МЕТОД СІНКВЕЙНУ ПРИ РЕСУРСНО-ОРІЄНТОВАНОМУ НАВЧАННІ ІНФОРМАТИКИ: РОБОТА З ПІДРУЧНИКОМ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Наталія Кононец,

д. пед. н, доцент кафедри економіки підприємства

та економічної кібернетики,

ВНЗ Укоопспілки «Полтавський університет економіки і торгівлі»

   Викладачами дисциплін комп’ютерного циклу нині ведуться пошуки способів, які б сприяли підвищенню ефективності навчання. Крім того, викладачів цікавить проблема самостійної пізнавальної діяльності студента на занятті, і отже, спроби її активізації. Заняття з дисциплін комп’ютерного циклу не є винятком. На них викладач повинен розвивати особистість студента, його творче і критичне мислення, вміння аналізувати, робити висновки, формувати, формулювати та відстоювати власну точку зору.

   У процесі ресурсно-орієнтованого навчання необхідно використовувати такі прийоми роботи з підручником як основним дидактичним ресурсом, що сприятимуть реалізації основних функцій підручника (навчальної, виховної, розвиваючої) та формуванню у студентів знань і умінь з предмета. Ці прийоми повинні бути спрямовані на розвиток самостійної пізнавальної діяльності у навчанні, а також забезпечувати тісний зв’язок розумової та практичної діяльності студентів. 

   На заняттях з дисциплін комп’ютерного циклу підручник у поєднанні з різноманітними методами та прийомами навчання може сформувати певну систему знань. Зрозуміло, що автоматично цього не станеться, необхідна систематична та різноманітна робота з підручником.

   Для формування стійких мотивів роботи з підручником викладач повинен застосовувати різноманітні методичні прийоми, найбільш доречними стають інтерактивні методи навчання. Якщо порівнювати інтерактивні методи навчання з традиційними, то, в першу чергу, слід відзначити те, що за рахунок створених викладачем умов для ініціативи зростає активність студентів.

   Пропонуємо один із методів інтерактивного навчання, що передбачає використання підручника – метод сінквейну.

   Як зазначає Ю. Щербина, використання методу сінквейну створює умови для розвитку самореалізації особистості та допомагає досягти її високого інтелектуального розвитку. Використання сінквейну є дієвим засобом активізації пізнавальної та творчої діяльності студентів, який не лише допомагає організувати діалог, але й дозволяє відпрацьовувати навички аналізу тексту, сприяє індивідуалізації навчання, забезпечує мовленнєвий розвиток [4].

   На одному з етапів заняття з інформатики, наприклад, під час узагальнення матеріалу, рефлексії, можна використовувати техніку «Сінквейн» з дидактичною метою. Сінквейн, з погляду дидактики, є формою вільної творчості, що вимагає від автора вміння знаходити в інформаційному матеріалі найбільш суттєві елементи, робити висновки та коротко їх формулювати.

Сінквейн – це вірш, складений з 5-ти рядків за певними правилами. У цій п’ятирядковій формі текст базується не на складовій залежності, а на змістовій і синтаксичній заданості для кожного рядка [3].

Перший рядок вміщує одне слово (іменник чи займенник), що виражає головну тему сінквейна.

Другий рядок – два слова (прикметники чи дієприкметники), описують ознаки та властивості обраної теми.

Третій рядок – три дієслова або дієприслівники, що описують дії в рамках теми.

Четвертий рядок – фраза з чотирьох слів, що виражає ставлення автора до описуваного предмета.

П’ятий рядок – одне слово-резюме, що описує суть предмета.

   Наведемо приклад сінквейна на тему «Текст», складений студентом-першокурсником на занятті з інформатики.

    Текст

Чіткий, короткий

Друкується, редагується, форматується

Я сьогодні його надрукував

   Документ

  Доцільно запропонувати скласти сінквейн на тему «Інформація», «Алгоритм», «Презентація», «Інформаційна система», «Комп’ютер», «Вірус» тощо. Складання сінквейну розвиває творче мислення, дозволяє висловити своє ставлення до теми, сформувати свою позицію. Використовуючи на заняттях з дисциплін комп’ютерного циклу техніку сінквейну, слід дотримуватися таких порад [2]:

1. Спочатку пропонується скласти сінквейн на тему, добре відому студентам.

2. Спершу передбачається під час складання сінквейну працювати в парах, у малих групах і тільки потім – індивідуально.

3. Надається перевага сінквейнам, що містять найбільш точну характеристику різних сторін теми.

Метод сінквейну можна застосовувати й при груповій роботі. Студентів можна розбити на групи (3-5 осіб). Запропонуйте групам скласти сінквейн:

 на одне поняття і порівняйте роботу груп;

 або дайте завдання по різних поняттях і вислухайте їх презентації;

 або дайте студентам можливість вибрати поняття самим, а потім пояснити, чому вони вибрали саме це;

 або запропонуйте вибрати поняття, яке, на думку студентів, було головним, нехай аргументують.

   На початку заняття сінквейн можна використати для мотивації аудиторії або для з’ясування, наскільки аудиторія обізнана в даній темі.

   На завершення заняття сінквейн можна використати для підбиття підсумків, перевірки рівня сприйняття матеріалу, уміння характеризувати поняття і явища

   На уроках інформатики метод сінквейну може базуватися на принципі мультимедійності – використання одночасно кількох каналів подання інформації (звук, зображення, колір, рух, відео). Таким чином, сінквейни можуть бути об’єднані у мультимедійні сінквейн-колажі, створені у презентаціях, відеороликах, анімаціях.   

   Допомогу у складанні сінквейну можна знайти на сайтах http://cinquain.ru/, http://trepsy.net/sinkveyn/01.htm тощо.

   Складання сінквейну можна поєднувати з сучасними інформаційними технологіями, використовуючи для їх подання й поширення інформаційні ресурси типу http://www.playcast.ru/ або хмарні сервіси [1].

   Таким чином, застосування методу сінквейну дозволяє розвивати в студентів аналітичні уміння, під якими в сучасній освіті розуміється комплекс спеціальних розумових дій, спрямованих на виявлення, оцінку та узагальнення отриманих знань, аналіз і перенесення їх у новий якісний стан. Необхідна умова формування аналітичних умінь – освоєння студентами основних розумових операцій, таких як аналіз, зіставлення, порівняння, узагальнення, класифікація і ряд інших.

Список використаних джерел

1. Кононец Н. В. (2016). Основи ресурсно-орієнтованого навчання дисциплін комп’ютерного циклу (з досвіду аграрних коледжів) : монографія. Полтава : ПУЕТ. 506 с.

2. Кононец Н. В. (2014). Место учебника при ресурсно-ориентированном обучении студентов в аграрном колледже. Материалы 2-й науч.-практ. конф. (заочной) с междунар. участием  «Категория «социального» в современной педагогике и психологии». Ульяновск : SIMJET. Ч. 1. С. 439–445.

3. Пантюхова П. В. (2011). Роль синквейна при формировании учебно-познавательной компетенции в процессе обучения английскому языку студентов-лингвистов. Взято с: http://www.rusnauka.com/29_DWS_2011/

Pedagogica/5_95353.doc.htm.

4. Щербина Ю. М. (2015). Універсальний метод Сінквейна як один з ефективних інноваційних прийомів у розвитку критичного мислення особистості на заняттях з іноземної мови. Взято з: http://www.rusnauka.com/45_VSN_2015/Pedagogica/5_203756.doc.htm 

Please publish modules in offcanvas position.