткін, Н. Ф. Тализіна та інші.

Однак, сучасний процес навчання у початковій школі має переважно знаннєвий характер, який базується на методах і формах навчання репродуктивного характеру, тоді як для успішного проведення індивідуально-освітньої діяльності в основній та старшій школі дуже затребуваним є високий рівень навчально-інтелектуальних умінь, формування яких забезпечується оптимальним поєднанням активних форм і методів навчання, які застосовуються на уроці. Тому учитель початкових класів з перших днів перебування молодших школярів у школі повинен бути готовим до формування у них навчально-інтелектуальних умінь.

Державний стандарт початкової освіти наголошує на самостійності учнів у процесі навчання, в основі якої лежить здатність до самоорганізації знань, тоді як у початковій школі приділяється недостатня увага основним навчально-інтелектуальним вмінням, які є першим і невід’ємним етапом у формуванні вміння самоорганізації знань, що негативно впливає на успішний розвиток самостійності у процесі навчання [3].

Ефективність та успішність процесу формування навчально-інтелектуальних умінь у молодших школярів є досить ефективними за умови реалізації у навчально-виховному процесі сукупності психолого-педагогічних умов, а саме:

‒ здійснення орієнтації на гуманістичні принципи у побудові відносин у системі «учитель ‒ учень»;

‒ розробки та реалізації системи уроків, спрямованої на формування навчально-інтелектуальних умінь, що лежать в основі вміння самоорганізації знань дітей початкової школи;

‒ застосування оптимального поєднання методів і форм навчальної роботи.

Для ефективного розвитку цієї групи умінь та успішного застосування форм навчальної роботи і методів навчання необхідне використання під час організації і проведення уроків гуманістичних принципів навчальної діяльності.

 

Список використаних джерел

1. Національна стратегія розвитку освіти в Україні на період до 2021 року від 25 червня 2013 року № 344/2013//. ‒ URL : http://www.president.gov.ua/ru/documents/15828.html.

2. Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи. ‒ URL : https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna.

3. Державний стандарт початкової освіти, затверджено постановою Кабінету Міністрів України 21 лютого 2018 р. № 87 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24 липня 2019 р. № 688). URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/688-2019-%D0%BF#Text.

Please publish modules in offcanvas position.