ОСОБЛИВОСТІ ВИХОВАННЯ ПАТРІОТИЗМУ В ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Тітаренко Світлана Аатоліївна

к. пед. н., доцент кафедри дошкільної педагогіки і психології

Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка

  Сьогодні в нашій країні підвищуються вимоги до виховання і навчання підростаючого покоління. Так, одним з найважливіших виховних напрямів, окреслених Законом України «Про дошкільну освіту», є виховання у дітей любові до України, поваги до родини, шанобливого ставлення до народних традицій і звичаїв, національних цінностей українського народу, державної та рідної мови, а також цінностей інших націй і народів, свідомого ставлення до себе, оточення та довкілля.

  Проблема виховання патріотизму сьогодні перебуває у центрі уваги суспільства, адже події на сході України значною мірою є одним з результатів неуважності до громадянського виховання у нашій державі. Актуальність проблеми зумовлена необхідністю виховання патріотизму, починаючи з періоду дошкільного дитинства. Адже саме на цьому етапі життя особистості здійснюється формування культурно-ціннісних орієнтації дитини, розвиток її відчуттів, сприймань, емоцій, мислення; відбувається соціальна адаптація в суспільстві; здійснюється процес національно-культурної самоідентифікації, усвідомлення себе в довколишньому світі. 

  В педагогічній галузі відображено досить широкий спектр досліджень присвячених проблемі виховання патріотизму особистості. На особливу увагу заслуговують праці класиків педагогічної думки Г. Ващенка, Б. Грінченка, С. Русової, В. Сухомлинського, К. Ушинського та сучасних наукових досліджень Л. Артемової, А. Богуш, О. Денисюк, О. Каплуновської, Н. Лисенко, М. Машовець, О. Стаєнної, Н. Пангелова, Є. Яхно та ін. Наукові розвідки С. Ніколаєвої відносно патріотичного виховання дошкільників розглядаються в руслі екологічного виховання. Дослідники Л. Артемова, О. Денисюк, А. Богуш, Н. Лисенко та інші роблять акцент на важливості залучення дітей починаючи з раннього віку до культурної спадщини свого народу. 

  Відомий український вчений І. Бех, наголошує на важливості виховання особистості з перших днів життя дитини [1, с. 157]. На його глибоке переконання дошкільне дитинство є віковим етапом, коли відбувається формування високих соціальних мотивів. Учений наголошує на тому, що від того як вони будуть сформовані в ранньому дитинстві, багато в чому залежить увесь подальший розвиток особистості. 

  Досліджуючи принципи і напрями дошкільного виховання, І. Бех, акцентує увагу на важливості дотримання принципу національної спрямованості, реалізація якого зумовлює виховання любові до рідної землі, власного народу, ґречного ставлення до його культури, формування в дітей самосвідомості тощо [1, с. 3] 

  Сучасний науковець О. Кононко також наголошує на важливості періоду дошкільного дитинства у вихованні особистості. Дослідниця визначає цю стадію як час становлення особистості, закладення її ціннісної основи, формування початкових світоглядних уявлень [3]. 

  Варто зауважити, що поняття «патріотизм» є міждисциплінарною категорією, оскільки є предметом дослідження низки соціально-гуманітарних наук (філософії, психології, педагогіки, історії, соціології). Ґрунтовний аналіз різноманітних наукових підходів до визначення поняття «патріотизм» дозволяє виокремити такі площини цього феномену: 1) патріотизм як один з мотивів соціальної діяльності; 2) патріотизм як вище моральне почуття; 3) патріотизм як система поглядів, ідей, що є результатом засвоєння культури, традицій, звичаїв власного народу.

Дефініція «патріотизм» в психологічних дослідженнях характеризується як синтетична єдність когнітивного, емоційного і діяльнісного компонентів. Когнітивний компонент передбачає уявлення дітей про країну, її історію, звичаї, символи тощо. Даний компонент охоплює зміст роботи з виховання основ патріотизму в дітей дошкільного віку. Безумовно знання є основою для орієнтування дитини в сучасному житті, формування власного ставлення до навколишнього світу, суспільства, Батьківщини. Не менш важливим є емоційний компонент, що є ключовим у формуванні патріотизму дошкільника. Цей компонент передбачає систему моральних, гуманістичних цінностей, стійкі оцінювальні ставлення і судження. І нарешті діяльнісний компонент містить уміння і навички, що віддзеркалюються в поведінці особистості. Також він передбачає усвідомлене здійснення дій, пов’язаних з державними та народними символами. 

