ВИКОРИСТАННЯ ЕЛЕМЕНТІВ ІНТЕРАКТИВНОЇ ТЕХНОЛОГІЇ В ПРОДУКТИВНОМУ НАВЧАННІ ФІЗИКИ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Володимир Миколайко,

аспірант кафедри фізики і астрономії та методики їх викладання 

Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини

Катерина Ільніцька,

викладач кафедри фізики і астрономії та методики їх викладання

Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини

Сергій Декарчук,

викладач кафедри фізики і астрономії та методики їх викладання

Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини

   Новий виток науково-технічного прогресу привів до комп’ютеризації та інформатизації світової спільноти, що не могло не вплинути на сферу освіти. З огляду на це відбувається еволюція змісту, форм і методів навчання, яка спонукає до розробок і впровадження новітніх освітніх технологій. Ці технології несуть із собою нові комплексні способи подання, структурування, зберігання, передачі та обробки освітньої інформації, дозволяють перейти до більш ефективних форм організації навчальної діяльності учнів і можуть відіграти велику, а може, і визначальну роль у зміні нинішніх педагогічних технологій. Водночас роль педагога як авторитарного транслятора готових ідей змінилася на коригування ним інтелектуального і творчого потенціалу школяра [1, 2].

   Сучасна фізика є невід’ємною складовою культури високотехнологічного інформаційного суспільства тому, що дає багатий матеріал для відпрацювання найрізноманітніших методів і прийомів роботи з інформацією. Викладання фізики пов’язане з використанням великого обсягу різноманітної інформації, що робить застосування комп’ютерної техніки особливо ефективним, оскільки дозволяє дуже швидко опрацювати цю інформацію і представити її у вигляді таблиць, схем, діаграм, визначити залежність між різними об’єктами і явищами, будовою та функціями.

   Фізика – фундаментальна наука, що вивчає загальні закономірності перебігу природних явищ, закладає основи світорозуміння на різних рівнях пізнання природи і дає загальне обґрунтування природничо-наукової картини світу. Весь навчальний матеріал з фізики можна умовно розділити на дві частини: перша охоплює теоретичні відомості про сутність і закономірності фізичних явищ і процесів, що відбуваються в природі; друга – відомості про практичне їх застосування. Курс фізики містить деякі відомості з вимірювальної техніки, прикладної механіки, електротехніки, теорії машин і механізмів, енергетиці та ін. 

   Для цілісного сприйняття учнями відповідного матеріалу, вчителю необхідно розширити об’єм інформації за рахунок збільшення кількості ілюстративного матеріалу, що дозволяє реалізовувати принципи наочності, доступності та системності та залучити клас до активної роботи, при цьому загострити сприйняття, підвищити концентрацію уваги, покращити розуміння та запам’ятовування матеріалу. Цього можна досягти за допомогою різних способів. Найбільш переконливий з них на сучасному етапі розвитку школи є використання інтерактивних технологій.

   Серед інтерактивних технологій досить популярними в освітніх закладах є використання інтерактивних мультимедійних дошок. Сьогодні мережа Інтернет пропонує безліч інтерактивних дошок серед яких Twiddla, WikiWall, Scribblar, Stixy, Scriblink, FlockDraw. Серед них найперспективнішою та найбільш вживаною є SMART Board  [4, 5]. 

   Інтерактивна дошка (SMART Board) – це сенсорна панель, яка працює в комплексі з комп’ютером і проектором. Управління здійснюється за допомогою спеціальний пристроїв – маркерів або просто торкаючись рукою (предметом, ручкою) поверхні дошки. Спеціалізоване програмне забезпечення для інтерактивної дошки (Smart Board Software) включає наступні інструменти: записник (SMART Notebook); засіб відеозапису (SMART Recorder); відеоплеєр (SMART Video Player); додаткові (маркерні) інструменти (Floating Tools); віртуальну клавіатуру (SMART Keyboard) [5]. Вона є сучасним багатофункціональним засобом навчання, який надає широкі можливості для організації продуктивного навчального процесу та виконує наступні функції: управлінську, адаптивну, інформативну, інтегративну, інтерактивну, мотиваційну, комунікативну, розвиваючу і виховну. Це, свого роду, укрупнена дидактична одиниця, дидактичний багатомірний інструмент, де забезпечується багаторівнева робота з певним обсягом інформації. 

   Інтерактивну дошку можна використовувати протягом усього уроку й на окремих його етапах та при організації різних форм роботи зі школярами. 

   Розглядаючи інтерактивну дошку як елемент інтерактивної технології та засіб продуктивного навчання можна зробити висновок що її (інтерактивну дошку) можна використовувати протягом усього уроку, на окремих його етапах і при організації різних форм роботи зі школярами. Особливості організації продуктивного навчання з фізики в основній школі із застосуванням інтерактивної дошки (SMART Board) дозволяють: аналізувати навчальну інформацію, урізноманітнювати порядок подання матеріалу, співвідносити обсяг між теоретичним та практичним матеріалом, творчо підходити до засвоєння навчального матеріалу й тому зробити засвоєння знань більш доступним; навчитись формулювати власну думку, правильно її виражати; доводити власну точку зору, аргументувати й дискутувати; навчитися слухати іншу людину, поважати альтернативну думку; моделювати різні соціальні ситуації; збагачувати власний соціальний досвід через включення в різні життєві ситуації і переживати їх; вчитись будувати конструктивні відносини в групі, визначати своє місце в ній, уникати конфліктів, розв’язувати їх, шукати компроміси, прагнути діалогу; знаходити спільне вирішення проблеми; розвивати навички проектної діяльності, самостійної роботи, виконання творчих робіт.

Список використаних джерел

1. Гомуліна Н. Освітні ресурси інтерактивних дошок / Н. Гомуліна // Відкритий урок: розробки, технології, досвід. – 2009. – №1. – С. 27-28.

2. Єргіна О. В. Сучасний урок і мультимедійні технології: досвід і перспектива / О. В. Єргіна // Комп'ютер у школі та сім'ї. - 2008. - № 2. - С. 12-16.

3. Симоненко, В. Д., Фомин, Н. В. Современные педагогические технологии : Учеб. пособие / Симоненко В. Д., Фомин Н. В. - Брянск : Изд-во Брян. гос. пед. ун-та им. акад. И. Г. Петровского, 2001. - 394 с.

4. Степанченко О. Інтерактивні дошки / О.Степанченко, В.Толмачов// Фізика та астрономія в школі. – 2008. – № 2. – С.39 – 42.

5. Усенков Д. Ю. Интерактивная доска SMART Board: до и во время урока // Информатика и образование. – 2006. – № 2 – С. 40–48.

Please publish modules in offcanvas position.