ФОРМУВАННЯ ТВОРЧИХ УМІНЬ УЧНІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Петришина Олена Андріївна,

(м. Умань,Україна)

   Державна політика у створенні творчого, інтелектуального, духовного потенціалу нації, розвитку вітчизняної науки, техніки й культури, збереженні та примноженні культурної спадщини і формуванні людини майбутнього починає реалізуватися з початкової школи. Саме тому найважливішого значення набуває робота початкової школи з виховання нового покоління, здатного творчо, самостійно і відповідально вирішувати нагальні завдання, оскільки перебіг процесу творчості «впливає на результат, який виражається не тільки предметно, а й проявляється у зміні самого суб’єкта творчості» [2, с.11]. 

   У педагогічній науці визначення поняття «творчість» не є однозначним. 

   Перші теоретичні основи вивчення феномену творчості особистості були розкриті у працях Аристотеля, Сократа, Платона, І.Канта, Дж. Локка та інших філософів. У сучасних психолого-педагогічних дослідженнях (Т.Артемьєва, С.Гольдентрих, Р.Грановської, І.Киричок, Н.Киричук, Н.Ковчин, М.Лазарєв, О.Лук, В.Малявко, Я.Пономарьов, М.Поташник, К.Приходченко, І.Раченко, С.Сисоєва та інші) творчість розглядається як важливий компонент соціальної культури, як «цілісний процес реалізації та самореалізації особистості», в якому «реалізуються творчі можливості особистості і відбувається їх розвиток».

   Із точки зору американського психолога К. Роджерса, творчість є здатністю виявляти нові вирішення проблеми або нові способи її вираження, уміння вносити до життя щось нове для індивіда. Виходячи з цього положення, показником творчості виступає не тільки якість результату, але й особливі здібності та якості, які лежать в основі формування творчих умінь учня початкової школи [5, с.164-169].

   Але творчі можливості людини реалізуються не тільки у спеціальній діяльності зі створення загальнокультурних цінностей, а й в самому процесі життя людини, в її самореалізації, самоствердженні та саморозвитку. При цьому під творчим самовираженням розуміють здатність людини будувати свій внутрішній світ, своє світовідчуття, відбивати себе у цьому світі.

   Використовуючи філософський підхід, видатний представник філософської наукової думки І.Кант  виділяє три рівні людської обдарованості, що обумовлює виявлення творчості: геніальність, талант і старанність [1, с.58]. Наш співвітчизник, великий педагог В.Сухомлинський свого часу відзначив, що «творчість починається там, де інтелектуальні й естетичні багатства, засвоєні, здобуті раніше, стають способом пізнання» [4], він розглядає творчість як певну особливу діяльність, пов’язану з внутрішньою сутністю людини й обумовлену нею.

   Отже, погоджуємося з науковцями і вважаємо, що творчість є необхідною для освітнього процесу у початковій школі, її виявлення обумовлюється виявленням в учнів певних творчих здібностей, характерологічних особливостей, такою організацією роботи, коли учень максимально проявляє свої таланти.

  Щодо особистісних якостей, пов'язаних із творчістю, виділено деякі особистісні риси (самовпевненість, агресивність, самовдоволення, невизнання соціальних обмежень і чужих думок), що творчих індивідів від нетворчих. Дослідження дітей і молоді показали, що особистісні риси юних і дорослих творчих індивідів збігаються. Це означає, що  творчість можна прорахувати на підставі прояву особистісних особливостей уже у дітей молодшого шкільного віку.

   Вважаємо, що творчість потрібно розглядати не як єдиний фактор, а як сукупність різних умінь та здібностей, кожна з яких може бути виражена різною мірою у тієї чи іншої індивідуальності. Тому для педагога усі учні повинні бути потенційно творчими, і завдання педагога – побачити та сформувати своєрідні творчі уміння іншого та прагнути розвинути їх. 

   Слід відзначити, що на сучасному етапі розвитку суспільства і науки накопичено досить великий досвід, присвячений проблемі формування й розвитку творчих умінь як особистості взагалі, так і молодших школярів. При цьому варто зазначити, що формування творчих умінь учнів початкової школи відбувається переважно у процесі безпосередньої творчої діяльності, безпосереднього спілкування учнів з учителем та іншими учнями у процесі навчання, гри, праці тощо.  Отже, є всі умови, необхідні для ефективного формування творчих умінь учнів у початковій школі, тому що у різних видах діяльності учень проявляє себе не тільки таким, яким він є, а й таким, яким може стати за найбільш сприятливих для його розвитку умов. 

СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ:

1. Кант И. О педагогике / И. Кант. – М.: Мысль. – 1986. – 92с.

2. Сисоєва С. Теоретичні і методичні основи підготовки вчителя до формування творчої особистості учня: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня докт. пед. наук: спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / С.Сисоєва. – К., 1997. – 35с.

3. Сластенин В. Педагогика: учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений / В.Сластенин, И. Исаев. – М.: Изд. центр «Академия», 2002. – 576 с.

4. Сухомлинський В. Проблеми виховання всебічно розвинутої особистості: в 5 т. / В. Сухомлинський – К.: Рад. школа, 1977. – Т.1. – С. 59-218.

5. Роджерс К. Творчество как усиление себя / К. Роджерс // Вопросы психологии. – 1990. – №1. – С.164-169.

Please publish modules in offcanvas position.