  Слід зазначити, що патріотичні почуття дошкільників виникають на основі інтересу до найближчого соціального оточення дитини (сім’ї, братів, сестер, батьківського дому, рідного міста, села), яке вони споглядають повсякденно, вважають своїм, рідним, тісно пов’язаним з ними. Тому, надзвичайно важливе значення для виховання патріотичних почуттів у дошкільників має власний приклад дорослих.

  Аналіз спеціальної літератури дозволяє констатувати, що до основних завдань патріотичного виховання дошкільників належать:

– формування любові до рідного краю (ставлення до сім’ї, рідного дому, закладу дошкільної освіти, села, міста);

– формування почуття власної гідності як представників власного народу;

– виховання любові, поваги до своїх національних особливостей;

– формування духовно-моральних взаємин;

– формування любові до культурного спадку свого народу;

– шанобливе ставлення до людей інших національностей, до ровесників, батьків, сусідів, інших людей.

  Безумовно дитина старшого дошкільного віку може і повинна знати, як називається країна, в якій вона живе, її головне місто, столицю, своє рідне місто чи село. Крім цього важливо знати, які в населеному пункті є найголовніші визначні місця, яка природа рідного краю та країни, де дитина живе. Також, які люди за національністю, за особистими якостями населяють її країну, чим прославили вони рідну країну і увесь світ, що являє собою мистецтво, традиції, звичаї її країни тощо.

  Як правило, в кожної дитини у закладі дошкільної освіти, в групі, на майданчику, є своє улюблене місце для гри, для усамітнення. Вихователю варто дуже обачно ставитися до цього, намагатися підтримувати «право дитини на свою територію». Важливо створити максимально сприятливі умови для «індивідуального освітнього предметно-розвивального середовища» [3]. 

  До ефективних засобів патріотичного виховання дітей старшого дошкільного віку належать: екскурсії вулицями рідного міста, до історичних пам’яток, визначних місць; розповіді вихователя; бесіди з цікавими людьми; запрошення членів родин у заклад дошкільної освіти; спільні з родинами виховні заходи (День родини, свято жінок тощо); зустрічі з батьками за межами закладу дошкільної освіти; використання презентацій, ІКТ технологій; читання та інсценування творів художньої літератури та ін.

  Вагомим засобом патріотичного виховання є прилучення до народознавства – вивчення культури, побуту, звичаїв рідного народу. Важливо дітей дошкільного віку ознайомлювати з культурними і матеріальними цінностями родини і народу, пояснювати зв’язок людини з минулими і майбутніми поколіннями, виховувати розуміння сенсу життя, інтерес до родинних і народних традицій.

  Заслуговують на увагу такі заходи, що є традиційними у багатьох закладах дошкільної освіти – дитячі ранки: «Матусина колискова», «Бабусина казка», «Мій тато все вміє», «Свято української мови», «Свято української пісні», обрядові свята, тощо. Не менш важливим засобом патріотичного виховання є мистецтво: художні твори, музика, образотворче мистецтво, народне декоративно-прикладне мистецтво. 

  Важливо пам’ятати, що формування патріотизму у дітей дошкільного віку є тривалим процесом. Він не успадковуються, а формується послідовно, системно, із використанням певних принципів, засобів та методів навчання.

  Отже, ефективність патріотичного виховання старших дошкільників реалізується тоді, коли педагогічна діяльність характеризується цілісністю, систематичністю, створюються сприятливі умови для самостійної та спільної з дорослим діяльності, забезпечується соціально-емоційне благополуччя дитини, а також використовуються різноманітні засоби.

Список використаних джерел:

1. Бех І. Виховання особистості : У 2-х кн. Кн.1. : Особистісно орієнтований підхід : теоретико-технологічні засади : навч.-метод. виданя / І. Бех. – К., 2003. – 216 с.

2. Каплуновська О. М. Патріотичне та інтернаціональне виховання: особливості організації з дітьми дошкільного віку / О. М. Каплуновська [Електронний ресурс]:http://www.zoippo.zp.ua/pages/el_gurnal/pages/vip5.html

3. Кононко О. Душевність, людяність, щирість / О. Кононко // Дошкільне виховання. – 1999. – № 2. – С. 8 – 9.

Please publish modules in offcanvas position.