ОСОБЛИВОСТІ НАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНОГО ВИХОВАННЯ УЧНІВ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ  У НАВЧАЛЬНО-РЕАБІЛІТАЦІЙНОМУ ЦЕНТРІ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Капелюх Дарія Рудольфівна

заступник директора з виховної роботи 

Теребовлянського навчально-реабілітаційного центру,

Щуцький Володимир Петрович

вчитель історії 

Теребовлянського навчально-реабілітаційного центру

 

  Національно-патріотичне виховання учнів з особливими освітніми потребами (ООП) у Теребовлянському навчально-реабілітаційному центрі (далі – Центр) здійснюється у процесі навчально-пізнавальної діяльності вчителів шляхом внесення ціннісних складових у зміст навчальних предметів, відведення  належного місця спільно-взаємодіючій діяльності як на уроках, так і в позаурочний час.

  Національно-патріотичне виховання в Центрі конкретизується через систему наступних завдань:

утвердження в свідомості і почуттях дитини з ООП патріотичних цінностей, переконань і поваги до культурного та історичного минулого України;

виховання поваги до Конституції України, Законів України, державної символіки;

культивування ставлення до солдата як до захисника Вітчизни, героя;

усвідомлення взаємозв’язку між індивідуальною свободою, правами людини та її патріотичною відповідальністю;

формування толерантного ставлення до інших народів, культур і традицій;

утвердження гуманістичної моральності як базової основи громадянського суспільства;

культивування кращих рис української ментальності: працелюбності, свободи, справедливості, доброти, чесності, бережного ставлення до природи;

формування мовленнєвої культури двома мовами: українською словесною та українською жестовою;

спонукання зростаючої особистості до активної протидії українофобству, аморальності, сепаратизму, шовінізму;

системне виховання в учнів громадянської позиції; вивчення та  популяризація історії українського козацтва, пропаганда історико-культурної  спадщини українського народу; військово-патріотичне виховання хлопців-старшокласників.

  Дошкільне відділення Центру керується Базовим компонентом  дошкільної освіти і освітньою програмою «Я у світі», Концепцією національно-патріотичного виховання дітей та молоді, з урахуванням актуальної суспільно-політичної, соціально-економічної ситуації в країні та з метою підвищення якості освітніх послуг і виховання дошкільників, забезпечення її поступального інноваційного розвитку, проводять свою корекційну навчально-виховну діяльність за такими змістовими напрямами – орієнтирами: патріотичне виховання дітей дошкільного віку на всіх заняттях, передбачених освітньою програмою, через залучення дошкільників до витоків української народної культури, сприйняття державної та народної символіки; екологічне виховання дошкільників; формування у дітей основ здорового способу життя; комунікативно-мовленнєвий розвиток дошкільників.

  Всі заходи в навчальному закладі впродовж 2014–2015 навчального року розпочиналися із спільного виконання (переклад жестовою мовою) Державного Гімну України, що сприяло формуванню національної свідомості та поваги до державних символів. Важливими заходами стали:

•Майстер-клас «Виготовлення ляльки–мотанки воїнам АТО» (вихователь Сивульська Н. І.),

•Тематична виставка фото-та архівних документів, сучасних захисників незалежності та цілісності держави «Тільки тим історія належить, хто за неї бореться й живе».

•Урок української звитяги «Будемо гідні слави героїв!».

  Виховання в учнівської молоді поваги до історичного минулого народу, ширше та ґрунтовніше ознайомлення вихованців з видатними українцями, які загинули за свободу і незалежність рідної держави.

  Екскурсія в Тернопільський обласний історико-меморіальний музей політичних в'язнів та репресованих. Вшанування пам’яті політичних в’язнів та репресованих. Екскурс у героїчне минуле нашого народу.

•Вшанування пам’яті жертв голодомору «Свіча Пам’яті».

•Вшанування пам’яті Героїв Небесної Сотні.

  З метою виховання в учнівської молоді поваги до усіх борців проти фашизму, воєнних злочинів, депортацій та злочинів проти людяності, скоєних у роки війни, та у зв’язку з відзначення 70-ї річниці Перемоги над нацизмом у Європі та 70–ї річниці завершення Другої світової війни у Центрі були організовані та проведені:

•Майстер-клас з виготовлення символів пам’яті за жертвами усіх воєн у вигляді квітки маку «1939-1945. Пам’ятаємо. Перемагаємо».

Урок Пам’яті «Пам’ятаємо. Перемагаємо», проведеному на меморіалі полеглих за волю України воїнів.

Метою заходу було формування в учнів позитивної громадської  думки щодо євроінтеграційного курсу України, утвердження в їхній свідомості спільних європейських цінностей.

•Інформаційний ярмарок «Європейська панорама: мандруючи Європою». 

Гідами віртуальної подорожі країнами Європи були учні. Вони поділилися цікавою інформацією про історичне минуле і сучасність європейських країн, ознайомили присутніх з культурою і побутом життя  європейців, їхніми цінностями та традиціями.

•Виставка фотоколажів «Країна моєї мрії», «Європа в моєму місті».

  Глибоко пройнявшись ідеєю акції «Напиши лист солдату», вихованці закладу долучилися до написання листів-побажань українським бійцям у зону бойових дій на сході України. Діти до теплих, щирих листів та листівок додали ще малюнки, аплікації, іграшки, виготовлені власними руками. Вихованці вклали в них всю свою душу, дитячу майстерність та винахідливість, а найголовніше – любов і побажання хоробрим захисникам їхнього мирного сну та якнайшвидшого повернення додому.

Лети, наш голубе, на схід, Героям передай привіт.

Хай мир і спокій буде в нас, З любов’ю ми чекаємо Вас!

  Глибоку свідомість та зрілість проявили вихованці закладу під час виготовлення для солдатів АТО маскувальних костюмів «кікімора». До цих костюмів діти прикріпили записки «Повертайтесь, будь-ласка, живими додому!».

  Таким чином, національно-патріотичне виховання учнів з ООП здійснюється за різноманітними напрямами шляхом урізноманітнення ціннісних складових у зміст навчальних предметів урочної та позаурочної складових.

Список використаних джерел:

1.Кульбіда С. В. Формування жестомовної комунікативної компетенції – від розуміння до застосування / С. В. Кульбіда // Особлива дитина : навчання і виховання. – 2016. – № 1/77. – С. 15 – 29. Режим доступу http://lib.iitta.gov.ua/707090/

2.Щуцький В. П. Досвід використання інформаційних технологій при опануванні минулого на уроках історії. В. П. Щуцький. – Матеріали міжнародної науково-практичної конференції «Інклюзивне навчання в Новій українській школі» 26–27 березня 2018 р. у двох частинах, м. Теребовля. Упоряд. : Лапін А. В., Сурмай Л. О. – Частина ІІ. – Київ: Інтерсервіс, 2018. – С. 226–228.

3.Kulbida, S. (2007). Mistse Zhestovoyi Movy u Shkoli dlia Osib iz Porushenniamy Slukhu [Role of signed language in the School for Individuals with Impaired hearing]. Dydaktychni and socialno-psykholohichni aspekty korektsijnoi roboty u spetsialjnij shkoli [Psychological issues of correctional work in a special school] (pp.82-84). Kyiv: Aktualna Osvita.

Please publish modules in offcanvas position.