Панін Євген Павлович,
здобувач вищої освіти КЗВО «Одеська академія
неперервної освіти Одеської обласної ради»
Освітнє середовище – це сукупність об’єктивних зовнішніх умов, факторів, соціальних об’єктів, необхідних для успішного функціонування освіти. Це система впливів і умов формування особистості, а також можливостей для її розвитку, які містяться в соціальному і просторово-предметному оточенні» [3].
Зокрема у Законі України «Про освіту» зазначено, що «... метою освіти є всебічний розвиток людини як особистості та найвищої цінності суспільства, її талантів, інтелектуальних, творчих і фізичних здібностей, формування цінностей і необхідних для успішної самореалізації компетентностей, виховання відповідальних громадян, які здатні до свідомого суспільного вибору та спрямування своєї діяльності на користь іншим людям і суспільству, збагачення на цій основі інтелектуального, економічного, творчого, культурного потенціалу Українського народу, підвищення освітнього рівня громадян задля забезпечення сталого розвитку України та її європейського вибору» [1].
Це описує навчання та виховання як неперервний процес, що відбувається постійно, і це означає, що головною метою діяльності навчального закладу є не лише передача знань, але й розвиток особистості у всіх її аспектах, включаючи інтелектуальний, творчий і фізичний розвиток. Основна мета освіти полягає в підтримці та розвитку талантів кожної людини, формуванні важливих компетентностей для її самореалізації, а також вихованні відповідальної громадянської позиції. Сучасне освітнє середовище в Україні включає в себе ряд ключових характеристик та компонентів, що впливають на якість навчання та розвиток учнів. Розглянемо наступні важливі аспекти.
Використання цифрових технологій. Використання сучасних цифрових технологій у процесі навчання сприяє підвищенню продуктивності освітнього процесу, стимулює розвиток критичного мислення та самостійності учнів, і дозволяє налаштовувати навчальний матеріал під індивідуальні потреби кожного здобувача освіти. Крім того, цифрові технології в сфері освіти дозволяють індивідуалізувати навчальний процес, враховуючи унікальні потреби та особливості кожного здобувача освіти. Отже, розвиток цифрових технологій у сфері освіти в Україні відкриває нові можливості для створення відкритої, гнучкої та інноваційної освітньої системи.
Розвиток критичного мислення та творчих навичок. Важливим аспектом сучасної освіти в Україні є підтримка розвитку критичного мислення, аналітичних здібностей і творчості. Учні вивчають не лише факти, а й навчаються критично аналізувати інформацію, робити висновки і застосовувати отримані знання на практиці. Відповідно до Закону України «Про освіту» критичне та системне мислення визначено як уміння, спільне для всіх ключових компетентностей, необхідних кожній сучасній людині для успішної життєдіяльності (Ст. 12, п. 1) [1].
Виховання особистості, яка володіє критичним мисленням, самостійністю та творчим потенціалом, є одним із ключових завдань сучасного суспільства. Уміння працювати з інформацією протягом усього життя, її здобуття, обробка та використання для особистісного зростання і самовдосконалення, а також передача цих знань і вмінь, стають необхідними складовими життя людей у ХХІ столітті. Це дозволяє ефективно вирішувати проблеми, багато з яких неможливо передбачити заздалегідь.
Інклюзивність освітнього середовища. Інклюзивне освітнє середовище – сукупність умов, способів і засобів їх реалізації для спільного навчання, виховання та розвитку здобувачів освіти з урахуванням їхніх потреб та можливостей [1].
На сучасному етапі розвитку освіти, важливим стає створення інклюзивного освітнього середовища для дітей з особливими освітніми потребами. Це означає, що всі діти, незалежно від їхніх особливостей, мають навчатися разом у загальноосвітніх закладах за адаптованими програмами.
В інклюзивному освітньому середовищі всі учні, незалежно від їхніх особливостей, можуть навчатися більш ефективно. Це сприяє підвищенню їхньої соціальної компетентності, розвитку комунікативних навичок та почуттю належності до спільноти.
Розвиток компетентностей майбутнього. Наразі завдання школи полягає не лише у передачі знань, але й у формуванні творчої, компетентної особистості, готової до ефективної діяльності в різних сферах життя. Це зумовлює актуальність організації освітнього процесу з орієнтацією на компетентнісний підхід.
У Державному стандарті базової середньої освіти визначена мета базової середньої освіти «…розвиток природних здібностей, інтересів, обдарувань учнів, формування компетентностей, необхідних для їх соціалізації та громадянської активності, свідомого вибору подальшого життєвого шляху та самореалізації, продовження навчання на рівні профільної освіти або здобуття професії, виховання відповідального, шанобливого ставлення до родини, суспільства, навколишнього природного середовища, національних та культурних цінностей українського народу» [2].
У документі також визначено ключові компетентності, які мають бути сформовані в процесі освітньої діяльності в навчальному закладі: громадянська, загальнокультурна, здоров’язбережувальна, інформаційно-комунікаційна, комунікативна, міжпредметна естетична, міжпредметна, предметна (галузева), предметна мистецька, проектно-технологічна, соціальна [2].
Для досягнення цієї мети необхідно використовувати інноваційні технології та методики, які дозволяють створити стимулююче та динамічне навчальне середовище, а також підготовку компетентних та готових до майбутніх викликів здобувачів освіти. Це означає не лише передачу знань, але й розвиток критичного мислення, творчих навичок, спроможностей до самостійного вирішення проблем та адаптації до швидкозмінних умов сучасного світу.
Отже, сучасні освітні установи повинні активно застосовувати інноваційні технології та методики, спрямовані на створення ефективного та безпечного навчального середовища, яке сприяє всебічному розвитку особистості учнів і підготовці їх до успішної адаптації до викликів сучасності.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Закон України «Про освіту». Від 05.09.2017 р. № 2145-VIII. URL: https://osvita.ua/legislation/law/2231/ (дата звернення: 11. 04. 2024).
2. Про деякі питання державних стандартів повної загальної середньої освіти: постанова Кабінету Міністрів України від 30.09.2020 р. №898. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyaki-pitannya-derzhavnih-standartiv-povnoyi-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i300920-898 (дата звернення: 11. 04. 2024).
3. Чубаха І.В. Основні компоненти сучасного освітнього середовища школи: матеріали наукової конференції професорсько-викладацького складу, наукових працівників і здобувачів наукового ступеня за підсумками науково-дослідної роботи за період 2017-2018 р. Вінниця: ДонНУ імені Василя Стуса, 2019. Том 2. С. 102–103.