ФОРМУВАННЯ ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ У ПОЗАКЛАСНІЙ ВИХОВНІЙ РОБОТІ: ТЕОРЕТИЧНИЙ АСПЕКТ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Пудовкіна Діана Віталіївна

(м. Умань, Україна)

   Новітня освіта має давати людині базу для формування фантазії та уяви, стимулювати потребу в постійному пошуку нових знань і рішень. Проте сучасні психологи й педагоги все частіше стикаються з обмеженістю уяви, шаблонністю дій школярів, що може заважати подальшій реалізації їхнього творчого потенціалу, оскільки передумови для розвитку творчих здібностей закладаються ще в дитинстві. Періодом інтенсивного креативного становлення особистості дитини вважають молодший шкільний вік, що є сенситивним для розвитку творчої уяви. У цьому віці під впливом навчальної діяльності інтенсивно розвивається пізнавальна сфера дитини, поступово диференціюються навчальні інтереси, починають формуватися спеціальні здібності, молодші школярі відкриті до нової інформації, допитливі. Усе це актуалізує вивчення особливостей творчих здібностей саме в цьому віковому періоді, оскільки дає можливість знайти дієві засоби для формування творчої особистості.

   Однак, у практиці шкільної освіти позашкільної роботи  виділяється недостатня увага, немає системи позакласного навчання і проводяться вони епізодично.

   Позакласна діяльність приховує у собі той потенціал, який сприяє якнайповнішому гармонійно-духовному, естетичному, інтелектуальному розвитку та самореалізації дітей, задоволенню їхніх потреб і здібностей,розкриттю творчих задатків кожного учня. Але активність і творча самореалізація особистості може ефективно здійснюватися лише за певних умов. Школяра спонукає насамперед до внутрішньої роботи над собою особистісно значуща діяльність, у якій він пізнає себе і навколишній світ,принципи, норми і способи взаємодії з іншими людьми, набуває життєвогодосвіду та моральних цінностей. Така діяльність ставить дитину в особливу позицію творця і себе, сприяє виробленню уміння захищати себе, відстоювати свою людську гідність, стверджувати і реалізувати власне «Я» в суспільстві. Позакласна діяльність є основною сферою формування різноманітних інтересів учнів, джерелом появи нових, більш конкретних, спрямованих на творчу самореалізацію особистості. Адже інтерес є важливим компонентом системи спонукання особистості до діяльності.

   Головними факторами, які визначають цілеспрямоване керування процесом розвитку творчої особистості є передусім наявність досить стійких інтерес саме до творчості. Тому дуже важливо мати уявлення щодо спрямованості інтересів молодших школярів, ступеня їх стійкості [1, с. 10].

   Формування в дітей глибоких і стійких інтересів до творчої діяльності є однією з основних передумов не лише становлення, а й розвитку творчої особистості.

   Причому, успішна діяльність, яка повязана з інтересом, створює зону підвищеної сенситивності для всіх впливів, котрі сприяють розвитку творчої особистості. тобто інтерес завжди викликає позитивне ставлення до відповідної галузі пізнання і тим самим створює передумови для оволодіння предметом інтересу, причому, спочатку виникає ситуативний, епізодичний інтерес, який при створенні умов завжди перетворюється в стійкий інтерес до певної сфери діяльності. У процесі перетворення ситуативного інтересу в особистісний емоційно-пізнавальне ставлення перетворюється в емоційно-пізнавальну спрямованість, тобто психологічну природу інтересу складає нерозривний комплекс важливих для особистості процесів (інтелектуальних, емоційних та вольових) [2, с. 7].

   Таким чином, при формуванні творчих здібностей молодших школярів під час позакласної роботи, значну увагу слід зосередити на розвитку усвідомленого спонукання їх помислів та дій до творчості, потягів та бажань оволодіти вміннями та знаннями, котрі визначають творчий пошук, нестандартне мислення, оригінальність тощо.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:

1. Батура З. Розвиток творчих здібностей учнів у позакласній роботі /З. Батура // Початкова освіта .– 2011 .– № 10 .– С. 10–11.

2. Блінчук Н.В. Створення сприятливих умов для розвитку творчих здібностей учнів початкових класів / Н.В. Блінчук // Обдарована дитина. – 2012 . – № 9 . – С. 6 –12.

Please publish modules in offcanvas position.