ДИСТАНЦІЙНЕ НАВЧАННЯ У СИСТЕМІ MOODLE

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Софія Калиш,

студентка І курсу (ОР Магістр)

факультету іноземної та слов’янської філології,

Сумський державний педагогічний університет

 імені А. С. Макаренка

У наш час дистанційне навчання набуває все більшої актуальності як у світі, так і в Україні, адже велика кількість аспектів нашого життя переноситься в мережу. Освіта не є винятком. Студенти ЗВО потребують нового якісного навчального середовища, де вони зможуть отримувати доступ до навчальних матеріалів у будь-який час та в будь-якому місці. Саме це пропонує дистанційна освіта.

Дистанційне навчання будується на таких принципах: гнучкість, модульність, динамічність, адаптивність, неперервність, креативність і відкритість [2]. Така форма організації освітнього процесу, основою якої є самостійна робота людини, що навчається, реалізується через засоби інформаційно-комунікаційних технологій. Одним із таких є система Moodle (Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment, вимовляється «Мудл») – модульне об'єктно-орієнтоване динамічне навчальне середовище, яке називають також системою управління навчанням (LMS), системою управління курсами (CMS), віртуальним навчальним середовищем (VLE) або просто платформою для навчання, яка надає викладачам, учням та адміністраторам дуже розвинутий набір інструментів для комп'ютеризованого навчання, в тому числі дистанційного [1]. Варто зазначити, що ця система призначена для управлінням навчальним процесом он-лайн з використанням технології Інтернету. 

Серед основних можливостей використання системи, можна виділити наступні [4]:

1. Надання через мережу освітніх матеріалів всім бажаючим студентам або вибраній групі користувачів.

2. Забезпечення і підтримка можливості взаємного спілкування зарівно як між учнями/студентами, які беруть участь в курсі, так і між учнями/студентами і вчителем/ведучим.

3. Документування і збереження робіт, результатів дискусії, документування заданих питань і одержаних відповідей.

4. Надання інструментів, які забезпечують можливість здійснення поточного контролю і оцінки досягнень окремих учасників і доставку зворотних даних щодо кожної теми, у тому числі оцінок і відгуків (рецензій) на їх роботи.

5. Надання можливості аналізу участі і активності окремих учасників курсу, аналіз часу, присвяченого на роботу з матеріалами.

Ця система, перш за все, зорієнтована на організацію взаємодії викладача та студента в навчальному процесі, але вона може використовуватись для організації очної та/або заочної форм навчання. Широкі можливості для комунікації – одна з найсильніших сторін Moodle. У форумі можна проводити обговорення по групах, оцінювати повідомлення, прикріплювати до них файли будь-яких форматів. В особистих повідомленнях і коментарях є можливість обговорити конкретну проблему з викладачем особисто. У чаті обговорення відбувається в режимі реального часу. 

Модулі завдання та семінар дозволяють студентам відправити будь-який цифровий файл (текстовий документ, картинку, аудіо- та відеофайли). Треба лише звертати увагу на формат прикріпленого контенту. Крім того, викладач може дозволити вводити текст відповіді на самому сайті. При розгляді завдання викладачі можуть залишати текстові відгуки або файли з детальним роз’ясненням по роботі студента. Фінальна оцінка за роботу буде записуватися до журналу оцінок [3]. 

Оскільки основною формою контролю знань у дистанційному навчанні є тестування, в Moodle є потужний інструментарій для створення тестів і проведення навчального й контрольного тестування. Якщо розглядати окремо модуль тест, то треба зазначити, що він надає можливість створювати та проходити тести з питаннями різних типів:

• множинний вибір – питання, у якому можна вибирати одну із запропонованих відповідей;

• коротка відповідь – відповідь одним словом, яке учень має ввести самостійно;

• есе – дає змогу відповісти кількома реченнями у довільній формі;

• встановлення відповідності;

• відповідь числом, яке студент має ввести з клавіатури;

• правильно-неправильно – є лише два варіанти відповіді;

• інші питання.

Тести можуть бути обмежені часом та кількістю спроб. 

Окрім того, що студенти отримують доступ до навчальних матеріалів (тексти лекцій, завдання до практичних/лабораторних та самостійних робіт; додаткові матеріали (книги, довідники, посібники, методичні розробки) та засобів для спілкування і тестування «24 на 7», освітяни мають можливість перегляду результатів проходження дистанційного курсу в цілому, або ж кожного тесту окремо. Однією з найзручніших функцій системи Moodle є нагадування про події у курсі, що закріплена за календарем подій. Таким чином, студентові легше орієнтуватися у програмі самого курсу.

Разом з новими ефективними інструментами система Moodle має і деякі недоліки. Основним мінусом є складність ідентифікувати дистанційно особу студента. Проблемами в цій системі є також відсутність мотивації та необхідність жорсткої самодисципліни та самоорганізації студента.

Отже, Moodle – це система для створення інформаційно-освітнього середовища навчального закладу, яка орієнтована, насамперед, на забезпечення інтерактивної взаємодії між учасниками навчального процесу, застосовується для організації як заочного та дистанційного навчання, так і для підтримки очного навчання. Незважаючи на деякі недоліки, можна зробити висновок, що дистанційне навчання у системі Moodle є достатньо ефективним і може складати конкуренцію іншим формам навчання.

Список використаних джерел

1. Болюбаш Н. М. Фактори та умови формування професійної компетентності майбутніх економістів засобами інформаційного середовища Moodle. – URL: http://www.ime.eduua.net/em17/emg.html.

2. Концепція розвитку дистанційної освіти в Україні (затверджено Постановою МОН України В.Г. Кременем 20 грудня 2000 р.).

3. Организация дистанционного обучения в Moodle. – URL: https://ru.osvita.ua/vnz/high_school/72285/ 

4. Смирнова-Трибульска Є.М. Дистанційне навчання з використанням системи MOODLE: навч.-метод. посіб. / Є.М. Смирнова-Трибульска. Херсон: Видавництво Айлант, 2007. 465 с.

 

Please publish modules in offcanvas position.