СУЧАСНИЙ ПЕДАГОГ ЯК ОРГАНІЗАТОР ВИХОВНОГО ПРОЦЕСУ В КЛАСНОМУ КОЛЕКТИВІ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Красний Дмитро Миколайович,

аспірант кафедри педагогіки та освітнього менеджменту.

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Науковий керівник:

к. пед. н., доцент,

доцент кафедри виховних технологій та педагогічної творчості.

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Добридень А. В.

 

У сучасних умовах трансформації освітнього середовища роль педагога значно зростає, особливо у контексті організації виховного процесу в класному колективі. Суспільство очікує від учителя не лише високого професіоналізму, а й здатності формувати сприятливий мікроклімат у класі, забезпечувати гармонійний розвиток кожного учня та сприяти формуванню моральних цінностей і соціальних компетентностей.

Виховний процес у класному колективі є одним із ключових компонентів сучасної освіти, адже саме тут відбувається становлення особистості дитини, розвиток її емоційного інтелекту, комунікативних навичок та вмінь співпрацювати в команді. Саме класний керівник у цій системі виступає організатором, наставником і модератором міжособистісних стосунків.

Окрім цього, стрімкий розвиток інформаційних технологій, зростання впливу соціальних мереж та необхідність інтеграції інклюзивної освіти, вимагають від педагога постійного вдосконалення (осучаснення) підходів до процесу виховання. Ефективна організація виховної роботи в класному колективі стає не лише завданням, але й інструментом для формування єдиного освітнього простору.

Вчитель має усвідомлювати унікальність і неповторність учня як індивідуальності, зважати на складність та неоднозначність процесу його становлення, а також свою відповідальність як професіонала. Однак сьогодні змінилися вимоги не лише до вчителя, а й до учня. У працях В. Андрущенка, І. Беха, А. Бойко, В. Галузинського, С. Гончаренка, Р. Гуревича, Ю. Завалевського, О. Киричук, О. Коберника, Г. Костюка, В. Кременя, М. Лещенко, В. Моляко, Н. Ничкало, О. Отич, В. Рибалки, О. Романовського, О. Рудницької, С. Сисоєвої, О. Семеног, М. Солдатенка, М. Фіцули та інших проблему розвитку та становлення сучасного вчителя, вихователя розглянуто в різноманітних аспектах.

Як ми зазначили, педагог є наставником і організатором виховного процесу, діяльність якого охоплює:

1. Створення атмосфери довіри та взаємоповаги в колективі, що є основою ефективного виховання та навчання. Для її формування педагогу необхідно демонструвати емпатію та терпимість до думок і почуттів учнів; сприяти відкритій комунікації між учнями; забезпечувати справедливий підхід до вирішення конфліктів; власним прикладом демонструвати важливість взаємоповаги та толерантності.

2. Допомога в адаптації нових учнів. Саме перехід до нового колективу може бути викликом для учня, тому педагог допомагає у знайомстві з однокласниками через інтерактивні вправи, командні ігри та бесіди; залучає їх до спільних заходів, які сприяють інтеграції в колектив; виявляє можливі труднощі в адаптації та надає підтримку через індивідуальні консультації.

3. Підтримка учнів у розвитку їх здібностей, адже кожна дитина має унікальні здібності, які педагог допомагає розвивати через виявлення інтересів і талантів учнів за допомогою спостережень, опитувань або конкурсів; створює умови для участі в гуртках, проектній діяльності, конкурсах чи змаганнях; надає мотивацію через позитивне підкріплення та персоналізовані поради.

4. Створення умов для участі дітей з особливими освітніми потребами. Інклюзивна освіта є важливим аспектом сучасної школи. Педагог адаптує методи навчання до потреб таких учнів; забезпечує використання додаткових навчальних матеріалів та засобів; формує толерантне ставлення у класному колективі до дітей з ООП, співпрацює з фахівцями (психологами, логопедами) для надання комплексної підтримки.

5. Забезпечення рівних можливостей для розвитку кожного учня. Педагог створює сприятливі умови для всіх учнів, незалежно від їх соціальних, культурних чи освітніх потреб. Це досягається шляхом урізноманітнення навчальних методик із врахуванням індивідуальних стилів навчання; забезпечення доступу до ресурсів для учнів із різними можливостями; організації активностей, де кожен може проявити себе.

6. Ефективна співпраця з усіма учасниками освітнього середовища. Для учнів вчитель має бути наставником і прикладом для наслідування, надавати підтримку в навчанні та вихованні. У класному колективі – організовувати спільні заходи для згуртування та розвитку командного духу. У роботі з батьками – інформувати про успіхи та потреби учнів, залучати до виховних процесів, проводити консультації. З колегами – має обмінюватися досвідом, координувати освітній процес, спільно вирішувати складні ситуації. З адміністрацією школи – має впроваджувати нові програми, ініціювати проекти для покращення освітнього середовища.

Підсумовуючи вище сказане, бачимо, що сучасний педагог як організатор виховного процесу в класному колективі є ключовою фігурою у формуванні гармонійного середовища, яке сприяє розвитку особистості учнів. Його діяльність має бути адаптована до сучасних викликів і базуватися на індивідуальному підході, інтеграції інновацій та формуванні партнерських відносин з усіма учасниками освітнього процесу. Це дозволяє не лише навчати, але й виховувати морально зрілих, соціально активних і гармонійно розвинених особистостей.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Бех І. Концепція виховання гуманістичних цінностей учнів загальноосвітньої школи. URL: http://nbuv.gov.ua (дата звернення: 20.11.2024 ). 

2. Дзвінчук Д. І. Освіта як пріоритетна суспільна цінність. Наук. часопис Нац. пед. ун-ту ім. М. Драгоманова. Київ : Видво НПУ ім. М. Драгоманова, 2012. Вип. 29 (42). С. 14–18. (Серія 7 «Релігієзнавство. Культурологія. Філософія»). 

3. Ничкало Н. Г. Педагогічна майстерність – крила в майбутнє. Педагогічна майстерність : підручник / І. А. Зязюн, Л. В. Крамущенко, І. Ф. Кривонос та ін. ; за ред. І. А. Зязюна. Вид. 3., допов. і перероб. Київ : СПД Богданова А. М., 2008. С. 5–8. 

4. Савченко О. Я. Досвід реформування української освіти: уроки і подальший поступ. Шлях освіти. 2010. № 3. С. 2–6. 

5. Формула Нової української школи – структура НУШ. Практика управління дошкільним закладом. URL: https://www.pedrada.com.ua (дата звернення: 20.11.2024).

 

Please publish modules in offcanvas position.