МУЛЬТИМЕДІЙНЕ ОСВІТНЄ СЕРЕДОВИЩЕ НУШ:  СУТНІСТЬ ТА СПЕЦИФІКА

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Солтусенко Марина Михайлівна

викладач-стажист кафедри фахових методик та 

інноваційних технологій у початковій школі

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

В сучасному світі, на який позначає свій вплив стрімкий розвиток технологій, освіта визначається не лише передачею знань, але і створенням умов для розвитку творчих здібностей та критичного мислення учнів. У цьому контексті виникає необхідність впровадження сучасних технологій в освітній процес, а мультимедійне освітнє середовище НУШ є важливим кроком у цьому напрямку.

На сьогодні проблемам упровадження й ефективного застосування мультимедійних технологій в освіті присвячено немало теоретичних й експериментальних праць вітчизняних і закордонних педагогів: Ю. Горошка, Л. Петухової, В. Бондаря, Л. Коваль, С. Стрілець, А. Міненок, Т. Запорожченко, О. Савченко, О. Пєхоти, І. Шапошнікової та ін.

Однією з ключових особливостей мультимедійного освітнього середовища є використання різноманітних засобів та ресурсів, таких як відео, аудіо, графіка, інтерактивні додатки тощо. Це надає можливість учням отримувати інформацію не лише за допомогою тексту, а й за допомогою зорового та слухового сприйняття, що сприяє кращому засвоєнню матеріалу.

Використання мультимедійних засобів також робить навчальний процес більш цікавим та залучаючим для учнів. Інтерактивні вправи, віртуальні екскурсії, відео-мандрівки не лише в просторі, а і у часі – все це робить навчання більш доступним та захоплюючим. Учні отримують можливість взаємодії з матеріалом, що сприяє глибшому розумінню та запам’ятовуванню.

Застосовуючи мультимедійні засоби під час уроків, ми отримуємо два ключові плюси – якісні та кількісні. Якісна перевага виявляється у нових можливостях представлення інформації, контролю та виправлення знань, організації фронтальної та індивідуальної роботи та інших аспектах. Кількісна перевага проявляється у тому, що мультимедійне середовище значно більш інформативне. Зауважте, що одна сторінка тексту може містити інформацію, яку вчитель промовляє приблизно за 1-2 хвилини. За цей самий час повноекранне відео несе інформації у сотні разів більше. От чому краще «Один раз побачити, ніж сто разів почути» – каже народна мудрість. Тому, сучасний урок в НУШ неможливо уявити без використання засобів мультимедіа. Здобувачів освіти ХХІ століття якнайкраще характеризує давнє китайське прислів’я: «Скажи мені – і я забуду, покажи мені – і я запам’ятаю, дай мені зробити – і я зрозумію!». І саме урок з використанням засобів мультимедіа дає можливість не тільки почути, щоб забути, а й побачити, щоб запам’ятати. А далі – вдало підібраний дидактичний матеріал і технічні засоби дають можливість зробити урок ефективним та на високому рівні. 

Використання мультимедійних технологій на уроках робить навчання більш захопливим для учня і, отже, ефективнішим у засвоєнні знань. Це також сприяє поліпшенню візуалізації навчального матеріалу під час уроків. Можна стверджувати, що мультимедійний урок слугує інструментом особистісного розвитку, оскільки він спрямований на кожного учня індивідуально. Кожен епізод уроку викликає особисті емоції та сприйняття, викликає інтерес і бажання досягти результату, відповісти на запитання та бути активним у всьому, що відбувається. Такі уроки характеризуються емоційністю, різноманіттям та творчістю, вони мають різні рівні складності і мають художню спрямованість.

Так як зі впровадженням НУШ визначено нову формулу, головна мета якої – створити таку освітню систему, в якій буде приємно навчатись і яка даватиме здобувачам освіти не тільки знання, а й уміння застосовувати їх у повсякденному житті [1], то мультимедіа, в свою чергу, дозволяє оживити  урок, зв’язати його з дійсністю, забарвити різними фарбами почуттів, озвучити урок музикою, звуками природи, а також зіставити власні спостереження, надихнути на бажання побачити це в дійсності, збагатити власний досвід.

