ОСВОЄННЯ ВЧИТЕЛЯМИ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ ПЕДАГОГІЧНИХ ІННОВАЦІЙ В УМОВАХ ВНУТРІШНЬОШКІЛЬНОЇ НАУКОВО-МЕТОДИЧНОЇ РОБОТИ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Найдюк Ірина

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Науковий керівник:

д.п.н., професор Кучай О. В.

Світ не стоїть на місці, він постійно розвивається. Цей вислів стосується і сфери освіти. З часом все змінюється і сучасні діти вимагають сучасного підходу до їх навчання і розвитку. Так досліджуються, вдосконалюються, створюються нові методи, ідеї, засоби та способи навчання і виховання дітей. Процес запровадження і реалізація новизни в навчально-виховному процесі називається педагогічною інновацією. Тому розглянемо детально, що несуть в собі педагогічні інновації та як їх освоюють і використовують вчителі початкової школи.

Педагогічна інновація – це процес реалізації конкретною особою (або групою осіб) ідеї, яка є для неї (них) у цей час новою у навчально-виховному процесі, у результаті якого виникає творчий пошук оригінальних, нестандартних рішень.

Педагогічна інновація визначається:

  • формою: новою чи вдосконаленою;
  • характером: інноваційний продукт, інноваційний процес, управлінська інновація, інфраструктурна інновація [2].

Нагромадження вітчизняного і зарубіжного досвіду створення та функціонування нових типів закладів освіти, в тому числі й авторських, стали основою і стартовим майданчиком для розвитку та урізноманітнення нового покоління закладів освіти. Сучасні соціально-педагогічні умови поставили перед керівниками освіти нагальні завдання, зокрема необхідність розробки концепції (програми) розвитку школи, варіативної системи навчання, виховання та управління, моделі випускника, формування іміджу школи та вчителя, підготовки педагогічних колективів до здійснення дослідно-експериментальної, проектувальної та інших інноваційних видів діяльності [2].

Л. О. Сущенко стверджує, що для педагогів, які працюють в інноваційному режимі, особливого значення набуває спрямування на безперервний розвиток; переведення об’єкта в новий, якісно інший стан; створення, опанування та реалізація нових засобів (за допомогою спеціально розроблених алгоритмів перетворення педагогічної ідеї на педагогічну технологію); особливий вид творчої діяльності, що спрямована на високий рівень професіоналізму педагогічного колективу та нові горизонти особистісно-професійного зростання його членів [3, с. 304].

Проте не все складається так ідеально, як хотілося б і при введенні інновацій в навчально-виховний процес у вчителів виникають труднощі. Це пов’язано з тим, що не всі вчителі готові до нового, вони звикли працювати за традиційною системою і не приймають, а іноді і не розуміють нововведень і їх важливості для розвитку сучасної дитини, сучасної особистості.

Саме тому, опираючись на дослідження вченого О. Невмержицького, Л. О. Сущенко зазначає такі антиінноваційні бар’єри:

  • зовнішні бар’єри: по-перше, соціальні бар’єри (несумісність нового з наявним досвідом і цінностями, прийнятими в суспільстві; стереотипи мислення педагогічного співтовариства); подруге, організаційні бар’єри (протидія керівних органів освіти втіленню нововведень; відсутність координаційних центрів з розробки та впровадження педагогічних інновацій); по-третє, методичні бар’єри (брак методичного забезпечення нововведення, недостатня поінформованість у галузі педагогічної інноватики); по-четверте, матеріально-технічні бар’єри (навантаження педагогів, побутові умови, рівень заробітної плати). 
  • внутрішні бар’єри, до яких належать психологічні (особистісні) бар’єри, які приховують глибинні особистісно-професійні проблеми. Це психічні стани, що виявляються в неадекватній пасивності педагога, що перешкоджає здійсненню інноваційної діяльності [3, с. 305].

Отже, можемо сказати, що для того, щоб сфера початкової освіти розвивалася, вчителі-практики активно розробляли, використовували та поширювали педагогічні інновації необхідно роботу розпочинати в першу чергу над собою: прагнути до вдосконалення, оновлення своїх знань і вмінь; відповідати вимогам часу та потребам сучасних дітей; не боятися проявляти себе, мислити творчо, критично; і найголовніше – не боятися інновацій, адже вони так необхідні, якщо ми хочемо зростити повноцінну розвинену сучасну особистість.

У своєму дослідженні Кравченко Г. Ю. визначила такі педагогічні умови ефективності освоєння вчителями початкової школи освітніх нововведень: 

  • інноваційне навчання функціонує як цілісна система завдяки розробці та реалізації відповідної технології, оптимально включеної у внутрішньошкільну науково-методичну роботу; 
  • метою інноваційного навчання визнано становлення вчителя як суб’єкта педагогічних нововведень на основі впровадження технології «культивування»; 
  • інноваційне навчання спрямоване на підвищення професійної компетентності вчителів початкових класів шляхом освоєння методології, теорії та технології особистісно зорієнтованого навчання й виховання; 
  • інноваційне навчання ґрунтується на принципах діяльнісного підходу і передбачає застосування системи педагогічних задач, змістом яких є освітні нововведення в початковій школі, і які подаються у логіці їх поетапного ускладнення [1].

Тому, слідуючи вищевказаним педагогічним умовам ефективності освоєння інновацій, вчителям початкової школи слід іти в ногу з часом, постійно підвищувати рівень своєї професійної компетентності, вивчати досвід колег, вдосконалювати себе і враховувати особливості і потреби сучасних учнів, для того щоб зробити навчально-виховний процес привабливим та цікавим для здобувачів освіти, зростити творчу, мислячу, креативну особистість, яка не боїться проявляти себе, творити і розвиватися.

У висновок можемо сказати, що використання вчителями педагогічних інновацій у початковій школі є надзвичайно важливим чинником, який забезпечує цікавий та пізнавальний навчально-виховний процес, всебічний розвиток учнів та заохочує їх да навчання. Тому не треба боятися нового, не стій на місці: твори, розвивайся, вдосконалюйся і втілюй педагогічні ідеї в реальність, тоді процес навчання дітей стане набагато ефективнішим.

Список використаних джерел:

  1. Кравченко Г. Ю. Освоєння вчителями початкової школи педагогічних інновацій в умовах внутрішньошкільної науково-методичної роботи: дисертація канд. пед. наук: 13.00.04 / Криворізький держ. педагогічний ун-т. Кривий Ріг, 2003. URL: http://www.disslib.org/osvoyennja-vchyteljamy-pochatkovoyi-shkoly-pedahohichnykh-innovatsiy-v-umovakh.html
  2. Максимюк С. П. Педагогіка: Навчальний посібник. Київ : Кондор, 2009. 670 с. 
  3. Сущенко Л. О. Педагогічні інновації: від стратегії до реалізації. Вісник Дніпропетровського університету імені Альфреда Нобеля. Серія «ПЕДАГОГІКА І ПСИХОЛОГІЯ». Педагогічні науки, 2015. № 2 (10). С. 302–307. URL: https://www.pedpsy.duan.edu.ua/images/PDF/2015/2/53.pdf 

 

Please publish modules in offcanvas position.