Миколаєнко Юлія Анатоліївна
Вчитель початкових класів
Спеціаліст І кваліфікаційної категорії
Родниківська загальноосвітня школа
І-ІІІ ступенів імені Т.Г.Шевченка
Уманської РДА Черкаської області, Україна
Ми навчаємося не для школи, а для життя.
Сенека Молодший
Ціллю модернізації української освіти являється формування нових якостей людини, які б відповідали потребам сучасного суспільства. Основними критеріями сучасного уроку є:
-індивідуальність;
-варіативність;
-відкритість.
Таким чином, виникла необхідність використання в своїй педагогічній діяльності нових прийомів і сучасних загальноосвітніх технологій.
Мене зацікавила технологія «Розвиток критичного мислення». Так як дана технологія дозволяє будувати навчальний процес на науково – обгрунтованих закономірностях взаємодії особистості та інформації, технологія направлена на розвиток навичок роботи з нею, вмінні аналізувати і застосовувати дану інформацію.
Діти від природи допитливі, вони хочуть пізнавати світ, здатні розглядати серйозні питання і висувають оригінальні ідеї. Роль вчителя – бути вдумливим помічником, який стимулює учнів до пізнання, допомагає їм сформувати навички продуктивного мислення.
Критичне мислення формується перш за все в дискусії, письмових роботах та активній роботі з текстами.
Значний розвивальний ефект в початковій ланці дає застосування на уроці групових форм навчальної роботи, коли діти виконують якесь завдання в парі або по троє-четверо. Це виховує вміння співпрацювати в колективі, організовуватися на співпрацю. Діти на уроці в процесі виконання групових завдань прагнуть спілкуватися, тож треба не гальмувати цю природну схильність, а використати її для взаємного навчання.
Планування уроків, які сприяють розвитку критичного мислення частково відрізняються від традиційних уроків. Тему уроку краще сформулювати у вигляді запитання, яке б спонукало до дослідження. Завдання уроку необхідно визначити не лише стосовно змісту, а й процесу вивчення прийомів мислення, дослідження та спілкування.
Для того, щоб надати учням можливість активно працювати з отриманими даними необхідно будувати урок критичного мислення за схемою:
Перший етап . Постановка проблеми - мета якого актуалізувати і проаналізувати набуті раніше знання, викликати інтерес.
Другий етап. Пошук рішень – мета якого отримання нової інформації, її осмислення.
Третій етап. Рефлексія – мета якого висловлювання ідей власними словами, аналіз всього процесу вивчення матеріалу, вироблення власного ставлення до даної проблеми.
Кожному з етапів притаманні власні методичні прийоми і техніки, які направлені на виконання завдань даного етапу. Комбінуючи їх, вчитель врешті решт досягає кінцевої мети – навчити дітей застосовувати цю технологію самостійно, щоб вони могли стати незалежними і грамотними мислителями і з задоволенням навчались протягом всього життя.
Критичне мислення є досить складним процесом творчої переробки інформації, пов'язаної з її усвідомленням, переосмисленням такої діяльності. Необхідно використовувати такі завдання, які вимагають від учнів непростого відтворення інформації, а творчості.
Таким чином, Критичне мислення – не окремий навик, а комплекс багатьох навичок і вмінь, котрі формуються поступово, в ході розвитку і навчання дитини.
Навчальну діяльність слід організувати так, щоб вона відповідала вимогам сучасності, а саме: мала особистісно орієнтовану спрямованість; надавала можливості для диференціації навчання; забезпечувала реалізацію діяльнісного підходу до розвитку особистості.
Список використаної літератури
1.Адрелян О. Загальнопізнавальні вміння як компонент критичного мислення молодших школярів / О. Адрелян // Рідна школа. – 2001. – № 4
2.Інтерактивні технології навчання у початкових класах / Авт.-упор. І.І.Дівакова. – Тернопіль: Мандрівець, 2007. – 180 с.
3.Каменєва І. Л. Активізація розумової діяльності учнів засобами стратегії розвитку критичного мислення. Моя методика / І. Л. Каменєва. // Початкове навчання. – 2009. – № 13 (197).
4.Ковальова В. І. Формування творчих та пізнавальних здібностей учнів з використання технології розвитку критичного мислення (компетентісно орієнтована освіта) / В. І. Ковальова // Початкове навчання та виховання. – 2009. – № 16 - 18. – С.12 – 16.
4.Коваль Л. В. Сучасні навчальні технології в початковій школі: Навчально-методичний посібник. – Донецьк, 2006. – 225 с.
5.Комар О. А. Навчання школярів за інтерактивними методами / О. Комар // Рідна школа. – 2006. – № 5. – С. 57 – 60.
5.Красовицький М. Ю., Бєлкіна О. В. Проблеми виховання критичного мислення учнів у контексті теорії і практики американської школи / М.Ю.Красовицький, О. В. Бєлкіна //Рідна школа. – 2003. – № 2. – С.73-76.
6.Логачевська С. Критичне мислення і диференціація на уроках читання / С.Логачевська // Початкова школа. – 2004. – №7 – С. 26-29
7.Пометун О. І. та ін. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Наук.-метод. посіб. / О. І. Пометун, Л. В. Пироженко. За ред. О. І. Пометун. – К.: Видавництво А.С.К., 2004. – 192 с.
8.Савченко О.Я. Дидактика початкової школи. / О. Я. Савченко. – К.: Абрис, 1997. – 416 с.
9.Сучасний урок у початковій школі. 33 уроки з використанням технології критичного мислення /Упорядник Г. О. Ярош – Харків: Вид. група «Основа», 2005. – 240 с.
10.Телячук В., Лесіна О. Інноваційні технології навчання в початковій школі / В. Телячук, О. Лесіна. – Вінниця, 2004.
11.Третяк О. Розвиток критичного мислення школярів / О. Третяк. //Школа першого ступення: теорія і практика. – Переяслав-Хмельницький, 2003. – Вип. 6. – С. 79 – 87.