ВИКОРИСТАННЯ ЖИТТЄВОГО ДОСВІДУ УЧНІВ ЯК ЗАСОБУ ФОРМУВАННЯ ЇХНЬОГО МОВЛЕННЄВОГО ЕТИКЕТУ НА УРОКАХ ІНТЕГРОВАНОГО КУРСУ «Я ДОСЛІДЖУЮ СВІТ»

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Кімаковська Катерина 

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини 

Науковий керівник: 

к.п.н., доцент Грітченко Т. Я. 

Проблеми в соціально-економічному і політичному житті сучасного суспільства привели до зниження рівня культури мовної поведінки значної кількості молодих людей. Відсутність такту, делікатності, невміння коректно будувати свою мовну поведінку та правильно поводити себе в громадських місцях все частіше викликають обурення. Виходячи з перерахованих відхилень у мовній поведінці молоді, великого значення на сучасному етапі розвитку суспільства набуває спеціальне навчання школярів культурі міжособистісного спілкування. Однією зі складових культури спілкування є мовленнєвий етикет, що ґрунтується на дотриманні правил хорошого тону, вироблених людством, знання норм і вміння їх застосовувати як в повсякденних контактах з оточенням, так і в діловому спілкуванні. Особливого значення ефективність спілкування набуває у процесі навчання, оскільки цей процес з кожним днем, завдяки науковому прогресу, стає інформаційно найсиченішим й інтенсивнішим. Отже, правильно організоване міжособистісне спілкування у процесі навчання, безумовно, сприятиме ефективному навчальному процесу.

Навчальна діяльність молодшого школяра – це не лише діяльність із засвоєння знань, це ще і спосіб опановування соціальною реальністю, формування мотиваційної сфери дитини [4]. На жаль, доводиться констатувати суттєві недоліки в організації дидактичного спілкування в сучасній школі. Той рівень мовної культури, яким володіють нинішні учні початкової школи, не повною мірою відповідає потребам сучасної освіти й суспільства в цілому. Таким чином, є необхідність скорегувати сучасний навчальний процес з урахуванням цієї проблеми, щоб його правильна організація сприяла успішному й ефективному формуванню мовленнєвого етикету учнів початкової школи та культури мовлення в цілому.

В результаті дослідно-експериментальної роботи нами було виявлено комплекс педагогічних умов для ефективного формування мовленнєвого етикету молодших школярів у процесі вивчення інтегрованого курсу «Я досліджую світ», однією з яких є – використання життєвого досвіду учнів як засобу формування їхнього мовленнєвого етикету.

Аналіз наукової літератури, дав нам можливість констатувати, що проблема використання життєвого досвіду учнів у навчальному процесі та формування на його основі особистісних якостей широка і багатогранна. 

Людина пізнає навколишній світ як стихійно, несвідомо, так і планомірно, в спеціально організованих умовах (дитячий садок, школа, університет тощо). Пізнання навколишньої дійсності у всьому різноманітті її форм, явищ, взаємозв’язків є процесом накопичення індивідом життєвої інформації або досвіду. Цей процес накопичення і передачі інформації новим поколінням необхідний для того, щоб людське суспільство розвивалося, адже необхідність передачі соціального досвіду молоді виникла одночасно з виникненням суспільства і буде існувати на всіх етапах його формування. Батьки передають свій досвід дітям, старші – молодшим, досвідченіші – менш досвідченим [1].

Життєвий досвід учня – це сукупність знань, почуттів, вчинків, що відбивають світовідчуття особистості на певних стадіях її формування. Його специфіка ґрунтується на трьох основних позиціях. Перша не пов’язана з організованим процесом навчання і носить переважно автодидактичний характер (самонакопичення інформації). Друга: основний спосіб її отримання – ретроспективний аналіз життя, діяльності. Третя має не тільки допоміжну, але і самостійну освітню функцію.

Життєвий досвід у сфері мовленнєвого етикету будується у двох основних напрямах: по-перше, поетапно набирається словниковий запас і засвоюється граматична система мови; по-друге, мова забезпечує перебудову пізнавальних процесів (уваги, сприйняття, пам’яті, уяви, мислення) [2].

Зростання індивідуального словника у сфері мовленнєвого етикету, розвиток граматичної будови мови і пізнавальних процесів безпосередньо залежить від умов життя і виховання. У цьому відіграють важливу роль сім’я, навколишнє середовище, педагоги. Важливо, які етичні норми поведінки прищеплюють дитині з дитинства, чого навчають близькі люди і педагоги. В результаті чого і складається життєвий досвід індивідуума, що обумовлює базу, на якій необхідно будувати подальше навчання.

Суб’єктивний досвід школяра у сфері мовленнєвого етикету вбирає життєвий і освітній досвід. Включення у навчальний матеріал суб’єктивного досвіду породжує нову психодидактичну реальність, засвоєння якої, з одного боку, збагачує досвід особистості, надає знанням та вмінням особистісний сенс, з іншого – збільшує життєвий досвід.

Життєвий досвід індивіда формує його особистість. Навчаючи норм мовленнєвого етикету ми формуємо мовну культуру школяра, а, отже, і особистість соціально адаптовану до сучасних вимог суспільства [5]. 

Програма інтегрованого курсу «Я досліджую світ» побудована так, що все наступне спирається на вже пройдене, засвоєне. Доцільним буде будувати навчання мовленнєвому етикету на вже наявному запасі знань в цій галузі, тобто на життєвому досвіді учня [3].

У результаті дослідно-експериментальної роботи було визначено, що використання життєвого досвіду як засобу формування мовленнєвого етикету молодших школярів – це спільна цілеспрямована діяльність вчителя й учнів з організації на уроках інтегрованого курсу «Я досліджую світ» взаємозбагаченого спілкування, а, отже, й етичного діалогу, в основі якого знаходиться процес актуалізації життєвого досвіду індивіда на певному етапі онтогенезу і колективного життєвого досвіду. 

Список використаних джерел:

  1. Вербицкая Н. О. Теория и технология образования взрослых на основе витагенного (жизненного опыта) : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.08 / Уральский гос. пед. ун-т. Екатеринобург, 2002. 327 с. 
  2. Вікова психологія. За ред. Г. С. Костюка. Київ : Навчальна література, 2006. 414 с.
  3. Воронцова Т. В., Пономаренко В. С. та інші. «Нова українська школа: методика навчання інтегрованого курсу «Я досліджую світ» у 1–2 класах закладів загальної середньої освіти на засадах компетентнісного підходу» : навчально-методичний посібник. Київ : «Алатон», 2019. 128 с.
  4. Костюк Г. С. Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості. К. : Знання, 2001. 608 с.
  5. Лужецька Л. Мовний етикет і його роль у становленні мовленнєво компетентної особистості майбутнього вчителя початкових класів. Рідне слово в етнокультурному вимірі : збірник наукових праць. Дрогобич. 2013. С. 508–515. 

Please publish modules in offcanvas position.