РЕАЛІЗАЦІЯ КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ В ПРОЦЕСІ ВИКОРИСТАННЯ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА ЗАНЯТТЯХ З АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ В ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Ірина Пінчук,

докторант кафедри педагогічки і психології початкової освіти,

Глухівський національний педагогічний університет 

імені Олександра Довженка

   Сучасне суспільство вимагає самостійних, ініціативних, відповідальних громадян, здатних ефективно взаємодіяти у виконанні соціальних, виробничих і економічних завдань. Виконання цих завдань потребує розвитку особистісних якостей і творчих здібностей людини, умінь самостійно здобувати нові знання та розв'язувати проблеми, орієнтуватися в житті суспільства. Саме ці пріоритети лежать в основі роботи ЗВО, головне завдання яких – підготувати компетентну особистість, здатну знаходити правильні рішення у конкретних життєвих, а в майбутньому і професійних ситуаціях. Тому актуальним завданням сучасного ЗВО є реалізація компетентнісного підходу в навчанні, який передбачає спрямованість освітнього процесу на формування і розвиток ключових компетентностей особистості.

   Відомий фахівець у сфері методології освіти Лунячек В. Е. [4], розглядаючи запровадження компететністного підходу у професійній підготовці в вищій школі вважає, що професійна підготовка студентів (здобувачів освіти) в умовах ЗВО на сучасному етапі є неможливою без урахування основних положень компетентнісного підходу, а формування певних професійних компетентностей на різних рівнях і ступенях освіти є необхідною умовою розвитку цієї сфери у ХХІ столітті. Як подальші дослідження він рекомендує здійснити технологізацію процесів оцінювання сформованості професійних компетентностей випускника ЗВО, а також удосконалювати компетентністні моделі останнього. Фахівці НТТУ «КПІ» [7] вважають, що актyальнiсть yпровадження компетентнiсного пiдходy в систему вищої освіти України зумовлена широким його визнанням y країнах Європи; він є стандартом європейської освіти XXI століття. У моделі компетентного випускника можна врахyвати вимоги XXI століття до самоактуалізації особистості, її життєвої компетентності (життєстiйкостi, життєздатностi, життєтворчостi), тому сьогодні компетентнiсний підхід зорієнтовано на розкриття, розвиток i реалізацію життєзабезпечуючих умінь та навичок, потрібних для самореалізації особистості.

  Для забезпечення ключової англомовної комунікативної компетентності у здобувачів вищої освіти необхідно сформувати готовність до спілкування з іншими людьми англійською мовою. Реалізація компетентнісного підходу в навчанні здобувачів вищої освіти у процесі вивчення англійської мови буде успішною за умови комплексного забезпечення усіх складових навчального процесу, а саме: чіткого визначення цілей навчання, добору відповідного змісту навчання, оновлення навчально-методичного забезпечення, добору ефективних методів, прийомів навчання і форм організації навчальної діяльності, відповідної професійної підготовки викладача.   

   З огляду на це одним із важливих завдань вищої освіти є використання інноваційних технологій навчання в процесі викладання англійської мови студентам, професійне становлення яких відбувається у закладах вищої освіти, так як модернізація процесу підготовки фахівців передбачає підвищення вимог до їхнього професійного рівня.

   У процесі викладання англійської мови ми користувалися різними інноваційними технологіями. Зупинимося детальніше на деяких з них.

   Комбіноване, або змішане, навчання blended learning (hybrid learning (гібридне навчання), technology-mediated instruction (навчання за допомогою технологій), web-enchanced instruction (веб-розширене навчання), mix-model instruction (навчання у змішаному режимі), що базується на інтеграції технологій навчання. Особливістю цього навчання є те, що в ньому поєднано традиційні технології з інноваційними технологіями електронного, дистанційного і мобільного навчання (І. Максак) [5, с. 247]. В основі цієї технології лежить  три форми навчання: дистанційна (distance learning), навчання в аудиторії (face-to-face learning) та навчання через Інтернет (online learning). Основними перевагами є варіативність форм навчання, гнучкість графіку навчання, підвищення мотивації та покращення ефективності процесу оволодіння англомовним матеріалом.

