НЕПЕРЕРВНА ОСВІТА ЯК ЗАСІБ ПРОФЕСІЙНОГО СТАНОВЛЕННЯ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Алла Добридень,

к. пед. н., доцент кафедри виховних технологій та педагогічної творчості

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини,Україна 

  Система неперервної освіти є ефективним засобом збагачення культурно-освітнього потенціалу суспільства на благо кожної людини, в ім’я кожної особистості. Створення такої системи як цілісного комплексу, задоволення освітньо-пізнавальних запитів і потреб людей, генератора формування і збагачення інтелектуального, професійного і культурного потенціалу особистості й суспільства потребує розкриття і втілення своєї гуманістичної суті, використання всієї різноманітності відповідних організаційних форм.

  Оскільки безперервність отримує все більше розповсюдження, актуальними стають питання дослідження цієї проблеми на сучасному етапі вітчизняними педагогами. Серед них – І. Беол, Є. Барбіна, С. Вершловський, О. Владиславлєв, В. Гаргай, Б. Гершунський, В. Горохов, Г. Гребенюк, М. Громкова, І. Зязюн, Л. Коханова, Ю. Кулюткін, Н. Ничкало, В. Онушкін, Н. Протасова, Г. Сорокоумова та інші.

  У їх дослідженнях неперервна освіта розглядається за наявністю наступних принципів: гнучкість, динамічність, варіативність, стабільність, цілісність, прогностичність, гуманізм, демократичність.

  Визначимо зміст самого поняття «Навчання впродовж життя» – це:

1.У області компетенції: розвиток знань, умінь і компетенцій людей впродовж їх життя з тим , щоб ми могли досягати економічних і соціальних цілей за допомогою осмисленої та рефлекторної поведінки.

2.Відкритий доступ, «з колиски до останнього подиху»: незалежно від статі, соціального статусу, попередніх успіхів у навчанні, раси і релігії.

3.Для всіх громадян: усім – приватним особам, їх сім’ям, місцевим співтовариствам, профспілкам, роботодавцям, регіональним властям відводиться активна роль, не має бути пасивних дійових осіб.

4.Економічна і соціальна орієнтація: освічені люди є хорошими громадянами і хорошими працівниками.

5.Центральне місце того, хто навчається, у процесі навчання: викладач стає наставником і помічником у навчанні.

6.Опора на прозорі стандарти освіти і навчання, зрозумілі для всіх зацікавлених сторін, особливо для тих, хто навчається.

7.Навчання упродовж життя відкриває нові можливості для людини на всіх етапах її життя [195, с. 31].

  Як трансформується традиційна роль учителя у сфері безперервного навчання? Викладання, як професійне заняття, зустрічається у поточному десятиріччі зі змінами: вчителі стають керівниками, наставниками і посередниками. Їхня роль – це дуже важливо – допомагати і підтримувати учнів, які, по можливості, беруть на себе відповідальність за своє навчання. Здатність і вміння розробляти і використовувати відкриті й ефективні методи навчання мають стати обов’язковим професійним умінням для працівників освіти. Активне навчання передбачає мотивацію вчитися, здатність критично мислити і вміння визначити, як учитися.

  Загалом головна мета української системи освіти – створити умови для розвитку й самореалізації кожної особистості як громадянина України, формувати покоління, здатне навчатися упродовж життя, створювати й розвивати цінності громадянського суспільства.

  Перед освітніми закладами постає завдання – створити сприятливі умови для всебічного розвитку особистості, розвивати високий рівень мислення, забезпечити учнів глибокими і міцними знаннями, практичними вміннями та навичками, необхідно сформувати інтелектуальну еліту, особистість вихованця як творця. Отже, основною категорією неперервної освіти є розвиток особистості, людини як суб’єкта діяльності і спілкування, культури й відповідальності.

Сьогодні держава очікує від системи неперервної освіти більшої гнучкості, мобільності, більшого розмаїття форм і методів діяльності. Необхідно створити умови для кожної особистості, що дозволять розвинути здібності та нахили, утвердитись у колективі. Нові умови життя потребують нового мислення, нової культури діяльності і, звісно, якісно іншого рівня освіченості, здатності до постійного оновлення знань, формування в підростаючого покоління «сучасного світогляду, розвитку творчих здібностей і навиків самостійного наукового пізнання, самоосвіти і самореалізації».

  Навчання упродовж життя є ключовою метою у стратегії європейського працевлаштування. У наш час багато випускників закладів освіти починають працювати одразу після їх закінчення. У більшості ж випадків вони продовжують навчатись у закладах професійної або вищої освіти. Ми часто змінюємо місце роботи, професію і рід заняття, і лише в окремих випадках людина працює на одному й тому ж робочому місці все життя. Технічний і економічний розвиток набуває прискореного характеру. Багатьом потрібно постійно перенавчатися в абсолютно нових галузях, і освітні установи не встигають за змінами, що відбуваються. Більшість працівників потребує вищої кваліфікації. Світова економіка схильна до коливань, і зміни часто є абсолютно непередбачуваними.

  Таким чином, здобуття знань, умінь і компетенції має набувати постійного характеру і здійснюватиметься, починаючи з дитячого садка і до післяпенсійного віку, «з колиски до останнього подиху». Для життя, роботи і підтримки конкурентоспроможності України і світу потрібні компетентні громадяни, працівники, підприємці та уряди. Це стосується всіх країн і всіх громадян без винятку. Це і є «суспільство, засноване на знаннях».

  Глибокі перетворення, пов’язані з процесами демократизації, притаманними майже всій світовій спільноті, з прискоренням науково-технічного прогресу, з появою «інформаційного» суспільства ставлять перед системою освіти принципово нові вимоги. У сучасних умовах відбувається корекція цілей освіти: поряд з необхідністю забезпечення інтересів держави дедалі більше уваги приділяється задоволенню потреб особистості в саморозвитку, формуванні й розвитку в підростаючого покоління потреби активного оволодіння основами наук, уміння самостійно аналізувати проблеми, які виникають у тих чи інших ситуаціях, віднаходити альтернативні рішення й виробляти критерії їх обґрунтування.

  Таким чином, особистість здатна навчатися модернізувати старі знання й удосконалювати вміння, оволодівати новими знаннями, по суті, протягом усього життя. Неперервність освіти стає в країні необхідністю, а умови для неї закладені в самій системі народної освіти. Щороку тисячі університетів передають свої знання сотням і тисячам випускників. Більшість з них, а також окремі департаменти, мають статус міжнародних. Проте існує ще досить багато перепон для мобільності студентів, викладачів та дослідників: низький рівень співпраці між університетами; недостатня організація в частині передачі нових знань від університетів до світу праці; неадекватне фінансування або його неефективне використання.

Список використаних джерел

1.Добридень А. В. Позашкільна освіта як складова неперервної освіти // А. В. Добридень. – [електронний ресурс]: http://dspace.udpu.org.ua:8080/jspui/handle/6789/7277

2.Степко М. Ф., Клименко Б. В., Товажнянський Л. Л. Болонський процес і навчання впродовж життя : Монографія. – Харків : НТУ «ХПІ», 2004. – 112 с.

3.Творча особистість в системі неперервної професійної освіти : матеріали Міжнародної наукової конференції 16–17 травня 2000 року / за ред. С. О. Сисоєвої, О. Г. Романовського. – Х. : УДПУ, 2000. – 436 с.

 

 

Додати коментар


Захисний код
Оновити

Please publish modules in offcanvas position.