РІЗНОМАНІТНІ ФОРМИ СПІВПРАЦІ КЛАСНОГО КЕРІВНИКА З БАТЬКАМИ ЯК УМОВА ЕФЕКТИВНОГО ПЕДАГОГІЧНОГО ПАРТНЕРСТВА

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Резніченко Ірина Геннадіївна

(м. Умань, Україна)

   Основними умовами ефективності педагогічного партнерства між сім’єю та школою є взаєморозуміння, дотримання етики спілкування, позиції рівноправності, зацікавленість обох сторін – батьків і вчителя в гармонійному розвитку та вихованні учня, а також використання найрізноманітніших форм співпраці.

   Традиційною формою є проведення батьківських зборів. Існують різні види батьківських зборів (організаційні, тематичні, підсумкові та ін.). При будь якому з них важливо розуміти основні стратегічні моменти у проведенні батьківських зборів, щоб учасники залишалися задоволеними як від процесу, так і від результатів, а самі збори спряли розвитку культури співробітництва.

Плануючи збори, важливо розуміти їх мету. Крім того, важливо окреслити очікувані результати, які ви бажаєте досягнути. При формулюванні очікуваних результатів потрібно пам’ятати, що вони мають бути короткими і конкретними твердженнями, які можна виміряти. Другий крок після визначення мети і очікуваних результатів – спланувати процес і відповідальних осіб [2].

   Цікавою формою співпраці є «Поштова скринька». У проміжок між зборами батьки опускають у скриньку «листи» (вони можуть бути анонімними), в яких просять висвітлюють свої запитання.  За тиждень до зборів учитель виймає «листи» і готує відповіді на них.  Це дає можливість визначити особисті проблеми з питань виховання, які виникають у батьків, що, в свою чергу, допомагає організувати отримання батьками психолого-педагогічними знань відповідно до їх реальних потреб.  Крім того, це дає вчителеві можливість підвищити рівень якості батьківських зборів. Загалом, використання «поштової скриньки» сприяє взаємному інформаційному забезпеченню та коригуванню сімейного та шкільного виховання школярів.

   Однією з ефективних форм є тренінгові заняття, під час якого відбувається  навчання батьків. Воно розкриває їхню здатність до пошуку нових знань, рефлексії набуття нового досвіду. 

  Батьківські тренінги – активна форма навчання батьків, які усвідомлюють наявні родинні проблеми, прагнуть змінити стиль взаємодії зі своєю дитиною, зробити його більш відкритим та викликати довіру, розуміння необхідності набуття нових знань і вмінь у її вихованні. Доцільним при цьому вбачається участь обох батьків у тренінгу. 

  Мета тренінгових занять полягає у формуванні у батьків особистісних новоутворень, покликаних забезпечити належну реалізацію виховної функції як важливого чинника соціального розвитку дітей та учнівської молоді. 

  Існують спільні тренінги батьків і дітей. Такі тренінги – це можливість батьків і дітей спільно прожити кілька годин у цікавій взаємодії. Тренінги як форма корекції взаємин дітей і батьків є компетенцією шкільного психолога. Класний керівник розмовляє з учнями та їх батьками і пропонує взяти участь у тренінгу. Участь дітей та батьків у спільному тренінгу можлива тільки на добровільній основі. Тренінгові заняття дітей і їхніх батьків дозволяють по-новому будувати взаємини, сприяють розумінню інтересів і потреб дітей та вимог батьків, змінюють значимість авторитету обох батьків і кожного з них окремо. Однак дуже важливо пам’ятати, що тренінги має право організовувати і проводити тільки фахівець, який має спеціальний для цього дозвіл [1,c. 34].

   За для ефективного спілкування класного керівника з батьками  варто проводити індивідуальні бесіди. Вони сприяють взаємному інформуванню педагогів і батьків про особливості виховання конкретної дитини і, перш за все, обміну педагогічним досвідом, який у кожного неповторний. Під час проведення таких бесід необхідно:

 починати бесіду з освітлення позитивних моментів (тільки тоді батьки з розумінням і зацікавленістю сприймали слова педагога); 

 уникати надмірних негативних характеристик дитини;  

 не допускати порівнювання з іншими дітьми та іншими сім’ями; 

 враховувати особливості сім’ї (в тому числі, стиль виховання), пам’ятати, що кожна дитина індивідуальна; 

 не звинувачувати, не вимагати, не читати нотацій, а лише давати рекомендації; 

 уважно вислуховувати критичні зауваження на свою адресу, зважувати їх обґрунтованість.  

   До інноваційних форм співпраці можна віднести:залучення батьків до колективних творчих справ, родинні марафони, квестові ігри та ін.

   Однією з цікавих інноваційних форм є «Спільне навчання», під час якого батьки залучаються до проведення уроку. Дітям дуже подобається бачити власних батьків у ролі вчителів, а для інших дітей – це ще один приклад моделі поведінки дорослих людей.Ця форма педагогічного партнерства сприяє зацікавленості дітей до предмета, нового сприйняття, самоствердження, розуміння батьками складності вчительської професії, стимулює учнів до навчання.

   Батьківські майстер-класи – це форма співпраці батьків учнів і вчителя, під час якої батьки не лише розповідають про свою роботу або захоплення , а й  демонструють її. Класний керівник може запросити тата або маму до школи, або відвідати їх на робочому місці. Ця форма співпраці допомагає дитині обрати майбутню професію.

   Залучення батьків до «Креатив-бойю» сприяє тісній взаємодії учнів з батьками та вчителем. Проведення цього заходу передбачає виконання найрізноманітніших завдань: швидкої та чіткої відповіді на поставлені запитання, креативності і нестандартного мислення при розв’язанні відкритих задач, вміння працювати у команді.

   Школярі разом з батьками із великим задоволенням вирішують різні завдання, дають креативні відповіді, знаходяться  у постійному творчому пошуку.

   Отже, педагогічне партнерство сім’ї та школи значною мірою залежать від відносин між учителем і батьками учня, оскільки контакт двох вихователів – батьків та педагогів – крок до взаєморозуміння, до набуття довіри, обміну духовними й емоційними цінностями, засвоєння педагогічного досвіду, знань, які вчитель і батьки передають один одному.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:

1. Губенко О. О. Інтерактивні форми роботи з батьками першокласників : метод. збірник / О. О. Губенко, Л. Б. Мельничук. – Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2006. – 48 с.

2. Нова українська школа. Порадник для вчителя. Розділ 8. Співпраця з батьками [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://base.kristti.com.ua/wp-content/uploads/2017/10/rozd_8_Batki.pdf

Please publish modules in offcanvas position.