ЕФЕКТИВНІ НАВЧАЛЬНІ СТРАТЕГІЇ НА УРОЦІ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ В НУШ

Рейтинг користувача: 5 / 5

Активна зіркаАктивна зіркаАктивна зіркаАктивна зіркаАктивна зірка
 

Курилович Юлія 

КЗ ЛОР «Бродівський фаховий педагогічний коледж імені Маркіяна Шашкевича»

Науковий керівник: 

викладач Ярема О. П.

Ключові цілі реалізації освітніх стратегій безпосередньо пов’язані з вивченням іноземних мов. Змістовні лінії Державного освітнього стандарту з іноземної мови, як засіб інтеграції навчального процесу в життя соціуму, спрямовані на формування та розвиток предметних та ключових компетентностей учнів. Вони полягають у розвитку в учнів іншомовної комунікативної компетентності, тобто «здатності та готовності здійснювати іншомовну міжособистісну та міжкультурну комунікацію з носіями мови» у сукупності її компонентів.[1, с.7]

У процесі вивчення мови використовуються загальні стратегії та прийоми (навички), які залежать не від природи предмета, а спеціальні, що забезпечують розвиток предмету англійська мова.

Слово «стратегія» походить від грецького «strategos», спочатку означало «фокус» і вживалося у військовій термінології, де воно означало «вища область військового мистецтва» та «психологічне планування військових операцій». Сучасний словник іноземних слів визначає стратегію як «мистецтво планування, засноване на правильних, далекосяжних прогнозах» [3].

Стратегія вивчення мови – це мистецтво управління процесом оволодіння іноземною мовою, планування курсу та застосування сучасних методів і прийомів, спрямованих на досягнення учнями навичок та вмінь користуватися іноземною мовою. Стратегія навчання дозволяє вчителю іноземної мови більш гнучко застосовувати сучасні досягнення в технологіях навчання. Це необхідно для успіху в роботі з комунікативним підходом у навчанні іноземних мов.

Першим дослідником у цій галузі був Дж. Рубін, який виділив термін «стратегії навчання» і визначив їх як «методи або прийоми, що використовуються студентами для здобуття знань».

Ребекка Оксфорд включила до своєї класифікації 6 груп стратегій навчання:

  • стратегії запам’ятовування, пов’язані з тим, як учні запам’ятовують мовний матеріал: пов’язують новий матеріал із уже відомим; використовують нові слова в реченнях; пов’язують звук слова із зображенням чи малюнком; пов’язують слово із уявною ситуацією; використовують рими для вивчення нових слів; використовують картки для вивчення нових слів;
  • когнітивні стратегії, пов’язані з тим, що учні вивчають: кілька разів вимовляють або пишуть нові слова; намагаються говорити іноземною мовою, як іноземці; тренуються у вимові звуків іноземної мови; використовують знайомі слова по-різному; вступають в розмову іноземною мовою; 
  • компенсаційні стратегії, які допомагають учням компенсувати недостатні лінгвістичні знання: відгадувати значення незнайомих слів; використовувати жести, коли не можуть знайти слова; придумувати нові слова, коли не можуть знайти потрібних; читати, не використовуючи словник; використовують синоніми;
  • ефективні стратегії для почуттів та емоцій учнів використовуються для зняття стресу та підбадьорення [4, с. 45].

Ця класифікація стратегій навчання є найповнішою і найскладнішою на сьогоднішній день, і її використовували багато дослідників у цій галузі.

На підставі цієї класифікації були розроблені ефективні освітні стратегії на уроці англійської мови в НУШ.

Як навчити так, щоб знання залишалися в пам'яті довгий час, і не зникли наступного дня? Сьогодні вже існує кілька стратегій для вивчення англійської мови. Найбільш ефективними виділяють: чергування, поєднання, повторення та формулювання питань до матеріалу [2].

Перша стратегія називається навчання блоком, а друга – чергування. І все ж, чергування працює ефективніше, ніж навчання блоком. Чому чергування тем та завдання ефективні. Перш за все, через повторення. Чергування завдань сприяє повторенню матеріалу протягом деякого часу. Чергування вчить вибирати оптимальну стратегію та ефективно використовувати її. Це відбувається і під час вивчення минулих часів. Наприклад, учень окремо виконує 10 речень з Past Simple і окремо – 10 речень з Past Continuous. Таким чином, ми отримуємо два блоки. На практиці учню не легко буде вибрати потрібний час. Зрештою, під час тренувань учень використовував лише один час у певному блоці. Щоб навчитися обирати між часами, краще чергувати вправи на Past Simple і Past Continuous. Так ви не тільки покращите знання правил різних минулих часів, але й навчитеся обирати правильний минулий час з усіх, які знаєте.

Формування питань до матеріалу. Коли ви отримали базові знання з певної теми, то час перейти до більш складних понять. Щоб освоїти їх, вам потрібно не тільки розуміти матеріал, але і мати можливість будувати зв'язки між вже вивченою та новою інформацією. Для цього ви повинні задавати питання до нового матеріалу і відповідати на них. Зверніть увагу, це не питання «Хто? Що? Де?», які допомагають закріпити новий матеріал у пам’яті. Ми зацікавлені в глибоких питаннях на логіку та порівняння «Як? Чому? Навіщо?». Так чому ж питання працюють? Тому, що потрібно згадати вже відомі знання та пов'язати їх з новою інформацією. Тому це не просто ефективна стратегія навчання, а й навичка людини 21-го століття.

Повторення. Навчання та повторення через певні інтервали часу є більш ефективними, ніж зазубрювання всього матеріалу за один раз. Якщо ви не повторюєте навчальний матеріал, цей матеріал поступово зникає з пам’яті. То як повторювати ефективно: повторити принаймні один раз; повторити через певні часові інтервали; повторити перед сном; зупинитися в часі. Це ефективно для запам'ятовування великої кількості лексичних одиниць. Зрештою, повторення після певного періоду часу набагато ефективніше, ніж вчити дуже довго відразу. Повторення перед сном дуже ефективне теж. Але не варто зациклюватися на повторенні. Це може дати й зворотній ефект.

Звісно, не ефективно використовувати якийсь один метод чи стратегію – учитель має комбінувати різні підходи навчання, створюючи власний стиль викладання «eclectic approach», підлаштовуючись під цілі, особливості, завдання та потреби учнів. 

Список використаних джерел:

  1. Державний стандарт початкової освіти. Поч. освіта: Перша всеукраїнська газета для першого вчителя, 2018. № 10. С. 7–29.
  2. Освітні тренди. Як навчатися ефективно: інструкція [Електронний ресурс]. EdEra R&D. 2609. Режим доступу до ресурсу: http://blog.ed-era.com/effective-studying/.
  3. Oxford Learner’s Dictionary [Електронний ресурс]. Oxford University Press, 2021. Режим доступу до ресурсу: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english/strategy.
  4. Oxford R. Language Learning Strategie: What Every Teacher Should Know. Rebecca Oxford. Boston : Heinle & Heinle, 1990. 368 p.

 

Please publish modules in offcanvas position.