ВИДИ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ У ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Поляруш Людмила,

магістрантка факультету початкової освіти

Уманський державний педагогічний університет

імені Павла Тичини

Науковий керівник: к. пед. н., доцент Волошина Г. П.

Самостійність учнів у навчанні – найважливіша передумова повноцінного оволодіння знаннями вміннями й навичками. Часто правильно застосована самостійна робота розвиває довільну увагу дітей, виробляє в них здатність міркувати, запобігає формалізму в засвоєнні знань і взагалі формує самостійність як рису характеру. Це і зумовлює обов’язковість і різноманітність самостійних робіт.

На кожному уроці можуть бути самостійні роботи різного дидактичного призначення: перевірні, підготовчі, навчальні.

Основна функція перевірних самостійних робіт – контролююча, хоча і їм теж властиві елементи навчання.

Щоб активізувати опорні знання учнів, їхні уміння і навички, потрібні для сприймання нового матеріалу, майже на кожному уроці вчитель пропонує дітям підготовчі самостійні вправи. Це можуть бути усні і письмові вправи на повторення, попереднє читання й спостереження, розгляд картин та ілюстрацій, складання описів.

До навчальних самостійних робіт належать ті які пропонуються дітям для самостійного засвоєння матеріалу.

У дидактиці види самостійних робіт виділяють ще й за різними основами, способами, характером діяльності, що обумовило появу різних її класифікацій: за основними дидактичними цілями, за джерелом знань, за способом виконання завдання, за характером пізнавальної діяльності.

Най типовішими видами самостійної роботи є: усні; письмові; теоретичні; практичні; репродуктивні; творчі. 

Усні: постановка вчителем питань (завдань ) з урахуванням специфіки предмета і вимог програми; підготовка учнів до відповіді і викладання своїх знань; корекція і самоконтроль викладених знань по ходу відповіді; аналіз і оцінка відповіді.

Позитивним в усному опитуванні є його гнучкість. Як недолік – займає багато часу; збуджує нервову систему; сміливіші учні виграють; різна трудність запитань ставить учнів, які на них відповідають, у різні умови; результати перевірки не зберігаються. 

Письмові: позитивне – за короткий проміжок часу можна багато перевірити; результати перевірки зберігаються, виявляються і деталі і неточності у відповідях учнів. Негативне – забирає багато часу в учителя для перевірки письмових робіт, призводить до зниження грамотності учнів, якщо вчитель не дотримується вимог єдиного орфографічного режиму.

Теоретичні – перевірка вчителем теоретичних знань учнів: засвоєння правила, теореми і т. п.

Практичні – застосування теоретичних знань на практиці: розв’язування задач, використання вивчених орфограм, правил при написанні різних видів вправ.

Репродуктивні – це ті, які вимагають відтворення вивченого.

Творчі – це ті, які вимагають застосування знань і вмінь у значно змінених ( нестандартних ) умовах переносу засвоєних принципів доведення ( способів дій ) на вирішення більш складних мислительних завдань.

До видів самостійної роботи належить також і такий метод, як робота з підручником. Суть цього методу полягає в тому, що оволодіння новими знаннями здійснюється самостійно кожним учнем шляхом вдумливого вивчення матеріалу по підручнику і осмислення вміщених в ньому фактів, прикладів та виходячи з них теоретичних узагальнень, при цьому одночасно із засвоєнням знань учні набувають вміння працювати з книгою.

Робота з підручником сприяє розвитку мислення і мовленнєвої діяльності, вихованню пізнавальних інтересів:

–  вправи, що пропонуються при закріпленні і застосуванні знань, розвивають вміння і навички у дітей, спрямовані на виховання самоконтролю;

– робота з картою – спрямована на засвоєння, закріплення і застосування знань, формування предметних вмінь і розвиток просторових уявлень;

– заповнення таблиці – розвиває логічні вміння, застосовується при узагальненні і систематизації знань;

– написання творів – розвиває творчі можливості і самостійність учнів;

– доповіді – спрямовані на отримання нових знань і розвиток самостійності  учнів;

– лабораторні роботи – формують практичні вміння і виховують колективізм у дітей;

– самостійні роботи на основі спостережень – розвивають спостережливість, набуття і закріплення нових знань.

Педагоги виділяють як особливий вид самостійної роботи учнів програмоване навчання, за яким учень крок за кроком самостійно опановує навчальний матеріал. Програмоване навчання у найзагальнішому вигляді визначається як система, що має розумне поєднання усіх методів навчання за переважаючої й визначальної ролі самостійної роботи учнів. У вузькому розумінні програмованим навчанням вважають керовану систему самостійної роботи. Оскільки основне завдання цього навчання – підвищити керованість процесом засвоєння знань учнів, то керування необхідне у тих випадках, коли учні самостійно набувають знання. Особливо ефективним є використання програмованого навчання у початковій ланці освіти.

 

Список використаних джерел

1. Ігнатова О. Виховання самостійності у молодших школярів / О. Ігнатова // Учитель. – 2000. –  № 4-6. – С.20-23.

2. Савченко О. Я. Урок в початкових класах. / О. Я. Савченко –К.: Освіта, 1997. – с.255.

3. Тимченко О. Т. Самостійна робота як дидактична категорія / О. Т. Тимченко // Педагогіка і психологія. – 2001.- №3 – 4.- С.64 – 68.

4. Фіцула М. М. Логіка і методика педагогічних досліджень // Фіцула М. М. Педагогіка. – К.: Академія. – 2000. – С. 29 – 45.

 

Please publish modules in offcanvas position.