СУЧАСНІ ВИМОГИ ДО КВАЛІФІКАЦІЇ ВЧИТЕЛЯ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Вусата Ірина 

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини 

Науковий керівник:

викладач Байдюк Л. М.

На сучасному етапі розвитку суспільства, коли освіта стає найважливішим інструментом економічного, політичного, соціального і культурного розвитку країни, стоїть гостра необхідність оновлення як змісту освіти, так і вимог до сучасного вчителя. Пов’язано це з тим, що традиційні технології навчання втрачають свою актуальність, значно звужується роль і значимість репродуктивних видів діяльності, на зміну їм приходить активно-діяльнісний підхід, творча ініціативність і готовність до безперервного навчання.

Учитель чи викладач іноземної мови повинен відповідати всім вимогам, що пред’являються до сучасного педагога в контексті модернізації освіти.

Особлива увага приділяється професійній діяльності вчителів іноземних мов, адже якісне знання людиною зарубіжної мови з кожним роком стає все більш затребуване в зв’язку з поширенням і розвитком міжнародних зв'язків, змінами в економічній сфері [1].

Навчання іноземної мови як навчання спілкування вимагає від учителя таких якостей, які забезпечили б реалізацію цілей навчання та його ефективність. 

Відповідно до основної ідеї нових освітніх стандартів процес навчання повинен розглядатися не тільки як засвоєння системи знань, умінь і навичок, які є інструментарієм в діяльності учня, а й як процес розвитку його особистості набуття і становлення духовно-морального досвіду і соціальної компетенції [2].

Вчитель є джерелом інформації, лідером колективу, взірцем морально-етичних норм поведінки, прикладом майбутньої мовленнєвої діяльності, організатором психологічного клімату і керівником взаємовідносин в Учнівському колективі. Зростають вимоги до особистих якостей учителя, його професійної підготовки. Сучасний вчитель як особистість характеризується такими якостями:

  1. широкою освіченістю, загальною культурою, інтелігентністю, високорозвиненою моральною свідомістю, почуттям відповідальності за свою працю;
  2. любов’ю до дітей, тактом, здатністю формувати всебічно розвинену, творчу особистість школяра;
  3. глибокими знаннями та професійним мисленням, що дає змогу розуміти суть педагогічних явищ та приймати оптимальні рішення питань навчання іноземної мови, умінням творчо використовувати передовий педагогічний досвід, індивідуальним стилем роботи;
  4. потягом до самоосвіти та самовдосконалення [3].

Професійна підготовка вчителя іноземної мови повинна вкючати в себе володіння іноземною мовою як засобом усної та писемної комунікації в усіх сферах спілкування, а також як засобом педагогічної діяльності в різних умовах з урахуванням цілей навчання, вікових особливостей школярів та їх мовної підготовки.

Вчитель повинен мати загально лінгвістичні знання про мову як суспільне явище, про її зв’язок з мисленням, культурою, про систему та рівні мови, сучасні напрями в лінгвістичній науці та вміти використовувати їх у процесі навчання іноземної мови, володіти знаннями і вміннями з психології та педагогіки, мати належну культурно-естетичну підготовку. Тобто бути всебічно розвиненою особистістю.

Щоб забезпечити успішність дітей в навчанні іноземної мови, педагогу потрібно знати та дотримуватися таких вимог: 

  • вчитель іноземної мов повинен бути знавцем не тільки в області методики викладання іноземної мови, а й в області культури однієї або декількох зарубіжних країн, народи яких говорять на тій чи іншій мові, що вивчається учнями;
  • вчитель іноземних мов повинен в навчальному процесі виконувати функцію носія не тільки української, а й зарубіжної культури, показувати учням різні аспекти культури інших країн, сприяти їх осмислення і залученню до цінних сторін цієї культури;
  • будучи носієм культури країни мови, що вивчається, викладач іноземних мов повинен, зокрема, володіти прийнятими в країні нормами поведінки, тобто він повинен не тільки знати іноземну мову, а й володіти культурою мовлення на цій мові, що виражається в культурі мовної поведінки, в багатстві , точності і виразності мовлення, в дотриманні мовного етикету;
  • викладач повинен вміти швидко, оперативно орієнтуватися в мінливих ситуаціях живого іншомовного спілкування. Імпровізувати, внутрішньо налаштувати на творчість, заразити своїми переживаннями, радощами, сумнівами інших [4].

При цьому, майстерність і творчий підхід викладача до організації процесу навчання іноземних мов сприяють: 

  • формування, розвитку і вдосконаленню іншомовних знань, навичок і умінь учнів;
  • прищеплювання інтересу і прагнення до знань;
  • розширення кругозору учнів;
  • бажанням безперервного поповнення світоглядних, загальнокультурних і професійних знань;
  • створення сприятливої атмосфери для іншомовної комунікативної діяльності;
  • розкриття творчого потенціалу учнів [5].

Можна стверджувати, що якість уроку цілком залежить від особистості педагога.

Отже, вчитель іноземної мови – це взірець іншої культури. Це та людина, яка може донести до дитини не тільки знання про чужу мову, але й зацікавити її культурою, історією, головними особливостями мови, яка вивчається. Навчити поважати іноземну мову як рідну, відчувати користь і задоволення від кожного нового уроку, нового вивченого слова чи фрази – ось головна мета сучасного вчителя іноземної мови.

Крім цього сучасний викладач іноземної мови повинен володіти достатньою мобільністю, гнучким професійним мисленням, готовністю до дослідницької та інноваційної діяльності, до методологічно орієнтованого навчання. Саме такі професійні якості забезпечать якісне проведення занять і забезпечать досягнення високих результатів учнями в освоєнні іноземної мови.

Список використаних джерел:

  1. Божко Е. В. Личные и профессиональные качества учителя иностранного языка. URL: http://pedportal.net/starshie-klassy/inostrannye-yazyki/lichnye-i-professionalnye-kachestva-uchitelya-inostrannogo-yazyka-351368.
  2. Варянко Т., Іванченко Л. Вимоги до професійної майстерності викладача іноземної мови вищого технічного навчального закладу. Молодь і ринок, 2017. № 6. С. 115-118.
  3. Коряковцева Н. Д. Теория обучения иностранным языкам. Продуктивные образовательные технологии. Москва, 2010. 192 с.
  4. Вимоги до вчителя іноземної мови/ URL : https://studopedia.com.ua/1_11122_vimogi-do-vchitelya-inozemnoi-movi.html.
  5. Современные требования к профессионализму преподавателя иностранного языка в условиях многоуровневой системы образования/ URL : http://www.tsutmb.ru/nayk/nauchnyie_meropriyatiya/int_konf/vseross/professionalno_lichnostnoe_razvitie_prepodavatelya_i_studenta_tradiczii,_problemyi,_perspektivyi/zolotoe_sozvezdie_budapeshta_%E2%80%93_2013/sovremennyie_trebovaniya_k_professio.

Please publish modules in offcanvas position.