ІННОВАЦІЙНІ ФОРМИ ГУРТКОВОЇ РОБОТИ З МАТЕМАТИКИ У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Мельник Ірина,

студентка ІV курсу педагогічного факультету

Кам’янець-Подільський національний університет 

імені Івана Огієнка

Президент України Володимир Зеленський оголосив 2020-2021 навчальний рік Роком математичної освіти в Україні. Відповідний указ оприлюднений Офісом Президента України. У рамках проведення Року математики Кабінет Міністрів України 25 червня 2020 року розробив та затвердив комплекс заходів, який включає впровадження у навчання сучасних практико-орієнтованих засад, розроблення електронних навчальних ресурсів, створення умов для забезпечення сучасного рівня викладання математичних дисциплін, зокрема із застосуванням ефективних технологій формування та розвитку математичної компетентності учнів. Згідно з планом, впродовж 2020-2021 навчального року, заплановано й «розширити мережі математичних гуртків у закладах загальної середньої освіти» [6]. У таких гуртках діти мають широкі можливості застосування досвіду математичної діяльності для пізнання навколишнього світу. Цілеспрямоване формування математичної компетентності у закладах загальної середньої освіти необхідно починати з початкової ланки освіти.

Проблемам початкової математичної освіти присвячені дослідження М. Богдановича , В. Бевза, Д. Васильєва, О. Гісь,.М. Козак, Я. Король, Н. Листопад, С. Скворцової, О. Палійчук, І. Прокоп, І. Філяк, В. Чайченко та ін. Серед завдань позакласної роботи з математики науковцями визначено такі, як формування базових якостей особистості молодшого школяра; ознайомлення з історією математики, біографіями видатних учених, зокрема українських математиків, ознайомлення з досягненнями сучасної математичної науки; вивчення застосування математики в різних галузях науки і техніки та її ролі у пізнанні навколишнього світу; формування наукового світогляду, загальнолюдських духовних цінностей, виховання національної свідомості, поваги до культури і традицій України; створення активу, здатного надати класоводу допомогу в організації ефективного навчання математики всього колективу (у виготовленні наочних посібників, заняттях з дітьми, що мають прогалини у навчанні, випуску шкільної математичної газети тощо; забезпечення застосування знань і вмінь на практиці, підготовка математичних ранків, до участі у математичних олімпіадах [1; 4; 5].

В процесі аналізу наукової та навчально-методичної літератури вищезазначених науковців виявлено, що різноманіття форм організації навчання з математики висвітлено недостатньо. 

Тому актуальною проблемою постає завдання більш ефективної організації позакласної роботи вчителями початкових класів, що передбачає у урізноманітнення форм гурткової роботи, зокрема запровадження й інноваційних.

Математичний гурток – науково-освітній гурток, організований з метою розширення і поглиблення знань учнів з математики й розвитку в них інтересу до науки математики [3, c.348].

Інноваційні форми гурткової роботи з математики зорієнтовані на динамічні зміни в навколишньому світі та ґрунтуються на розвитку різноманітних форм мислення, творчих здібностей, високих соціально-адаптивних можливостей особистості.

Серед інноваційних форм гурткової роботи з математики у початковій школі заслуговує на увагу організація творчих груп молодших школярів «Від уяви та винахідливості до творчих успіхів». На заняттях математичного гуртка серед специфічних прийомів розвитку уяви визначено такі, як пошук протиріч; використання внутрішніх ресурсів; зміна незмінного; зробити штучним те, що є природним; забрати функції в об’єкта; моделювання; використання відомих математичних законів для створення фантастичних ситуацій; асоціативна аналогія [2, с. 23-24].

Також інноваційними формами роботи гуртків з математики у початковій є організація майстер-класів, концертів, ярмарок, флешмобів, заняття за межами школи (на природі, у музеї, в бібліотеці, виставки тощо). Під час занять використовують сучасні технології «Кластер-техніки, «Кейс-метод», «Вільні трибуни», «Імпровізаційні техніки» тощо, інтеграцію різних наук і мистецтв.

Отже, інноваційні форми гурткової роботи з математики дозволяють виявити потенційні можливості особистості молодшого школяра, відкривають нові можливості для формування самостійності, розвитку творчого потенціалу учнів початкових класів, сприяють їх самовираженню та самоствердженню, підвищенню математичної культури, розширенню математичного кругозору і подальшому посиленню інтересу до математики.

 

Список використаних джерел

1. Богданович М. В. Методика викладання математики в початкових класах: навч. посіб. Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2016. 368 с.

2. Верещагіна В. Інноваційні форми гурткової роботи / В. Верещпагіна, О. Травіна, В. Мазій; упоряд. О. Калюжна. К. : Шк. світ, 2014. 128 с. (Бібліотека «Шкільного світу»).

3. Волкова Н. П. Педагогіка : Посібник для студентів вищих навчальних закладів. К. : Видавничий центр «Академія», 2003. 576 с.

4. Коваль Л. В., Скворцова С. О. Методика навчання математики: теорія і практика: Підручник для студентів  за спеціальністю 6.010100 „Початкове навчання”, освітньо-кваліфікаційного рівня „бакалавр” [2-ге вид., допов. і переробл.].Харків: ЧП «Принт-Лідер»,  2011. 414 с.

5. Палійчук О. М., Прокоп І. С. Методика навчання освітньої галузі «Математика» в початковій школі : навч. посібник. Ч. 1. Чернівці : Чернівецький нац.. ун-т, 2017. 224 с.

6. Про оголошення 2020/2021 навчального року Роком математичної освіти в Україні : Указ Президента України №31/2020. URL: https://www.president.gov.ua/documents/312020-32165 (дата звернення 19.02.2021).

 

Please publish modules in offcanvas position.