ЗМІСТ ОСВІТИ ЯК ПЕДАГОГІЧНА ПРОБЛЕМА

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Петро Волошин,

к. пед. наук, доцент кафедри

музикознавства та вокально-хорового мистецтва,

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Анастасія Шинкарук,

викладач-стажист кафедри

музикознавства та вокально-хорового мистецтва,

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

У системі неперервної освіти необхідно насамперед визначити змістовий аспект поняття.

У сучасній педагогічній науці існують різні концепції змісту освіти, що корінням сягають у минуле – у теорію освіти. Кожна з них пов’язана з певним тлумаченням місця та функцій у світі суспільства. Можна стверджувати, що зміст освіти – історична категорія, що еволюціонує під впливом науки, культури, визначається метою й завданнями освіти на тому чи іншому етапі розвитку суспільства. Освіта є певна система навчальних і виховних закладів, що здійснюють різноманітні форми засвоєння багатств культури. Освіта інтегрує різні види навчальної та виховної діяльності та їх зміст в єдину соціальну систему, орієнтує їх на соціальне замовлення. Серед соціальних інститутів суспільства сучасної цивілізації освіта займає одну з провідних позицій. 

У сучасній дидактиці виділяють декілька рівнів розгляду і формування змісту освіти. На теоретичному рівні зміст освіти фіксується у вигляді узагальненого уявлення про склад, структуру і суспільні функції соціального досвіду, який подається у його педагогічній інтерпретації. На рівні навчального предмета представлені певні частини змісту освіти, що виконують специфічні функції в загальній освіті. На рівні навчального матеріалу даються конкретні, що підлягають засвоєнню, фіксовані у підручниках і навчальних посібниках елементи змісту освіти, що входять до курсу навчання. 

Зміст освіти випливає із її основної функції – прилучити молодь до загальнолюдських і національних цінностей; це – система наукових знань про природу, суспільство, людське мислення, практичних вмінь і навичок та способів діяльності, досвіду творчої діяльності, світоглядних, моральних, естетичних ідей та відповідної поведінки, якими повинен оволодіти учень у процесі навчання. На зміст освіти впливають суб’єктивні (потреби суспільства у розвитку робочої сили; розвиток науки і техніки, що супроводжується появою нових ідей,  і теорій, докорінними змінами в техніці і технології) та суб’єктивні (політика керівних сил суспільства, методологічні позиції вчених) чинники. 

На думку Н. Мойсеюка, зміст освіти це – система наукових знань, інтелектуальних і практичних умінь та навичок; досвід здійснення способів творчої діяльності, пошукової роботи; досвід емоційно-ціннісних ставлень [7, с. 109].

В. Лозова і Г. Троцько поняття зміст освіти розглядають як педагогічно адаптований соціальний досвід, педагогічно адаптована система знань, способів діяльності інтелектуального і практичного характеру, досвіду творчої діяльності та емоційно-ціннісного ставлення до світу, тобто систему чотирьох компонентів соціального досвіду, віддзеркалену у видах і галузях діяльності, втілених у навчальних предметах і програмах позаурочної діяльності [ 5, с. 257]. 

В. Міжеріков і П. Підкасістий вважають, що це один із чинників економічного і соціального прогресу, орієнтований на: забезпечення самовизначення особистості, створення умов для її самореалізації, розвиток суспільства, зміцнення й удосконалення правової держави. У конкретній освітній установі визначається освітньою програмою (програмами), розробленою, прийнятою і реалізованою цією освітньою установою самостійно [ 6, с.406-407].

І. Підласий  розглядає означене поняття як  систему знань, умінь, відібраних для вивчення у школі, оволодіння якими забезпечує основу для всебічного розвитку учнів, формування їх мислення, пізнавальних інтересів та підготовки до трудової діяльності [ 8, с.236].

Досить вузько, лише як сукупність тих знань, умінь та навичок, які входять в загальну середню освіту розглядають зміст освіти вчені-педагоги В. Галузинський та М. Євтух [2, с.152 ]; як  знання, вміння, навички, якими оволодівають учні у процесі вивчення навчальних предметів визначає зміст освіти Баранов С. П. [1, с. 100]; як зміст триєдиного цілісного процесу утворення (становлення) особистості – засвоєння досвіду, виховання та розвитку розглядає означену проблему В. Лєдньов [4,с.28]. Зміст освіти – це система знань, умінь та навичок, оволодіння якими закладає основи для розвитку та формування особистості людини; педагогічне втілення, модель соціального замовлення, тобто вимоги суспільства до того, що повинна знати й уміти, якими якостями повинна володіти людина. 

Детально і ґрунтовно означене поняття розглядають вчені В. Галузяк, М. Сметанський та В. Шахов. Зміст освіти – це система знань, практичних умінь і навичок, світоглядних ідей, якими учні оволодівають у процесі навчання. Це педагогічно адаптований соціальний досвід людства. [ 3, с.32 .]

Зміст освіти складається з чотирьох основних компонентів: досвіду пізнавальної діяльності – у формі умінь діяти за зразком; досвіду творчої діяльності – у формі умінь приймати нестандартні рішення в проблемних ситуаціях; досвіду ставлення до оточуючої дійсності – у формі світоглядних, морально-естетичних орієнтацій.

Наш аналіз був би неповний, якби ми не відзначили, що поняття «зміст освіти» у різні епохи трактувався по-різному. У ХVІІ - ХVІІІ столітті він включав елементи, спільні для всіх галузей діяльності. Сформувалися теорії матеріальної і формальної освіти. Дидактичний матеріалізм на перший план висував зміст навчання, другий зосереджував увагу на методах навчання. Перший вимагав знань, засвоєння, наслідків, другий же привчав до мислення, до вміння думати, а процес самостійного набуття знань вважав кориснішим для майбутнього громадянина, ніж здобуття готових знань від учителя. До ІХ ст. визначилась мета освіти, що виходила за рамки знань, умінь і навичок: розумовий розвиток, розвиток самостійності, творчих здібностей, які, на жаль, не втілились у нове розуміння змісту освіти.

На сучасному етапі реформування середньої школи уведення нового змісту і структури освіти дає можливість посилити дійовість, практичність навчання, його вплив на розвиток творчих здібностей. 

З приводу змісту початкової освіти, слід зазначити те, що його особливість сьогодні полягає у тому, що крім традиційних знань, умінь і навичок, в нього включаються принципово нові компоненти: досвід творчої діяльності, досвід емоційно-ціннісного ставлення до навколишнього світу. 

Список використаних джерел

1. Баранов С. П. Педагогика.  М., 1987. 367 с.

2. Галузинський В.М., Євтух М.Б. Педагогіка: теорія та історія: навч. посібник. К., 1995. 237 с.

3. Галузяк В. М., Сметанський М. І. Шахов В. І. Педагогіка: навчальний посібник. Вінниця,  2001. 231 с. 

4. Леднев В.  С. Содержание образования.  М., Высш. шк., 1991. 223 с. 

5. Лозова В.І., Троцко Г.В. Теоретичні основи виховання і навчання: навч. посібник. Х.: ОВС, 2002. 400 с.

6. Мижериков В. А. Психолого-педагогический словарь / Под ред. П.И. Пидкасистого.  Ростов н/Д., 1998. 544 с. 

7. Мойсеюк Н.Є. Педагогіка: навчальний посібник.  Вінниця, 1999. 348 с.

8. Пидласый И.П. Педагогика: навчальний посібник. М., 1996. 256 с.

 

Please publish modules in offcanvas position.