ЛОГІЧНЕ МИСЛЕННЯ УЧНІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ ЯК ПЕДАГОГІЧНИЙ ФЕНОМЕН

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Анастасія Полячковська, 

магістрантка 167 групи

факультету початкової освіти

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

   Початкова освіта – це освітній ступінь, що, зберігаючи наступність із дошкільною освітою, забезпечує базову загальноосвітню підготовку учнів, подальше становлення особистості дитини, її психологічний, соціальний, фізичний розвиток, виховання громадянина України. У молодших школярів формується уміння вчитися через оволодіння організаційними, логіко-мовленнєвими, пізнавальними навичками. 

   З початком шкільного навчання основним типом діяльності дітей стає навчальна діяльність. Молодший шкільний вік охоплює життя дитини від 7 до 10 років. Головною особливістю цього періоду є прискорений розвиток пізнавальних здібностей школярів. Під впливом шкільного навчання у них посилюється пізнавальна діяльність, стрімко розвивається мислення, зокрема логічне.

   Зазначимо, що дефініція «логічне мислення» висвітлювалася авторами, які цікавилися питаннями щодо його формування і розвитку в дітей різного шкільного віку засобами традиційних навчальних предметів, особливо математики та інформатики. Логічне мислення – це здатність мислити точно й послідовно, не допускаючи протиріч у своїх міркуваннях, та вміння викривати логічні помилки.

   Будь-якій дитині протягом дня доводиться вирішувати не одну задачу, що вимагає від неї вміння мислити логічно, тобто вдаватися до послідовного міркування. Найпростішими логічними прийомами багато з них користуються інтуїтивно, виконуючи знайомі їм вправи. При цьому учні нерідко роблять помилки. Однак багатьох помилок можна було б уникнути, якби при розв’язуванні завдань або виконанні дій керуватися законами логіки, мислили чітко і доказово. Уміння мислити логічно – не вроджена властивість характеру, тому її можна і потрібно розвивати. Але цілеспрямованому розвитку логічного мислення у дітей не приділяють достатньої уваги ні батьки, ні школа. Тому більшість з них не можуть похвалитися вмінням міркувати розсудливо і логічно. 

   Мислення є творчою пізнавальною діяльністю, процесом відображення дійсності, засобом оцінки і передачі інформації, спілкування і розуміння між людьми; здатністю відображати форми і зв’язки дійсності, створювати знання в будь-яких формах. Воно може існувати не тільки в окремій людській голові у формі думки, абстрактного мислення, а й у формі логічного міркування (яке завжди існує завдяки мові, адже логічно мислити без слів, без внутрішнього монологу просто неможливо).

   Перш за все мислення існує в формах людської діяльності та її результатів. Мислення народжується та існує в людській історії, культурі, практичній діяльності. Воно втілюється не тільки в мові і словах, а насамперед у вчинках, в діях людей, в предметах людської праці. У реальних діях і вчинках людина демонструє справжній спосіб власного мислення набагато адекватніше, ніж у вмінні правильно висловлювати свої думки. Причому процес мислення спочатку існує не у формі думки, а в формах людських почуттів, у формі уяви, інтуїції, в образах споглядання, в уявленнях, в формах бажання, волі, в прагненнях.

  Логічне мислення є своєрідним «мисленням про мислення», тобто усвідомленням мисленнєвих схем і форм. Рівень такого усвідомлення може бути різний. Адже ми міркуємо, обмінюємося думками з іншими, певним чином оцінюючи, наскільки ці думки логічні або нелогічні (часто не знаючи про науку логіку). Формування логічного мислення – це процес, що відбувається за певними законами і правилами (знання, які дає наука логіка).

   Показником розвитку логічного мислення учнів, на думку І. Акуленко, є перехід від одного до іншого, більш високо рівня сформованості його компонентів. При цьому науковець пропонує доповнити загальноприйнятий рівневий розподіл розвитку логічного мислення (репродуктивний, продуктивний, творчий рівні) рівнем неусвідомленого застосування логічних знань і вмінь, який відповідає етапу стихійного некерованого формування і використання учнем інтуїтивних логічних уявлень і «передзнань» [1, с. 14].

   Дещо відмінна позиція притаманна науковцям і дослідникам, які вважають, що не лише наявність визначених знань є необхідними і достатніми для становлення структури логічного мислення учнів. На їхню думку, крім знань, що складають змістовий компонент, важливим для логічного мислення є операційний компонент, який характеризують уміння учня доходити логічних висновків й умовиводів. Зокрема, конкретизує Д. Дубравська, логічний висновок – це асоціація суджень, форма мислення, за якої на основі кількох суджень виводиться нове. Різновидами логічних висновків, на її думку, є індуктивний та дедуктивний висновки. Різницю між ними автор вбачає у такому: 

– індуктивний висновок – це логічний висновок, зроблений у процесі мислення шляхом умовисновку від фактів до гіпотези (загальному твердженню), тобто від часткового до загального (виводимо загальне правило з окремих випадків), що виражає можливість, а не впевненість;

– дедуктивний висновок – це логічний висновок, зроблений у процесі мислення від загального (аксіоми, постулати, гіпотези, що мають характер загальних тверджень) до конкретного, часткового шляхом відносин логічних наслідків [2, с. 144]. 

   Отже, представлені вище матеріали дають підставу зробити висновки: логічне мислення молодших школярів – це такий вид мислення, що формується у процесі спеціально організованої пізнавальної діяльності і передбачає уміння особистості аналізувати, класифікувати, знаходити схоже і відмінне, узагальнювати й доходити умовиводів щодо явищ і подій, які їх оточують.

Список використаних джерел

1. Акуленко А. І. Система диференційованих вправ з логічним навантаженням як засіб розвитку логічного мислення учнів 5-6 класів при вивченні математики: автореф. дис. на здобуття наук.ступеня канд.  пед.наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти»/ А. І. Акуленко. – К., 2000. – 19 с.

2. Дубравська Д. М. Основи психології: навч. Посібник / Дубравська Д. М. – Львів: Світ, 2001. – 280 с.

Please publish modules in offcanvas position.