РОЗВИТОК ТВОРЧОГО ПОТЕНЦІАЛУ ШКОЛЯРІВ ЗАСОБАМИ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Лукьянова Марина,

магістрантка факультету початкової освіти

Уманський державний педагогічний університет 

імені Павла Тичини

Науковий керівник: к. пед. н. Гончарук В. В.

 

Ідеалом сучасного навчання є особистість не з енциклопедично розвиненою пам’яттю, а з гнучким розумом, зі швидкою реакцією на все нове, з повноцінними, розвинутими потребами подальшого пізнання та самостійної дії, з добрими орієнтувальними навичками й творчими здібностями. Наше сьогодення потребує творчих, обдарованих, інтелектуально розвинених громадян, адже від них залежить майбутнє країни. Для того, щоб розвинути творчу особистість, по-перше, необхідно розв’язати низку завдань: організація навчальної взаємодії вчителя й учнів на основі діалогу та полілогу; орієнтація на самостійну пошуково-творчу працю учнів, набуття досвіду роботи з різними джерелами інформації; оволодіння учнями проєктними та дослідницькими уміннями; оволодіння молодшими школярами способами пізнавальної діяльності, самоконтролю та самооцінювання своєї діяльності; розвивальна насиченість предметного середовища на уроці й перерві, яка спонукає дитину перевірити свої сили методом спроб і помилок, вільного вибору завдання; комплексне застосування вчителем інноваційних технологій. Розв’язання цих завдань можливе лише на основі широкого запровадження нових педагогічних технологій, спрямованих  на розвиток творчих здібностей учнів [2, с. 116].

Початкова освіта є найпершою ланкою в системі загальноосвітньої підготовки. Вона забезпечує розвиток дитини, вміння читати, писати, знання основ математики, початкові навички користування книжкою, іншими джерелами інформації, формування загальних уявлень про світ, засвоєння норм загальнолюдської моралі, основ гігієни, вироблення перших трудових умінь. Саме у початковій школі формується навчальний потенціал особистості, закладаються духовні та емоційно-вольові якості дитини.

Творчі здібності формуються протягом усього життя людини, але дослідження  Т. Байбари, Д. Богоявленської, Л. Виготського, Ю. Гільбуха, Л. Лозової доводять, що молодший шкільній вік є найсприятливішим для творчого розвитку дітей, їхніх здібностей до творчості. У цей період активно розвиваються уява, дар фантазувати, творчо мислити,  критично оцінювати діяльність.

Під впливом навчання в дітей молодшого шкільного віку розвивається теоретичне мислення, вміння створювати наукові поняття, закономірності; вони поступово оволодівають такими мислиннєвими операціями, як аналіз, виділення основного, порівняння, узагальнення. Але для розвитку творчих здібностей школярів важливою є саме роль учителя. Завдання педагога – управляти процесами творчого пошуку, йдучи від простого до складного: створювати ситуації, що сприяють творчій активності та спрямованості школяра, розвивати його уяву, асоціативне мислення, здатність розуміти закономірності, прагнення постійно вдосконалюватися, розв’язувати дедалі складніші творчі завдання [1, с. 30]. Найефективнішим засобом розвитку творчих здібностей молодших школярів є інноваційні технології навчання. Інноваційний підхід забезпечує позитивну мотивацію здобуття знань, активне функціонування інтелектуальних і вольових сфер, сприяє розвитку творчої особистості.

Школа має бути не підготовкою до життя, школа має бути життям. Досягнути цього можна, створюючи інтерактивне середовище навчання, використовуючи парні, групові, колективні форми діяльності. Тому в навчально-виховному процесі початкової школи доцільно використовувати такі інноваційні технології: нестандартні уроки, інтерактивні технології, проєктне навчання, використання ігрових прийомів навчання, комп’ютерно-інформаційні технології.

Навчання в початковій школі – це база, на якій будується вся наступна діяльність людини. Вчитель початкової школи працює над тим, щоб навчальний матеріал був засвоєний кожним учнем у повному обсязі. Використання комп’ютерної  техніки сприяє більш вираженому індивідуальному підходу до кожного учня, особливо до того, у якого неповністю сформовані навчальні навички, тому що він тоді має змогу включитися в загальну дискусію. Комп’ютер дає можливість сильним учням ознайомитися з новим матеріалом самостійно, виконати завдання підвищеної складності; учням із нижчим рівнем підготовки – засвоїти навчальний матеріал краще; учням, які пропустили декілька уроків – можливість ліквідувати прогалини.

Завдяки використанню комп’ютерної техніки на уроках в учнів відпрацьовується логіка мислення, формується вміння самостійно виражати думки, підвищується емоційний рівень уроку, новий розвиток одержують стосунки «учень – учень» та  «учень – учитель». Велике значення під час підготовки таких уроків має те, що полегшується робота вчителя під час підготовки до уроку. Використання  комп’ютерних  мультимедійних програм як елемента сучасного уроку підвищує його ефективність, відбувається врахування індивідуальних особливості учнів [3, с. 79].

