ЗАПРОВАДЖЕННЯ ІНТЕРАКТИВНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НАВЧАННЯ  НА УРОКАХ ЛІТЕРАТУРНОГО ЧИТАННЯ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Гоцин Марія,

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Науковий керівник: Мельничук В. О.

 

В сучасній школі постійно вдосконалюється освітній процес з метою результативнішого впливу на дитину. Поряд з традиційною освітою все частіше застосовують інноваційні технології, які є особистісно-орієнтованими і забезпечують врахування індивідуальних особливостей учня, його суб’єктивного досвіду. Окрім оволодіння програмними знаннями і навичками, сучасний учень повинен вміти спілкуватися, виражати власну думку, співпрацювати з іншими учнями, вміти домовлятись. Розвитку цих якостей сприятиме впровадження на уроках елементів інтерактивного навчання. 

В Україні розроблена та пропагується технологія інтерактивного навчання О. Пометун. Суть інтерактивного навчання полягає в тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної, активної взаємодії всіх учнів; учитель і учень є рівноправними суб'єктами навчання. Інтерактивне навчання сприяє формуванню навичок та вмінь як предметних, так і загальнонавчальних; виробленню життєвих цінностей; створенню атмосфери співробітництва, взаємодії; розвитку комунікативних якостей.

Сучасна методика літературного читання накопичила велику кількість методів і прийомів інноваційного навчання – від найпростіших («Робота в парах», «Ротаційні трійки», «Карусель», «Мікрофон») до складних («Мозковий штурм», «Мозаїка», «Аналіз ситуації»), а також імітаційні ігри, дискусії, дебати. 

Найчастіше інтерактивні технології використовуються на етапі сприймання та усвідомлення нового матеріалу, під час обговорення прочитаного твору. Так ми можемо застосувати безліч методів, які будуть для дітей значно цікавішими, ніж «питання – відповідь».

Прикладом можемо взяти метод «Два – чотири – всі разом». Спочатку вчитель дає завдання учням: назвіть 3 основні риси головного персонажа твору. Коли діти справляються з завданням, об’єднує учнів у групи по двоє чоловік та дає таке завдання: тепер виділіть три основні риси із ваших шести спільних. Після виконання учні об’єднуються в групи по 4 чоловіка, а потім виконують завдання всім класом. Таким чином, кожна дитина вчиться відстоювати власну думку, переконувати, а завдання буде виконано чітко та правильно, адже над ним працював весь клас а не кожен учень окремо.

Цікавим є метод «Займи позицію», його застосовують для обговорення дискусійних питань та проблем. Методи можна використовувати на початку уроку для демонстрації розмаїття поглядів на проблему, що вивчатиметься, або після опанування учнями певною інформацією з проблеми й усвідомлення ними можливості протилежних позицій щодо її вирішення. Робота починається з того, що вчитель пропонує учням дискусійне питання і просить визначити власну позицію щодо нього. Таким чином клас ділиться на дві великі групи «За» та «Проти». Якщо є учні, які не можуть визначитися, то виділяють ще одну окрему групу «Не знаю. Немає конкретної позиції». Далі учасники обговорюють власні точки зору і наводять переконливі аргументи. Наприкінці вправи учень може змінити свою точку зору і перейти до іншої групи, пояснивши, чому.

Для того, щоб почути думку кожного учня, але не затрачувати на роботу багато часу, використовують метод «Мікрофон». Він надає можливість кожному сказати щось швидко, по черзі, відповідаючи на запитання або висловлюючи свою думку. Вчитель ставить запитання класу, і пропонує якийсь предмет (ручку, олівець тощо), який виконуватиме роль уявного мікрофона. Учні передають мікрофон один одному і висловлюють власну думку. У даній вправі подані відповіді не коментуються.

Дуже цікавими для дітей є технології ситуативного моделювання. Прикладом можемо взяти метод «Розігрування ситуації за ролями». Рольова гра допоможе учням виробити власне ставлення до ситуації, набути досвіду шляхом гри, дає можливість відчути почуття персонажів, співчувати іншим. Перед проведенням рольової гри потрібно попередньо спланувати роботу та підготуватись, дати учням час на обдумування ситуацій своїх ролей. Після закінчення вправи, ситуація аналізується, обговорюються почуття учасників та спостерігачів. 

Інтерактивні технології заохочують учнів до навчання, адже діти співпрацюють один з одним, граються, вчаться спільно вирішувати проблеми. Під час інтерактивного навчання учні вчаться бути демократичними, спілкуватися з іншими людьми, критично мислити, приймати продумані рішення.

Please publish modules in offcanvas position.