КОЗАЦЬКІ ТРАДИЦІЇ ТА ЇХ ВИКОРИСТАННЯ В ПРАКТИЦІ ВІЙСЬКОВО-ПАТРІОТИЧНОГО ВИХОВАННЯ

Рейтинг користувача: 5 / 5

Активна зіркаАктивна зіркаАктивна зіркаАктивна зіркаАктивна зірка
 

Король Марина

студентка факультету української філології

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Науковий керівник: к.пед.н., доц. Коломієць Н.А.

  Сьогодні досить актуальною є проблема виховання патріотизму, національної самосвідомості, громадянського самовизначення української молоді. Рівень патріотичної вихованості підлітків і сучасні вимоги, які постають перед ними як громадянами суверенної держави, висувають необхідність звернути увагу на один із напрямів – військово-патріотичне виховання. Багато питань теорії і практики вказаного виховання  підростаючого покоління знайшли розгляд у працях М. Качур, К. Насирова, Ф. Бабейко, Ю. Красильника. Зміст його розкривається через вивчення національної історії, культури, народних традицій, звичаїв, обрядів. Метою тез є окреслення і розгляд сутності виховання патріотизму серед сучасної молоді крізь призму традицій українського козацтва. 

  Деякі історичні свідчення і народні перекази вказують, що на Запорозькій Січі у школу хлопців відбирали досить ретельно. Там вихованці оволодівали читанням, письмом, хоровим співом та музикою. Їх привчали до національного способу життя і поведінки, оборонно-військовій справі. Від них не вимагали документів, які підтверджували їхню доброчесність чи кваліфікацію, лишень треба було довести свою відвагу, вправність і мужність [3, с. 56]. 

  Навчаючись, кожен молодий козак хотів розвинути у собі найкращі риси: шляхетність, любов до батьків, рідної мови, вірність у дружбі та коханні, цілеспрямований розвиток власних фізичних і духовних сил, справедливість, працьовитість, скромність, чесність, уміння скрізь і всюди чинити благородно, готовність віддати життя за честь держави. Отже, переймання цих рис, що пройняті вільнолюбним козацьким духом, молоддю – одне із провідних завдань військово-патріотичного виховання.

  Дозвілля козаків заповнювалось різноманітними фізичними вправами: змагання з плавання, бігу, веслування, боротьби, боях навкулачки тощо. Всі ці та інші вправи носили військово-прикладну спрямованість і були хорошим засобом фізичної підготовки запорожців. На змаганнях козаки «пописувалися» силою тіла й рук у дужанні чи кулачництві, шермі  чи веслуванні, влучністю ока при стрілах, їздою верхи [1, с. 10].

  Серед запорозьких козаків значного поширення набули різноманітні системи єдиноборств. Найвідоміша лягла в основу козацького танцю гопак. У запальному і пристрасному, завихреному і відчайдушному, із складними фізичними, навіть, карколомними прийомами в гопаку і сьогодні помітна його першооснова – бойовитість духу, віра, у власні сили, порив до життя, напруження своїх духовних і фізичних сил, наступальність і оборонний характер дій та торжество перемоги. Психофізичний та історико-етнографічний «розріз» гопака, переконує в тому, що всі збережені на сьогодні елементи – складні акробатичні вправи, багато ударів ногами і руками – були складовими самозахисту наших предків у боротьбі з ворогами [2, с. 145].

  Нині ми є безпосередніми свідками того, що українські козацькі національні традиції відроджуються, прогресує національна свідомість, розвивається українська етнопедагогіка. Часто у школах, університетах проводяться козацькі змагання, виставки, виховні години, фестивалі козацької слави. 

  У наш непростий час, коли від громадянської позиції кожного члена суспільства залежить майбутнє країни, питання патріотичного виховання звучить надзвичайно актуально та своєчасно. Як засвідчує досвід передових шкіл, військово-патріотичне виховання є складовою розвитку особистості. Отже, його необхідно проводити цілеспрямовано, систематично і наполегливо упродовж всього навчально-виховного процесу, а не тільки у старших та випускних класах, як це здійснюється нині. Великого значення варто надавати козацьким традиціям, що здатні формувати найкращі риси української молоді. 

Список використаних джерел:

1. Жарський Е. Історія українського фізичного виховання / Е. Жарський // Спортивний альманах. – Львів, 1933. – С. 10-14.

2. Каляндрук Т. Таємниці бойових мистецтв / Т. Каляндрук. – Львів : ЛА «Піраміда», 2007. – 304 с.

3. Кащенко А. Оповідання про славне військо запорозьке низове / А. Кащенко. – К. : Веселка, 1992. – 147 с.

Please publish modules in offcanvas position.