Використання у вихованні в ЗЗСО комп’ютерної техніки в поєднанні із традиційними засобами виховання сприяє підвищенню рівня вихованості школяра, розвитку його творчої особистості.  Комп’ютерні ігри  не повинні замінювати традиційні форми ігор, а доповнювати їх. Чимало можливостей для розвитку логічного мислення дає пропедевтичний курс «Сходинки до інформатики», який відповідає усім вимогам. Цей курс спрямований на розвиток внутрішнього світу молодшого школяра, його свідомості, прагнень; дозволяє збагатити досвід дитини у повсякденному житті; навчити ставитися що себе як до неповторної особистості, що посідає важливе місце в родині та суспільстві.

Новітні комп’ютерні технології застосовуються в спеціальній освіті насамперед із метою корекції порушень і загального розвитку дітей шкільного віку, тому уваги потребує особлива проблема – спілкування дитини і комп’ютера. Часто дитина, яка усвідомила в собі наявність певного порушення, соромиться його, боїться, що буде осміяною або не зрозумілою, вона не впевнена у собі, у своїх здібностях до спілкування. Все це ще більше закріплює психологічний стан невпевненості і нездатності, що, у свою чергу, має несприятливий вплив на її емоційний, психічний стан і розвиток. У такій ситуації необхідно проводити роботу, спрямовану на формування і розвиток комунікативних навичок, розвиток здатності витягувати інформацію з мовного спілкування. Широкі можливості для цього мають комп’ютерні засоби навчання. Спілкування з комп’ютером стає для дитини особливим, і дитина не відчуває боязні, вчиться довіряти співрозмовнику. Крім того, комп’ютерні вправи дозволяють моделювати різні ситуації спілкування і повторювати діалог з тим же партнером необхідну для дитини кількість разів, що в реальному житті зробити складніше. Також «комп’ютерний» співрозмовник є дуже привабливим для дітей, оскільки забезпечує мотивацію вступу в діалог з партнером по спілкуванню.

Елементи комп’ютерного навчання допомагають формувати у дітей усвідомленість того, що є вкрай важливим для їх мовленнєвого та інтелектуального розвитку. Отже, в них починає розвиватися розуміння того, що є декілька рівнів навколишнього світу – це і реальні речі, і картинки, і слова, і схеми. Формування і розвиток у дітей свідомості, розвиток вербальної пам’яті та уваги, словесно-логічного мислення створюють передумови для корекції порушень лексико-граматичної сторони мовлення.

У процесі занять із застосуванням комп’ютера діти вчаться долати труднощі, контролювати свою діяльність, оцінювати результати. Вирішуючи проблемну ситуацію, задану комп’ютерною програмою, дитина прагне до досягнення позитивних результатів, підпорядковує свої дії поставленій меті. У результаті, використання комп’ютерних засобів навчання розвиваються у дошкільників такі вольові якості, як самостійність, зібраність, посидючість.

Заняття на комп’ютері мають велике значення і для розвитку довільної моторики пальців рук. У процесі виконання комп’ютерних завдань їм необхідно у відповідності з поставленими завданнями навчитися натискати пальцями на певні клавіші, користуватися маніпулятором «мишею». Крім того, важливим моментом підготовки дітей до оволодіння письмом є формування і розвиток спільної координованої діяльності зорового і моторного аналізаторів, що з успіхом досягається на заняттях із використанням комп’ютера.

Отже, як писав видатний педагог В. Сухомлинський: «Може, маленька дитина  повторює те, що було вже зроблено, створено іншими людьми, але якщо це діяння – плід її власних зусиль, – вона творець; її розумова діяльність – творчість» [4, с. 481]. Так і творчість вчителя породжує творчість учня. Якщо на кожний урок намагатися підбирати такі види навчальної діяльності, які дають матеріал для роздумів, можливість виявити ініціативу і самостійність, потребують розумового напруження, винахідливості, творчості – все це зацікавить дітей, викликає позитивні емоції, сприятиме діяльності, пошуку, формуванню творчого мислення. Отже, використовуючи інноваційні технології у роботі з молодшими школярами, вчитель формує творчу особистість, яка матиме міцні знання та буде успішно застосовувати їх на практиці.

 

Список використаних джерел

1. Бублій О. А. Розвиток творчих здібностей учнів. Нива знань. 2015. № 3. С. 30–32.

2. Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології: навч. посібник. Київ : Академвидав, 2004. 352 с.

3. Коваль Л. В. Сучасні навчальні технології в початковій школі: навч.-метод. посіб. Донецьк : ТОВ «Юго-Восток, Лтд», 2006. 226 с.

4. Сухомлинський В. О. Методика виховання колективу. Вибрані твори: У 5-ти т. Т. 1. Київ: Радянська школа, 1976. С . 401–637.

 

Please publish modules in offcanvas position.