ДИДАКТИЧНІ УМОВИ ЗАСВОЄННЯ МОЛОДШИМИ ШКОЛЯРАМИ ПРАВИЛ ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ ПРИ ВИВЧЕННІ ПРЕДМЕТА «Я ДОСЛІДЖУЮ СВІТ»

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Кодак Руслана,

магістрантка факультету початкової освіти

Уманський державний педагогічний університет 

імені Павла Тичини

Науковий керівник: к. біол. н., доцент Голуб В. М.

Проблема збереження та формування здоров’я учнів в умовах сучасної соціально-екологічної ситуації досить актуальна. За даними досліджень, лише 10 % випускників загальноосвітніх шкіл України є відносно здоровими, у 40 % учнів зустрічаються різноманітні хронічні патології, у кожного другого школяра виявлено поєднання кількох хронічних захворювань. У підростаючого покоління спостерігаються значне погіршення стану фізичного і розумового розвитку, пасивність, апатія та навіть агресивне ставлення до навчання. В Україні відбувається зниження рівня народжуваності й тривалості життя, зростання дитячої смертності.

Тому головним завданням у діяльності педагогічних колективів навчальних закладів на сучасному етапі повинно бути збереження і зміцнення здоров’я дітей, формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя у вчителів, учнів та їхніх батьків.

В. О. Сухомлинський у своїй книзі «Серце віддаю дітям» писав: «Досвід переконав нас у тому, що приблизно у 85% усіх невстигаючих учнів головна причина відставання у навчанні – поганий стан здоров’я, якесь нездужання або захворювання, найчастіше зовсім непомітне і таке, що можна вилікувати тільки спільними зусиллями матері, батька, лікаря та вчителя» [4].

Слова Василя Сухомлинського «Не нашкодьте здоров’ю дитини» залишаються актуальними і в наш час. Адже особливо важлива роль у збереженні та зміцненні здоров’я дітей належить саме вчителю початкової школи, бо дитина цього віку інтенсивно розвивається, її організм ще формується і тому занадто чутливий до будь-яких несприятливих зовнішніх чинників.

Завдання збереження та зміцнення здоров’я учнівської молоді відображені у Державному стандарті початкової загальної освіти. Зокрема, у документі говориться: «Метою освітньої галузі «Природознавство» є формування природознавчої компетентності учня шляхом засвоєння системи інтегрованих знань про природу, способів навчально-пізнавальної діяльності, розвитку ціннісних орієнтацій у різних сферах життєдіяльності та природоохоронної практики. Для досягнення зазначеної мети передбачається виконання таких завдань: виховання соціально активної особистості, яка усвідомлює свою належність до різних елементів природного середовища, здатна мислити, бережливо ставиться до природи, людей і самої себе» [2].

Як допомогти дитині зберегти здоров’я, яке дане їй від народження? Як викликати у дітей бажання бути здоровими та постійно піклуватися про своє самопочуття, тобто як навчити дитину бути компетентною в питаннях збереження власного здоров’я?

За словами О. Савченко «здоров’я учнів має стати обов’язковим критерієм якості шкільної освіти» [3, с. 31]. О. Савченко зазначає, що «склалася неприпустима ситуація, коли з преси, телебачення діти щодня бачать те, що суперечить цінностям цивілізованого суспільства. Треба сказати відверто, що в цьому змаганні школа поки що залишилась без належної підтримки держави і суспільства» [3, с. 26].

Причинами, які впливають на погіршення стану здоров’я дітей, є:

‒ забрудненість навколишнього середовища, в якому проходить життя дітей;

‒ низька якість продуктів харчування, які насичені шкідливими добавками;

‒ психологічне напруження, що виникає внаслідок неефективної комунікації дітей з однолітками, батьками, родичами, учителями.

О. М. Ващенко узагальнила багаторічні дослідження та описала «шкільні» чинники ризику, які негативно впливають на здоров’я дітей. До них належать: стресова педагогічна тактика, інтенсифікація навчального процесу, невідповідність методик і технологій навчання віковим та функціональним можливостям школярів, перевищення норм навчального навантаження, невиконання елементарних фізіологічних і гігієнічних вимог до організації навчального процесу, неграмотність педагога та батьків у питаннях збереження та зміцнення здоров’я, недоліки в існуючій системі фізичного виховання; відсутність системи роботи з формування цінності здоров’я і здорового способу життя [11].

Проведений аналіз навчальної програми та підручників інтегрованого курсу «Я досліджую світ» свідчить про те, що формуванню здоров’язберігаючої компетентності приділяється занадто мало навчального матеріалу і часу, хоча специфіка навчального предмета має для цього багато можливостей. Враховуючи погіршення екологічного стану довкілля на усій планеті, в тому числі і в Україні, і як наслідок ‒ стану здоров’я населення, при розробці навчальних програм і навчальних підручників для нової української школи варто звернути більше уваги на підбір навчального матеріалу, який би з класу в клас формував і закріплював здоров’язберігаючу компетентність.

Розвиток нової української школи вимагає удосконалення змісту навчального матеріалу з усіх навчальних предметів, а також методів і методичних прийомів, що у майбутньому забезпечить оптимальні умови для формування всіх ключових освітніх компетентностей, в тому числі і здоров’язберігаючої. Адже при закінченні школи її випускники повинні будуть знайти своє місце у динамічному світі.

Педагогічними умовами формування здоров’язберігаючої компетентності в учнів початкових класів є:

технології, що спрямовані на створення безпечних умов праці класній кімнаті та за її межами у школі;

‒ оздоровчі технології, спрямовані на активізацію рухового режиму учнів;

‒ технології навчання здоров’ю та виховання культури здоров’я;

‒ проведення інтегрованих уроків з метою використання в межах одного уроку навчального матеріалу різних предметів, який має здоров’язберігаючий зміст;

‒ диференційоване навчання з метою уникнення стресів і фізичного перевантаження;

‒ активні рухові вправи на перервах;

‒ позаурочна робота.

 

Список використаних джерел

1. Ващенко О. М. Уміння вчитися ‒ ключова компетентність учнівської молоді сучасного інформаційного суспільства. Інформаційні технології і засоби навчання. 2014. Т. 43, вип. 5. С. 1‒14.

2. Державний стандарт початкової загальної освіти, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 20. 04. 2011 № 462. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/462-2011.

3. Савченко О. Я. Дидактика початкової освіти. К. : Грамота, 2013. 504 с.

4. Сухомлинський В. О. Серце віддаю дітям. К. : Акта, 2012. 562 с.

 

Please publish modules in offcanvas position.