РОЗВИТОК МОВЛЕННЄВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ДРУГОКЛАСНИКІВ НА УРОКАХ ЛІТЕРАТУРНОГО ЧИТАННЯ В ПРОЦЕСІ ВИКОРИСТАННЯ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Муха Анна,

студентка ІVкурсу факультету початкової освіти,

менеджменту і мистецтва

ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний

 університет імені Григорія Сковороди»

Проблема мовленнєвого розвитку стає більш актуальною в сучасній початковій школі, зокрема на уроках української мови та літературного читання. Розв’язання зазначеного питання дозволить розширити функції життєдіяльності та свідомість людей, а особливо майбутньої молоді. Використання інноваційних технологій теж сприяє розв’язанню цієї важливої проблеми. Адже інноваційність – це здатність до оновлення, відкритість новому [2, с. 7].

У Державному стандарті початкової загальної освіти наголошується на тому, що основною змістовою лінією мовної освіти в початковій ланці є мовленнєва, яка орієнтує на опанування всіх видів мовленнєвої діяльності – аудіювання, говоріння, читання й письма. Аудіювання й говоріння спрямовані на оволодіння усною формою мовленнєвої комунікації, а читання й письмо – писемною [1].

Метою вивчення української мови та літературного читання в початковій школі є формування особистості, яка насамперед володіє вміннями та навичками, доцільно користується мовними засобами мовленнєвої діяльності. Мовлення є засобом вираження мислення, а також вказує на рівень словникового запасу, де самі слова вказують на особливості навколишнього середовища. Безпосередньо одиниці мовлення пов’язані з логічним мисленням.

Робота щодо ефективного розвитку мовлення в школі сприяє розвитку духовності учнів. Саме про це писав В. О. Сухомлинський: «Духовний розвиток школяра нерозривно пов’язаний із розвитком його мовлення. Завдяки мові людині стають доступні найрізноманітніші джерела, що живлять емоційну та інтелектуальну сферу, її духовне життя» [3].

Без мовлення не можна правильно й чітко сформувати власну думку, тому перед учителем стоїть важливе завдання: навчити дітей мислити й виражати думки як у писемному, так і в усному форматі. Виникає потреба ввести в мовленнєву ситуацію і навчити в ній правильно орієнтуватися. Створити умови, за яких виникатиме власна думка, за яких учні зможуть поділитися враженнями про побачене, почуте, прочитане.

Першими кроками щодо розв’язання проблеми розвитку мовленнєвої діяльності є навчити школярів вдумливо  формулювати тему та визначати зміст.

У пошуках удосконалення освітнього процесу, зокрема уроків літературного читання, науковці останні два десятиріччя звертали увагу на тісний зв’язок між видами мовленнєвої діяльності, що створюють взаємодію навчання, забезпечуючи продуктивність процесу.

Шкільні бібліотеки збагатилися методиками, вправами та завданнями, які об’єднують різні види мовленнєвої діяльності другокласників.

Аналіз проаналізованих наукових праць таких методистів, зокрема, Т. О. Пироженко, А. М. Богуш, Н. В. Гавриш, Л. С. Виготського та інших дає змогу з’ясувати, що саме в період навчання в початковій школі діти розвивають пам’ять, увагу, мислення і насамперед мовлення. Цей вік дуже важливий для ефективного розвитку мовлення дітей. Практика свідчить, що саме в цьому віці в учнів найкраще формуються необхідні навички та уміння, які є важливими для подальшого становлення та розвитку людини.

У сучасній методиці початкової школи науковцями запропоновано теоретичні засади та розроблено систему завдань із розвитку мовлення в процесі мовленнєвої діяльності. Учитель на уроці має розвивати мовленнєву діяльність учнів, сприяти тому, щоб діти вільно користувалися мовними засобами в процесі здійснення конкретних висловлювань, а також створювати для цього необхідні умови. 

Зокрема, у початковій школі застосування інноваційних технологій, зокрема, ігрових інноваційних технологій, сприятиме розвитку мовленнєвої діяльності учнів. В освітньому процесі використовують театралізовані, ділові, рольові, комп’ютерні ігри [2, с. 74]. 

А діалогові технології сприятимуть створенню комунікативного середовища, яке буде ефективним у процесі співробітництва й навчальної діяльності, а також розвитку мовлення учнів на уроці літературного читання [2, с. 74]. 

 

Список використаних джерел

1. Державний стандарт початкової загальної освіти // Початкова школа. 2011. №7. С. 1–9.

2. Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології: Навчальний посібник. – Київ: Академвидав, 2004. 352 с.

3. Сухомлинський В. О. Вибрані твори в 5 т. / В. О. Сухомлинський. 1976-1977 р. Т.2. 1976. 625 с.

 

Please publish modules in offcanvas position.