ЛІНГВІСТИЧНІ ОСНОВИ ФОРМУВАННЯ КУЛЬТУРИ СПІЛКУВАННЯ УЧНІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Катерина Курко,

магістрантка 165 групи

факультету початкової освіти

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

   Одним із головних завдань навчання української мови є «вироблення у школярів умінь і навичок комунікативно виправдано користуватися засобами мови в різних життєвих ситуаціях під час сприймання, відтворення і створення власних висловлювань з дотриманням культури спілкування» [5,с.365].

   Формуванню культури спілкування в учнів початкової школи сприяли дослідження В. Киричок, А. Єланської, Р. Шулигіної, О. Казарцевої, Т. Кошманової, В. Матвєєва, А. Панова, І. Беха, В. Малахова, Б. Буяльського, А. Оверчук, Я. Радевича-Винницького, Н. Формановської, І. Цимбалюка, М. Білоус, О. Миронюк, С. Богдан, Є. Чак, М. Стельмаховича, Н. Бугай, у яких відображаються теоретичні й методичні аспекти формування гуманістичних відносин у системі спілкування учнівської молоді, а також роль культури взаємин між людьми у світлі вимог народної педагогіки.

   Сутність і зміст терміна «культура спілкування» розкривається в роботах авторів: В. Гозман, О. Добрович, В. Поздняков, Т. Чубукова, Л. Петровська, В. Матвєєв, А. Панов, В. Кан-Калик, Т. Чмут, Я. Радевич-Винницький та ін. Філософи М. Бахтін, М. Бубер, А. Камю, Ж. П. Сартр, К. Ясперс розглядають спілкування як «спосіб реалізації суспільних відносин, розглядають його як вид діяльності, де фіксуються суб’єкт-суб'єктні відносини, досліджують вплив спілкування на формування особистості». Спілкування, за С. Гончаренком – «складна взаємодія людей, в якій здійснюється обмін думками, почуттями, переживаннями, способами поведінки, звичками, а також задовольняються потреби особистості в підтримці, солідарності, співчутті, дружбі, незалежності» [3,с.246].

   Автори словника-довідника з української лінгводидактики акцентують свою увагу на інформативності повідомлюваного: «Спілкування (комунікація) – своєрідна форма зв’язку людей у процесі їхньої пізнавально-трудової діяльності, обмін інформацією, що здійснюється за допомогою різних засобів, насамперед мови, а також дорожніх знаків, світлових, колірних, звукових сигналів, предметів-символів тощо». Отже, культура спілкування – це сукупність таких якостей, які найкраще діють на адресата із урахуванням конкретної ситуації, поставлених мети і завдань. До них відносяться: точність, зрозумілість, чистота мови, багатство і розмаїтість, виразність, правильність.

   Мовлення – це здатність говорити, виражати думки; культура мовлення – це володіння мовними нормами (вимовою і наголосом, граматикою і стилістикою), а також уміння користуватися виражальними засобами мови в спілкуванні; мовленнєві вміння – це здатність мовця застосовувати вербальні і невербальні засоби культури спілкування з метою ефективної взаємодії всіх учасників спілкування [1, с.222].

   Під формуванням культури спілкування розуміють розроблені правила мовленнєвої поведінки, систему мовленнєвих формул спілкування. Знання правил культури спілкування, їх дотримання дає змогу людині відчувати себе впевнено і невимушено, не відчувати незручностей через огріхи і невиправні дії, уникнути кепкування з боку оточуючих [2, с.32].

   Формування культури спілкування в дітей молодшого шкільного віку передбачає допомогу дітям усвідомити, що спілкування людей починається з вітання. Суспільство виробило і закріпило цілу систему словесних вітань. У привітаннях «Доброго ранку», «Добридень», «Доброго здоров’я» звучать побажання здоров’я і добра в житті.

   В. Сухомлинський пише: «Слово «здрастуйте» має чарівну властивість – воно пробуджує почуття взаємного довір’я, зближує людей, відкриває їм душі» [6, с.160].

   На окрему розмову заслуговують і родинні звертання. Традиція звертання на Ви була запозичена українською мовою з кінця ХІV ст. Шанобливе Ви мають і зараз не всі народи. Зокрема, шведи і поляки вважають його не зовсім ввічливим. Англійці хоч і користуються у розмовній мові Ви, однак Ти – тільки в поетичній мові і у звертанні до Бога.

   Ви-спілкування і ти-спілкування – це важливі ознаки комунікативної компетенції людини, володіння нею культурою спілкування. Почнімо від супротивного: ви, певно помічали, що «ти» не кажуть старшим, поважним людям і малознайомим; на «ви» не звертаються до дітей приятелів та родичів.   

   Звідси випливає, що в Україні побутують обидві форми звертання – «ви» і «ти». І тепер існує давній звичай: звертаються до батька – матері, говорили їм «Ви», щоб підкреслити свою повагу й чуйність. В українській мові, щоб надати звертанню ввічливішої форми, до займенника «Ви» додають прізвище, ім’я, по батькові чи титул.

   Отже, спілкуючись (вітаючись, прохаючи про що-небудь, дякуючи, запрошуючи тощо), співрозмовники дивилися у вічі одне одному. Поступово прикметник «увічливий» переосмислився і набув переносного значення: «який дотримується правил пристойності, виявляє уважність, люб’язність».

  Оскільки ввічливість, як і неввічливість, може мати різні відтінки, різну міру вияву, то українська мова послуговується спеціальними словами на означення цього поняття. Так, вищою мірою вияву ввічливості є ґречність і чемність. Ґречний  ‒ «шанобливо ввічливий у поводженні з людьми», чемний  ‒ «шанобливо ввічливий до людей, у якому виявляється ввічливість, уважність, люб’язність»[4, с.169].

Список використаних джерел

1. Бацевич Ф. С. Атмосфера спілкування: спроба психолінгвістичного дослідження / Ф. С. Бацевич // Мовознавство. – 2002. – № 4. – С. 26-28.

2. Василькевич Х. М. Самооцінка й етична поведінка в молодшому шкільному віці / Х. М. Василькевич // Зб. праць Ін-ту психології ім. Г. С. Костюка АПН України. – К.,  2003. – Т. 5. – Ч. 1. – С. 32-36.

3. Гончаренко С. Український педагогічний словник / С. Гончаренко – К. : Либідь, 1997. – С.246.

4. Коробко Л. С. Заняття з морального орієнтування молодших школярів / С. Л. Коробко, О. Ф. Бикова. – К., 2003. – 96 с.

5. Радевич-Винницький Я. Етикет і культура спілкування / Я. Радевич-Винницький. – Л., 2001– С.43–44.

6. Сухомлинський В.О. Слово про слово. – Вибр. тв. у 5 т. / В. О. Сухомлинський. – К., 1977. – Т.5. – 160 с.

Please publish modules in offcanvas position.