НЕПЕРЕРВНА ОСВІТА В РОЗРІЗІ ФОРМ НАВЧАННЯ

Рейтинг користувача: 4 / 5

Активна зіркаАктивна зіркаАктивна зіркаАктивна зіркаНеактивна зірка
 

Вадим Веремієнко,

викладач кафедри теорії початкового навчання,

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Наразі, неперервну освіту розглядають у контексті значної кількості формулювань:

освіта дорослих, продовжена освіта, подальша освіта, відновлювана освіта, перманентна освіта, освіта протягом життя, навчання протягом життя, навчання шириною в життя, популярна освіта.

При цьому, основними компонентами неперервної освіти визначають: 

1) навчання грамотності в широкому сенсі (у т.ч. комп’ютерній, функціональній, соціальній); 

2) професійне навчання, що включає професійну підготовку, перепідготовку, підвищення кваліфікації; 

3) загальнокультурну додаткову освіту, не пов’язану із трудовою діяльністю. [1]

Як варіанти здобуття неперервної освіти можна виокремити такі  форми освіти:

1. Дистанційна форма здобуття освіти - це індивідуалізований процес здобуття освіти, який відбувається в основному за опосередкованої взаємодії віддалених один від одного учасників освітнього процесу у спеціалізованому середовищі, що функціонує на базі сучасних психолого-педагогічних та інформаційно-комунікаційних технологій.

2. Здобуття освіти на робочому місці - це спосіб організації навчання здобувачів освіти, завдяки якому оволодіння освітньою програмою (як правило, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої освіти) відбувається на виробництві шляхом практичного навчання, участі у виконанні трудових обов’язків і завдань під керівництвом фахівців-практиків, залучених до освітнього процесу.

3. Дуальна форма здобуття освіти - це спосіб здобуття освіти, що передбачає поєднання навчання осіб у закладах освіти (в інших суб’єктів освітньої діяльності) з навчанням на робочих місцях на підприємствах, в установах та організаціях для набуття певної кваліфікації, як правило, на основі договору. [2]

Аналізуючи досвід використання різних форм здобуття освіти, ми дійшли висновку, що:

В умовах сучасного суспільства, з вимогами до використання інформаційних технологій для ведення професійної діяльності, дистанційна освіта це альтернатива традиційній освіті. 

Переваги дистанційної освіти:

- впевнене та своєчасне оволодіння сучасними інформаційно-комунікаційними технологіям;

- дозволяє навчатись в іноземних закладах освіти;

- можливість здобувача освіти не прив’язуватись до терміну засвоєння навчальної програми, тобто можливість збільшити або зменшити час засвоєння навчальної програми;

- можливість засвоєння навчальної програми в зручний час та в комфортних для здобувача освіти умовах.

Недоліки дистанційної освіти:

- недосконалість системи мотивації в об’єкта навчальної комунікації, а також недостатній рівень його самоорганізації та відповідальності;

- недосконалість технології та методики прийому / передачі навчальної інформації (знань), а також процедур оцінювання результатів навчання;

- обмеженість дистанційної форми навчання у формуванні практичних умінь та навичок;

- неможливість своєчасно вплинути (скорегувати) помилкові дії об’єкту навчального процессу;

- існування ризику в безпомилковій ідентифікації об’єкту навчальної комунікації, особливо під час складання іспитів або виконання поточних завдань.

Здобуття освіти на робочому місці дозволяє фахівцям підвищувати свою кваліфікацію без відриву від своєї професійної діяльності.

Переваги такої форми навчання є:

- формування практичних умінь та навичок;

- можливість своєчасно вплинути (скорегувати) помилкові дії об’єкту навчального процесу;

- система мотивації в об’єкта навчальної комунікації.

Недоліки здобуття освіти на робочому місці:

- здобувач освіти зобов’язується дотримуватись терміну засвоєння навчальної програми;

- неможливість засвоєння навчальної програми в зручний час та в комфортних для здобувача освіти умовах.

Згідно аналітичного звіту «І етап, 2019-2020 н.р. за результатами першого року проведення експерименту із запровадження пілотного проєкту у закладах фахової передвищої та вищої освіти з підготовки фахівців за дуальною формою здобуття освіти» [3],  причини що спонукають заклади ЗВО впроваджувати дуальну форму здобування освіти:

- підвищення якості підготовки фахівців відповідно до реальних вимог ринку праці/посилення практичної підготовки здобувачів вищої освіти;

- модернізація змісту освіти з метою приведення його у відповідність до сучасного змісту професійної діяльності та покращення якості освіти;

- підвищення конкурентоспроможності випускників на ринку праці та шансів на працевлаштування після випуску;

- підвищення конкурентоспроможності ЗВО на ринку надання освітніх послуг;

- стажування професорсько-викладацького складу на виробництві.

Беручи до уваги вищесказане, можна зробити висновок,  що дуальна форма освіти в процесі неперервної освіти є найбільш актуальною. ДФЗО позбавлена недоліків дистанційної освіти та здобуття освіти на робочому місці, але включає всі переваги цих систем освіти.

Список використаних джерел

1. Дистанційна форма здобуття вищої освіти: аналіз думки студентів щодо якості, переваг і недоліків. / [М. О. Пічкур, Г. І. Сотська, А. М. Демченко та ін.]. // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2020. – №5. – С. 276–295.

2. Закон України "Про освіту" [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19.

3. Аналітичний звіт І етап, 2019-2020 н.р. за результатами першого року проведення експерименту із запровадження пілотного проєкту у закладах фахової передвищої та вищої освіти з підготовки фахівців за дуальною формою здобуття освіти [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: http://library.fes.de/pdf-files/bueros/ukraine/16469.pdf.

 

Please publish modules in offcanvas position.