ВИХОВАННЯ ПОВАГИ ДО ДОРОСЛИХ В УЧНІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ У ПОЗАКЛАСНІЙ РОБОТІ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Віта Коханівська,

магістрантка 262 групи

факультету початкової освіти

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Україна як демократична, правова держава, потребує високого рівня соціальної зрілості громадян, а саме – відповідальності, самостійності, толерантності, доброзичливості, співчуття до інших людей. Це зумовлює необхідність розвитку поваги до іншого в суспільному середовищі з метою поліпшення взаєморозуміння, взаємоповаги у спілкуванні як між окремими особами, так і між соціальними групами населенням. Утвердження поваги в суспільстві є не тільки важливим принципом, а й необхідною умовою миру та соціально-економічного розвитку держави.

Вітчизняні науковці розглядають сутність поняття “повага до дорослого” як моральну якість, яка ґрунтується на визнанні гідності людини, реалізується у взаємодії з іншими людьми, що знаходить свій прояв у ввічливому відношенні (тактовності, делікатності, дружелюбності, доброзичливості) та толерантності (емпатії: чуйність, співпереживання, розуміння почуттів іншого; уважному ставленні, довірі, безоцінному сприйнятті дорослого).

Виховання поваги до дорослих в учнів початкової школи є надзвичайно актуальною, тому що закладання основ суб’єкт-суб’єктної взаємодії у цьому віці стає тією ціннісною базою відносин до іншої людини, яка формує моральність людини. У дослідженнях психологів (Б. Ананьєв, Л. Божович, В. Мясіщев та ін.) доведено, що розвиток у молодшого школяра ставлення до інших людей випереджає формування інших ставлень, наприклад, ставлення до праці і до самого себе. Наслідком цих відношень є розвиток в нього відчуття захищеності, створення доброзичливої атмосфери для її становлення. Важливим мотивом виконання моральних норм молодшим школярем є прагнення до спілкування з учителем і однокласниками та збереження доброзичливих взаємин із ними. Дитина намагається поводити себе добре головним чином із потреби у схваленні значущими для неї особами.

Однією з особливостей розвитку учнів молодшого шкільного віку є те, що вони легко наслідують учинки дорослих і товаришів. Для них домінантним є приклад авторитетної людини, який проявляється у легкому засвоєнні її дій. У зв’язку із тим, що у молодших школярів недостатньо розвинена критичність їх суджень – учні початкових класів нездатні диференціювати вчинки оточуючих на позитивні та негативні. Отже, в основі виховного впливу на молодших школярів лежить наслідування.

Проведене діагностування дало змогу виявити, що більшість дітей молодшого шкільного віку перебувають на середньому (35,1%) та низькому (30,2%) рівнях вихованості поваги до дорослих.

Удосконалення процесу виховання поваги до дорослих в учнів початкових класів у позакласній роботі можливе завдяки врахуванню синзетивності психологічних особливостей молодших школярів для виховання поваги до дорослих; застосування інноваційного змісту, форм і методів позакласної роботи у вихованні поваги до дорослих в учнів початкової школи; забезпечення активної співпраці вчителів, батьків, школярів у системі особистісно-значущих cуб’єкт-суб’єктних відносин, спрямованих на поважливе ставлення один до одного. 

Узагальнення результатів наукових досліджень окресленої проблеми дає підстави стверджувати, що процес виховання поваги до дорослих у молодшого школяра проходить два головні етапи: 1) виникнення здатності до вчинку (дії, внутрішньо вмотивованої і спрямованої зовні, яка забезпечує єдність внутрішнього світу особистості та її життєдіяльності); 2) перетворення цієї здатності в стійку якість особистості, яка проектує себе у майбутнє.

Зміст взаємодії вчителя початкових класів і сім’ї має полягати в тому, що обидві сторони мають бути зацікавлені у вивченні дитини, розвитку в ній кращих якостей. В основі такої взаємодії лежать принципи взаємної довіри і поваги, взаємопідтримки і допомоги, терпіння і терпимості по відношенню один до одного.

Важливими ознаками партнерської взаємодії сім’ї і школи з метою виховання в молодших школярів поваги до дорослих є їх готовність до усвідомленого взаєморозуміння; використання оптимальних засобів виховного впливу, адекватної вимогливості; застосування діалогічної стратегії спілкування як основи суб’єкт-суб’єктної взаємодії, що ґрунтується на дотриманні поваги, умінні говорити і слухати, відображати думку та почуття партнера. Прояв цих ознак залежить від рівня психолого-педагогічних знань батьків про сутність та особливості спілкування з дитиною; від ступеня готовності до сприйняття значимості дитини (збереження у дитини почуття гідності і впевненості в собі, у своїх силах).

За результатами формувального експерименту кількість учнів у експериментальній групі із високим рівнем вихованості поваги до дорослих зросла з 16,5% до 23,8%; із достатнім – з 19,1% до 38,3%. Суттєво зменшилася кількість учнів з середнім та низьким рівнями, відповідно з 36,0% до 24,1% та з 28,4% до 12,8%. 

Отже, дослідно-експериментальним шляхом підтверджено, що виховання поваги до дорослих у дітей молодшого шкільного віку здійснюватиметься більш ефективно за дотримання визначених нами шляхів удосконалення позакласної роботи.

Список використаних джерел

1.Геник М. Формування морально-етичних понять у позаурочній виховній роботі / М. Геник // Початкова школа. – 2012. – № 1.– С. 49 – 51.

2.Кирмач Г. А. Філософські, психологічні та соціально-педагогічні основи виховання цінності іншої людини / Г. А. Кирмач // Вісник Національного технічного університету України "Київський політехнічний інститут" : Філософія. Психологія. Педагогіка. – 2009. – № 1(25). – С. 139 – 143.

3.Повалій Л. Виховання у молодших підлітків поваги до старших / Л. Повалій. // Шкільний світ. №13 (237) квітень 2004. – С. 6 – 7.

Please publish modules in offcanvas position.