РОЗРОБКА ТА ВПРОВАДЖЕННЯ ШI-ІНСТРУМЕНТІВ У СИСТЕМУ ОСВІТИ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Слюсарев Володимир Олександрович 

студент факультету соціально та психологічної освіти

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Штучний інтелект має потенціал модернізувати освіту, але для досягнення максимального ефекту потрібно підходити до його впровадження з обережністю та системністю. Під час вибору інструментів ШІ слід враховувати багато важливих аспектів їх використання – відповідність навчальним цілям, забезпечення захисту персональних даних учасників освітнього процесу та рівного доступу усім учням, дотримання академічної доброчесності, а також залежність від ШІ, яка може призвести до втрати певних навичок, таких як критичне мислення та творчість [2].

Штучний інтелект допомагає подолати головні недоліки онлайн-освіти, такі як брак індивідуального підходу та проблеми з підтримкою залученості та мотивації до навчання. Назвемо головні переваги цієї технології [2].

Персоналізація. Необхідність підлаштування навчальних матеріалів під потреби аудиторії потребує дедалі більшої уваги у сфері eLearning. ШІ може відіграти в цій царині ключову роль, формуючи унікальні сценарії навчання на основі комплексної оцінки рівень знать учня та його інтересів. Персоналізований підхід – один з кращих інструментів для підтримки мотивації учнів, адже вони отримують релевантний контент з оптимальною кривою складності [1].

Автоматизація оцінювання. Процес виставлення оцінок та оцінювання учнів – це вкрай важливий, але дуже трудомісткий процес. Засоби ШІ можуть автоматизувати оцінювання у формі текстів, коротких брифів, або навіть за допомогою написання есе. Від цього залежить як рівень персоналізації навчання, так і оцінка результативності курсу [3].

Віртуальні ментори й викладачі. Великі мовні моделі відкривають можливість створення віртуального репетитора, який зможе спілкуватись природною мовою і буде доступний учням у режимі 24/7. Ясна річ, такі боти наразі не можуть повноцінно замінити комунікацію з людиною. Але вони вже можуть вести учнів через різні аспекти навчальних матеріалів [1].

Генерація контенту. Генеративний ШІ дає інструменти для ефективного перетворення розпорошеної інформації з різних джерел на контент для студентів. З його допомогою можна ефективно створювати та адаптувати навчальні матеріали, персоналізувати та оновлювати контент із мінімальним використанням ручної праці [2].

Інтерактивність. Генеративний ШІ також може використовуватись для створення глибокого інтерактивного досвіду навчання онлайн. Симуляції на базі ШІ можуть дати студентам імерсивний досвід вирішення практичних завдань або взаємодії з об'єктами у віртуальному просторі [1].

Детекція згенерованих штучним інтелектом матеріалів. Учні також вчаться застосовувати генеративний штучний інтелект у навчанні, і це застосування не завжди є коректним і корисним. Штучний інтелект буде застосовуватись, зокрема, і для виявлення в практичних і домашніх роботах контенту, що був  згенерований ШІ та використовується недобросовісно.

Відтак штучний інтелект може закрити практично усі слабкі місця онлайн-освіти, а отже і закласти фундамент для досконалішої моделі eLearning. Сьогодні існують освітні напрямки, в яких використання генеративного ШІ демонструє себе особливо продуктивно [2].

Вивчення мов. Генеративний ШІ може сприяти вивченню мов, надаючи персоналізацію контенту та безперервне оцінювання навичок учнів. Алгоритми можуть індивідуально оцінювати рівень знань учнів та пропонувати їм оптимальні вправи на говоріння, аудіювання, читання та письмо.  Понад те, ШІ-чатбот може симулювати реальний діалог й надавати фідбек учням, роблячи вивчення мови онлайн «жвавішим» [3].

STEM освіта. Абревіатура STEM (science, technology, engineering and mathematics) застосовується для позначення області природних і точних дисциплін. Генеративний ШІ може використовуватись для створення симуляцій та візуалізацій, моделювання складних об’єктів та процесів у вигляді 3D моделей та анімацій. Також ШІ дозволяє персоналізувати навчальний досвід та автоматизувати оцінювання [2].

IT-освіта. Серед іншого, генеративний ШІ може генерувати код та перевіряти написаний код на працездатність і безпеку. Це робить його корисним у вивченні мов програмування та інших IT-технологій [1].

Корпоративне навчання. Можливості генеративного ШІ у генерації навчальних матеріалів й симуляції реальних кейсів дозволяють створити максимально швидку й гнучку модель онбордингу та підвищення кваліфікації персоналу. Подібні можливості потрібні в організаціях практично усіх галузей. 

Підготовка Soft skills. Генеративний ШІ може допомогти у розвитку таких якостей, як комунікація, емпатія та лідерство. Наприклад, модель ШІ може симулювати реалістичні поведінкові сценарії для користувачів та надавати їм фідбек [3].

ШІ, безперечно, трансформує сучасну освіту, але не зможе повністю замінити собою викладача, наставника, наукового керівника тощо. Адже навчальний процес багатогранний і не обмежується лише розв’язанням поставлених завдань. Людська взаємодія в освіті незамінна і має безліч соціальних задач. Це, перш за все, адаптація до нового навчального середовища, становлення та розвиток емоційного інтелекту, виховна функція, мотивація, контроль, покарання та заохочення, диференціація навчання та індивідуальний підхід. Освітній процес має на меті формування гармонійної, всебічно розвиненої особистості з чіткими переконаннями та цінностями, а не просто набір певних знань, умінь та навичок для виконання завдань [2].

Безумовно, етична взаємодія людини з технологіями ШІ може дати нові наукові прориви, разом із тим, і потенціал для зловживання цією технологією також очевидний. ШІ варто розглядати як новий інструмент, який зможе значно допомогти як у процесі здобуття знань, так і в процесі контролю якості та успішності цих знань, покращити освітні результати [1].

Хоча ШІ може допомогти в багатьох аспектах дослідження, він не може замінити креативність і навички критичного мислення дослідників-людей. Натомість ШІ можна розглядати як інструмент для розширення можливостей дослідників, що робить дослідження швидшими, ефективнішими та точнішими».

Список використаних джерел

1. Концепція цифрової трансформації освіти і науки МОН запрошує до громадського обговорення. https://mon.gov.ua/ua/news/koncepciya-cifrovoyi-transformaciyi-osviti-i-nauki-monzaproshuye-do-gromadskogo-obgovorennya 

2. Кремень В.Г. Національ надоповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні :монографія. Національна академія педагогічних наук України. Київ: КОНВІ ПРІНТ. 2021. С. 44-45. https://doi.org/10.37472/NAES-2021-ua 10)

3. Саух П. О. Стратегічне бачення нової моделі вищої освіти: рух до створення університетів світового класу. Вісник Національної академії педагогічних наук України. № 2(2). 2020. С. 22-23. https://doi.org/10.37472/2707-305X-2020-2-2-13-7

 

Please publish modules in offcanvas position.