   Застосування проблемного навчання стимулює індивідуальну і групову пошукову діяльність, розвиває інноваційне мислення й уміння швидко та ефективно знаходити, аналізувати, критично й компетентно оцінювати інформацію, застосовувати англійську мову у наближених до реальності мовленнєвих ситуацій для розв’язання різноманітних завдань, ситуацій та проблем. Використання цієї технології є особливо актуальним за умови використання англомовного матеріалу в професійно зорієнтованих ситуаціях. 

   У зв’язку зі зміною ролі викладача на координатора освітнього процесу (О. Котенко) [3, с. 68] та ролей здобувачів освіти на активних його учасників ефективним способом навчання є застосування методів активного навчання: аналізу конкретних ситуацій, рольових ігор, дискусій, тренінгів, самостійної та дослідницької роботи. Згідно з класифікацією авторів під керівництвом В. Рибальського, особливостями цього методу є вимушена активізація мислення; тривале залучення учнів у освітній процес; самостійне творче вироблення рішень здобувачів освіти, підвищений ступінь мотивації й емоційності [1].

   Опанування англомовною професійною термінологією є одним з найважливіших завдань підготовки висококваліфікованого фахівця. У зв’язку з цим, важливого значення набуває самостійна робота з додатковими Інтернет джерелами (глосаріями, енциклопедіями, словниками, базами даних), що забезпечує не лише широкий доступ до інформації, а й значно економить час та кошти. Наприклад, користуючись електронним словником (McMillan, Webster, Oxsford), можна значно швидше знайти потрібне слово, крім того можна прослухати варіанти його вимови і фразеологізми, в яких воно може вживатися. [6, с. 241].

   Отже, можемо зробити висновок про ефективність використання інноваційних технологій у процесі формування професійної компетентності фахівців під час вивчення англійської мови у закладах вищої освіти.

Список використаних джерел

1 .Баюл Т. П., Степаненкова Л. Т. Використання активних методів навчання в професійній підготовці студентів Педагогические науки. 2009. № 5. С. 16-18. 

2.Котентко О. В. Особистість вчителя у процесі іншомовної взаємодії на уроках іноземної мови в початковій школі. «Efektivni nastroje modernich ved – 2012»: матер. VIII Міжнар. наук.-практ. конф., 27 квітня – 05 травня 2012 р. Прага, 2012. Вип. 19. С. 65–69. 

3 .Лунячек В. Компетентністний підхід як методологія професійної підготовки у вищій школі / В. Е.Лунячек // Держава і суспільство. – 2013. – №1. - С.155-162. [Електронний ресурс].- Режим доступу: file:///C:/Documents%20and%20Settings/kafuprfin/%D0%9C%D0% BE%D0%B8%20%D0%B4%D0%BE%D0%BA%D1%83%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D 1%82%D1%8B/Downloads/Pubupr_2013_1_27.pdf

4. Максак І. В. «Blended learning» як інноваційний підхід у формуванні професійної компетентності вчителя англійської мови початкової школи. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Педагогічні науки. 2013. Вип. 110. С. 247–249.

5. Підготовка вчителя іноземної мови (англійської) для Нової української школи: колективна монографія / Мілютіна О. К., Лавриченко Н. М., Заремська І. М. та ін.; за заг. ред. Н. М. Лавриченко. Суми: видавничо-виробниче підприємство «Мрія», 2018. 280 с.

6. Федорова І. І. Компетентністний підхід як управлінський механізм реорганізації системи вищої освіти України / І. І.Федорова, М. М.Житник // Вісник НТТУ«КПІ». Філософія. Психологія. Педагогіка. - 2013. – Випуск 3. – С.38-46. 

Please publish modules in offcanvas position.