ДИДАКТИЧНІ ПРИНЦИПИ ТА МЕТОДИ НАВЧАННЯ  УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ УЧНІВ  З ПОРУШЕННЯМИ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОГО РОЗВИТКУ 

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Кравець Ніна Павлівна

(м. Київ, Україна)

 

   Відповідно до концепції Нової української школи протягом шкільного навчання учні повинні оволодіти такими знаннями, уміннями й навичками, що допоможе їм успішно соціалізуватися у суспільстві. Забезпечується це завдяки педагогічній майстерності учителів, які в роботі з учнями дотримуються дидактичних принципів навчання – керівних орієнтирів діяльності, основних теоретичних положень, що відображають закономірності навчального процесу. 

   Сутність дидактичних принципів та особливості реалізації їх у процесі шкільного навчання розглянуто в роботах С. Гончаренка, І. Єременка, Н. Назарової, П. Підласистого, В. Синьова та ін. 

   Дидактичні принципи, відображаючи взаємозалежність діяльності учителя, учнів і змісту освіти, є спільними для загальної та спеціальної педагогіки. Але у спеціальних школах завдяки спеціальним меті, завданням, різноманітності форм і своєрідності методів навчання дидактичні принципи мають свою специфіку. Зокрема у спеціальних загальноосвітніх школах для дітей з порушеннями інтелектуального розвитку (далі учні з ПІР) через притаманні дітям особливості психічного розвитку, насамперед пізнавальних психічних процесів, стану емоційної та вольової сфер, діяльності, індивідуальних і типологічних особливостей учнів та ін., дотримання дидактичних принципів відрізняється від застосування їх у масовій школі. 

   Для учнів з ПІР характерні особливості, що залежать від стану першої і другої сигнальних систем, особливостей стану пізнавальних психічних процесів  (сприймання, розуміння, усвідомлення, запам’ятовування та відтворення). Також неабияке значення для реалізації принципів має мотивація учнів на уроках літератури до роботи з літературними творами, стан працездатності підлітків, уваги, уяви, образного мислення, діалогічного й монологічного мовлення, що значно впливає на реалізацію педагогами дидактичних принципів навчання на уроках української літератури. Реалізація принципів навчання учнів з ПІР на уроках української літератури тісно пов’язана з методами навчання літератури: репродуктивним, евристичним, творчого читання, дослідницьким. 

   Мета статті: аналіз особливостей реалізації принципів навчання української літератури учнів з порушеннями інтелектуального розвитку шляхом застосування методів навчання літератури. 

   Відомо, що методи навчання літератури – це способи взаємопов’язаної діяльності учителя й учнів з метою оволодіння учнями навчальним матеріалом в процесі корекції пізнавальних психічних процесів. Так, принцип керівної ролі учителя допомагають реалізувати загальні методи навчання та методи навчання літератури: творчого читання і евристичний, оскільки учні з ПІР на уроках літератури працюючи з літературними творами часто не аналізують зображені в них події, вчинки людей, та, не осмислюючи сприйняте, наслідують, хоч іноді це далеко не позитивні вчинки для наслідування. Також фактором для наслідування стають. приклад учителя, його особисті якості 

   Принцип науковості навчання забезпечує достовірність наукових знань, а не вихолощених. Він вимагає від учнів умінь проникати в сутність зображених у творі подій і явищ, вчинків героїв, умінь встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, здобувати й критично оцінювати здобуту інформацію та належним чином використовувати її як на уроках, так і у щоденній діяльності. Забезпечує реалізацію принципу науковості метод евристичного читання, який сприяє розвитку критичного мислення, належному аналізу сутності зображених подій та явищ, формуванню умінь порівнювати й критично аналізувати вчинки героїв, оволодівати уміннями зіставляти й порівнювати отриману інформацію, робити відповідні висновки. Завдяки евристичному методу реалізується одне із завдань Нової української школи – уміння отримувати інформацію та належним чином використовувати її. 

   Отримувані знання й уміння повинні засвоюватися у системі, тоді учні зможуть засвоїти їх, використовуючи раніше здобути знання й уміння з метою отримання нових, оскільки безсистемне їх засвоєння учнями з ПІР не дає бажаних результатів. Репродуктивний метод навчання літератури забезпечує реалізацію принципу систематичності й послідовності навчання, оскільки він базується на застосуванні різних прийомів навчання: слово або розповідь учителя, запитання і завдання, складання плану та розповідь за складеним планом, написання переказів і творів-мініатюр, які забезпечують оволодіння учнями змістом твору та усвідомлення його смислу [3, c. 76]. Працюючи з літературними творами, учні вчаться робити відповідні висновки з прочитаного, узагальнювати й використовувати отриману інформацію.

   Важливим є дотримання на уроках принципу доступності з огляду на стан розумового розвитку школярів, насамперед індивідуальні й типологічні особливості підлітків, що значно впливають на реалізацію вказаного принципу. Принцип доступності реалізується завдяки репродуктивному та дослідницькому методам навчання з одночасним застосуванням інформаційних технологій ( презентації, перегляд уривків з творів, ілюстрацій до творів, плану твору, схем, таблиць тощо ). Доцільним є застосування засобів альтернативної комунікації з огляду на те, що багатьом учням властиві значні порушення мовлення. Засоби альтернативної комунікації допомагають засвоювати матеріал на всіх типах уроків. 

