ВИКОРИСТАННЯ ЦИФРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ ПІД ЧАС ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Сич Марія,

магістрантка факультету початкової освіти

Уманський державний педагогічний університет

імені Павла Тичини

Науковий керівник: д. пед. н., доц. Муковіз О. П.

В умовах розвитку економіки, швидкої зміни технологій, нової якості соціуму сучасна освіта базується на високотехнологічних засобах навчання, характеризується значною мобільністю, універсальністю та фундаментальністю. Традиційна роль педагога змінюється. Вчитель початкової школи має впроваджувати сучасні тренди в освіті, уміти вибирати та використовувати актуальні педагогічні та інформаційно-комунікаційні технології для навчання учнів; організовувати співробітництво та комунікацію між учасниками навчального процесу; проектувати електронні ресурси та освітнє електронне середовище, бути помічником для учнів, добре розуміти та враховувати в навчальному процесі їх потреби та особливості, пізнавальні стилі навчання, нові сервіси та інструменти для ефективної співпраці, комунікації не тільки під час навчання в класі, а й дистанційно.

Реалізація дистанційного навчання в освітньому процесі забезпечується готовністю вчителя використовувати технології дистанційного навчання у педагогічній діяльності з молодшими школярами для вирішення дидактичних завдань усіх навчальних предметів, а також у ході виховної взаємодії. Вищеозначене актуалізує фахову підготовку вчителя початкової школи в аспекті організації та методики застосування дистанційних форм та технологій дистанційного навчання; оволодіння засобами та інструментами інформаційно-комунікаційного освітнього середовища.

Підґрунтям дистанційних технологій навчання являється активна самостійна навчальна діяльність школярів, що вимагає від учителя належного рівня сформованості професійної компетентності застосування дистанційного навчання [1].

Проявами цього є низка умінь педагога: планування, організація, контроль самостійної роботи учнів; створення передумов мотивації молодших школярів до виконання різних видів завдань із використанням засобів інформаційно-комунікаційних технологій; моделювання змісту навчальних предметів засобами мультимедійних технологій; забезпечення варіативності викладу, закріплення навчального матеріалу; врахування індивідуального підходу.

Одним із головних інструментів успіху Нової української школи є наскрізне використання інформаційно-цифрових технологій в освітньому процесі. Сучасний вчитель має навчитися створювати та використовувати мультимедійний та інтерактивний контент, щоб зацікавити цифрове покоління учнів. 

Цифрові технології дозволяють зробити процес навчання мобільним, диференційованим та індивідуальним. При цьому технології не замінюють викладача, а доповнюють його. Таким заняттям властиві адаптивність, керованість, інтерактивність, поєднання індивідуальної та групової роботи, часова необмеженість навчання [4].

На сьогодні існує велика кількість сучасних технологій візуалізації інформації: мобільне навчання, хмарні технології, віртуальні лабораторії, гейміфікація, робототехніка, скрайбінг, створення інтелект–карт та інші [2].

Найбільш дієвими, простими, ефективними та безкоштовними для створення мультимедійного, інтерактивного контенту для комунікації, спільної роботи, візуалізації та гейміфікації навчання, як показала практика, є такі web-сервіси: ZOOM, CLASSROOM, ClassDojo тощо.

За допомогою цифрових технологій можна створити різноманітні інтелект-карти, які допоможуть дітям унаочнити знання.

Інтелект-карти – це унікальний і простий метод запам’ятовування інформації, що допомагає учням структурувати і правильно формулювати свої думки за допомогою створення «розумової карти» – свого роду плану, що складається з ключових слів, понять і термінів. Їх можна створювати на будь-якому уроці і на будь-якому етапі уроку за допомогою різних онлайн-програм. 

Подаємо перелік онлайн-ресурсів, які можна використовувати під час освітнього процесу в очній / дистанційній формі в початковій школі [3]. 

Онлайн-ресурси для створення і використання інтерактивних вправ, тестів, завдань: Learning.ua – це інтерактивні завдання з математики, української, англійської мов для дітей дошкільного і шкільного віку. 

Study-smile – сайт для дошкільнят і молодших школярів, де можна вчитися рахувати і читати українською мовою. Доступ до тренажерів – платний, але частина доступна безкоштовно. 

Розумники – понад 16 000 інтерактивних завдань із математики, української мови та курсу «Я досліджую світ» для учнів 1–4 класів. Доступ до матеріалів – платний, 60 гривень на місяць, але можна отримати безкоштовний на 2 дні. Для перегляду потрібно завантажити безкоштовний додаток. 

Classtime – це вправи і тести, у яких є можливість ставити оцінки. У безкоштовній версії є понад 30 тисяч питань для учнів, можна створювати свої та робити учням виклики у 9-ти форматах. У платній версії доступні оцінювання, командні ігри, завантаження індивідуальних та класних звітів. Ціна для кожної школи визначається індивідуально. 

Кейс-уроки. Мета кейс-уроків – розвинути навички вміння вчитися, критичного мислення, командної роботи, концентрації уваги тощо. Один кейс-урок об’єднує різні предмети, тобто виходить інтегроване навчання. 

Childdevelop – генератор практичних завдань, який дозволяє створювати та роздруковувати завдання для дітей різного віку з математики, читання та письма, наприклад: прописи, анаграми, завдання на додавання чи віднімання. Для отримання доступу до всіх матеріалів і збереження результатів навчання потрібно зареєструватися. 

Книга-мандрівка – український мультсеріал, створений на основі бестселера «Книга-мандрівка. Україна», про всесвітньо відомих українців та події.

Використання цифрових технологій під час дистанційного навчання виступає як ефективне доповнення традиційних методів навчання, розвиває уміння і навички у сучасній науці і практиці. Впровадження елементів дистанційної форми навчання в школі є необхідною умовою для досягнення сучасного рівня якості освіти.

 

Список використаних джерел

1. Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології : навч. посіб. Київ : Академвидав, 2004. 352 c. 

2. 35 інструментів для дистанційного навчання – добірка НУШ, 2020. URL : https://nus.org.ua/articles/30-instrumentv-dlyadystantsijnogo-navchannya-dobirka-nush/.

3. 10 онлайн-ресурсів, що знадобляться на уроках, 2019. URL : https://nus.org.ua/articles/10-onlajn-resursiv-shho-znadoblyatsya-naurokah/.

4. Генсерук Г. Р. Цифрова компетентність як одна із професійно значущих компетентностей майбутніх учителів. Open educational e-environment of modern University, 2019. № 6. С. 816

 

Please publish modules in offcanvas position.