Не менш важливим є те, що мультимедійне освітнє середовище створює умови для індивідуалізації навчання. Кожен учень має свої особливості, темп сприйняття інформації та стилі навчання. Завдяки використанню різноманітних мультимедійних ресурсів, вчителі можуть адаптувати підхід до кожного учня, створюючи індивідуальні шляхи навчання [2].

Однак, важливо враховувати й можливі ризики використання мультимедійних технологій в освіті. Відокремлення від реального життя, надмірне використання гаджетів та недостатня взаємодія учнів у реальному світі можуть впливати на соціальний розвиток дитини.

А отже, мультимедійні уроки: 

1) розвивають у здобувачів освіти креативне мислення; 

2) допомагають доступно та в іншій формі сприймати прочитаний або прослуханий матеріал; 

3) дають можливість індивідуально працювати з окремими невстигаючими здобувачами освіти; 

4) допомагають зв’язати певні знання з життям; 

5) долають певні труднощі в навчальній діяльності; 

6) будують творчий процес майже самостійно. 

Вважається, що головне завдання використання засобів мультимедіа у процесі навчання – підвищити пізнавальний інтерес здобувачів освіти до вивчення предмета, ефективність його опанування школярами. Загальновизнано, що особистість, яка зацікавлена, хоче пізнати матеріал, засвоює його набагато краще, ніж та, що не зацікавлена змістом того, що вивчає [3]. 

Для створення уроку з використанням мультимедійних технологій важливо почати з уточнення навчальних, виховних та розвивальних цілей уроку. Треба обдумати, наскільки раціонально та доцільно використовувати інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) для опанування конкретної теми та визначити ситуації, коли використання мультимедійних технологій сприятиме більш глибокому засвоєнню матеріалу.

При плануванні мультимедійного уроку важливо приділяти увагу вибору відповідного матеріалу, забезпечуючи чіткість, доступність та пізнавальність інформації для учнів. Також важливо включати завдання, спрямовані на практичне використання отриманих знань.

Головне завдання вчителя початкової школи полягає в тому, щоб навчити дітей самостійно навчатися. Інтеграція комп’ютерних технологій в учбовий процес допомагає уникнути втрати інтересу до навчання, оснащуючи класну кімнату сучасною технікою, такою як ноутбук, екран, мультимедійна дошка і т. д.

Доцільно використовувати низку навчальних комп’ютерних програм із різних предметів, де пояснення нового матеріалу діти чують не від учителя, а від, наприклад  казкових персонажів [4].

Отже, мультимедійне освітнє середовище НУШ – це не лише нові технології, але й зміна підходу до навчання та розвитку особистості. Воно відкриває нові можливості для учнів, надає засоби для самовираження та творчого розвитку. Головне завдання – зберегти баланс між технологіями та традиційними методами, забезпечуючи повноцінний та гармонійний розвиток нового покоління.

Список використаних джерел

1. Про затвердження Державного стандарту початкової освіти : Постанова Каб. Міністрів України від 21.02.2018 р. № 87 : станом на 24 лип. 2019 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/688-2019-п#Text (дата звернення: 18.11.2023).

2. Стрілець С. І. Інновації у вищій педагогічній освіті : теорія і практика : навч. посіб. 2-ге вид., переробл. та допов. Чернігів : Лозовий В. М., 2015. 544 с. 

3. Стрілець С. І., Коток В. В. Дидактичний мультимедійний контент для Нової української школи «KM Media ED PROFI». Молодий вчений. 2019. № 10. С. 263-266. URL: http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2019/10/60.pdf

4. Хомич С. Мультимедійні засоби навчання у початковій школі. Комп’ютер у школі та сім’ї. 2014. № 4. С. 29-32.

 

Please publish modules in offcanvas position.