   Оволодіння здобутими знаннями й використовувати їх, уміння здобувати інформацію й критично використовувати її у практичній діяльності забезпечує принцип активності й свідомості у навчанні. Але завдяки зниженню пізнавальної активності учнів, відсутності інтересу до читання літературних творів реалізація принципу можлива шляхом застосування евристичного та дослідницького методів, завдяки яким підвищується пізнавальна активність школярів, вони навчаються проникати в сутність прочитаного твору, розуміти причинно-наслідкові зв’язки, самостійно здобувати необхідну інформацію. На активність і свідомість учнів впливають різноманітні фактори, зокрема перебування певний час в молодшому шкільному віці у масовій школі, що вплинуло на формування негативного ставлення до навчання взагалі та до уроків літературного читання, а в подальшому до уроків української літератури та мови зокрема. 

   Оптимізує інтерес до навчання на уроках української літератури, активізує учнів позитивна мотивація навчальної діяльності. Сприяють цьому метод творчого читання і дослідницький метод, завдяки яким в підлітків формуються уміння застосовувати здобуті знання на практиці з метою отримання результату власної діяльності. Репродуктивний метод дає змогу повторювати навчальний матеріал, забезпечуючи його свідоме засвоєння. Підлітки бачать результат власної діяльності, внаслідок чого намагаються ще активніше й краще працювати. Реалізується принцип завдяки корекційним прийомам: виконання учнями творчих завдань завдяки застосуванню учителем методу творчого читання, порівняння результатів власної практичної роботи з роботою будь-кого з однокласників (застосування дослідницького методу).

   У зв’язку з тим, що в учнів з ПІР порушені зв’язки між першою і другою сигнальними системами, наявна уповільненість, фрагментарність, розірваність сприймання наочного матеріалу, порушена сигніфікативна функція мовлення, не забезпечується достатня реалізація принципу наочності, оскільки слова не поєднуються з мисленнєвими образами предметів, які існують в дитячій уяві. Не сформовано поєднання слова з предметом-еталоном та його загальною назвою, на що впливає недорозвиток образного мислення, мовлення, обмежений словниковий запас, тому сприйнятий матеріал не закріплюється у свідомості. Принцип наочності навчання реалізується завдяки оптимальному поєднанню словесних, наочних і практичних методів навчання та методів навчання літератури: творчого читання і репродуктивного.

   Сутність реалізації принципу міцності засвоєння знань, умінь і навичок полягає в тому, що знання, уміння й навички краще засвоюються тоді, коли добре зберігаються в пам’яті, учень їх розуміє, відтворює в процесі читання художнього твору (початок твору, час, події, герої, вчинки, причинно-наслідкові зв’язки тощо). На реалізацію принципу впливає складна структура дефекту (за Л. Виготським), властиве учням забування, низька працездатність, недорозвиток логічної й довготривалої пам’яті, мисленнєві порушення, внаслідок чого формуються поверхові, фрагментарні знання, внаслідок чого школярі не можуть використовувати на практиці засвоєні теоретичні й практичні знання й уміння, оскільки забувають вивчене й засвоєне. Тому важливим є повторення на уроках навчального матеріалу, яке реалізується завдяки методам творчого читання, репродуктивному, евристичному. 

   Провідним у роботі на уроках літератури є принцип корекційної спрямованості навчання, оскільки для навчання учнів з ПІР властива корекційна спрямованість. Завдяки принципу корекції відбувається комплексний вплив на всі сторони психічного й фізичного розвитку підлітків, оскільки порушення не однобічно впливають на кожного учня. Корекція відбувається на всіх етапах уроку та на всіх типах уроків української літератури завдяки застосуванню загальних методів навчання та методів навчання літератури.

   Зважаючи на притаманні учням з ПІР особливості психофізичного розвитку, неабияке значення відводиться принципу індивідуального та диференційованого підходу до учнів. Адже в одному класі одночасно навчаються учні з діагнозом «легка» й «помірна» розумова відсталість, яким властивий різний рівень розвитку пізнавальних можливостей, діти з синдромом Дауна, зі спектром аутистичних порушень, з легкими формами ДЦП, з комбінованими порушеннями. Дотримання принципу індивідуального та диференційованого підходу до учнів є основною умовою реалізації корекційної роботи на уроці літератури, чому сприяють методи навчання літератури, насамперед творчого читання, репродуктивний, евристичний. 

   Принцип діяльнісного підходу реалізується завдяки методу творчого читання шляхом виконання учнями усних і письмових робіт на уроках літератури та дослідницькому методу. В процесі практичної діяльності розвиваються і коригуються вищі психічні функції школярів: сприймання, мовлення, мислення, пам'ять; коригуються емоції, мотиви діяльності, а застосування діалогових технологій створює середовище для спілкування. 

   Отже, дотримання учителем на уроках української літератури принципів навчання учнів з порушеннями інтелектуального розвитку оптимізується застосуванням методів навчання літератури, чим забезпечується творчий розвиток учнів та виконання ідей концепції Нової української школи.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:

1. Кравець Н. П. Евристичний метод на уроках літературного читання у роботі з розумово відсталими учнями // Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського пед. ун-ту імені Івана Огієнка. Серія соціально-педагогічна / за ред. В. О. Гаврилова, В. І. Співака. Вип. ХХ1. В двох частинах. Ч.2. Кам’янець-Подільський: ПП. «Медобори-2006», 2012. – С. 139–148.

2. Кравець Н. П. Метод творчого читання і формування читацької діяльності розумово відсталих учнів // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19. Корекційна педагогіка та психологія: збірник наукових праць. Вип.21 / відп. ред. В. М. Синьов. К.: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2012. – С. 119–124. 

3. Кравець Н. П. Особливості психофізичного розвитку розумово відсталих учнів та чинники, що ускладнюють їхню читацьку діяльність // Наукові записки. Серія «Психолого-педагогічні науки» (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя) / за заг. ред. проф. Є. І. Коваленко. Ніжин: НДУ імені М. Гоголя, 2016. – № 2. – С. 51–58.

Please publish modules in offcanvas position.