ПРОГРАМНО-ПЕДАГОГІЧНІ ЗАСОБИ ЯК СПОСІБ ФОРМУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ КУЛЬТУРИ МОЛОДШОГО ШКОЛЯРА

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Григорчак Альона,

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Науковий керівник: д. п. н., професор Муковіз О. П.

Проблемі інформатизації суспільства приділяється значна увага в багатьох законодавчих документах у більшості провідних країн світу. В Європейському співтоваристві визнаним є той факт, що використання інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) в освіті є закономірним і перспективним.

Враховуючи те, що становлення педагога відбувається не тільки в період базової підготовки, але й впродовж його професійної діяльності, пошук шляхів покращення якості освіти обумовлює необхідність дослідження удосконалення викладача в умовах інформатизації освіти, пошук нових технологій навчання з використанням ІКТ.

Програмно-педагогічний засіб (ППЗ) – це сучасний електронний мультимедійний підручник, призначений для підтримки та організації діалогу користувача з комп’ютером.

Перевагою ППЗ навчального призначення є наявність зручних у використанні засобів візуалізації навчального матеріалу: статичне та динамічне представлення об’єктів, процесів, явищ, їх складових, графічне представлення закономірностей і результатів проведених учнем експериментів. Однією з переваг ППЗ є швидкий зворотній зв’язок між користувачем і засобами ІКТ [3, c. 26].

Функціональне призначення ППЗ – надавати учбову інформацію та скеровувати навчання з урахуванням індивідуальних можливостей та уподобань дітей молодшого шкільного віку.

Як зазначено в Законі України «Про Основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007-2015 роки»: «Одним з головних пріоритетів України є прагнення побудувати орієнтоване на інтереси людей, відкрите для всіх і спрямоване на розвиток інформаційне суспільство, в якому кожен міг би створювати і накопичувати інформацію та знання, мати до них вільний доступ, користуватися і обмінюватися ними, щоб надати можливість кожній людині повною мірою реалізувати свій потенціал, сприяючи суспільному і особистому розвиткові та підвищуючи якість життя.

Основні стратегічні цілі розвитку інформаційного суспільства в Україні – є забезпечення комп’ютерної та інформаційної грамотності населення, насамперед шляхом створення системи освіти, орієнтованої на використання новітніх ІКТ у формуванні всебічно розвиненої особистості» [1].

Існує багато ППЗ, але на нашу думку найбільш вдалими для формування інформаційної культури молодшого школяра є GCompris V15.10 та «Сходинки до інформатики».

GCompris – велика колекція навчальних ігор та вправ для дітей від 2 до 10 років. Деякі з вправ представлені в ігровій формі, але вони і є навчальними. Gcompris не завантажує систему, він володіє мінімальними системними вимогами і стабільно працює.

GCompris – це повністю вільний пакет навчальних програм і вправ, спрямованих на навчання в таких областях, як принципи роботи комп’ютера, використання мишки і клавіатури, загальне навчання, читання, письмо, іноземні мови, арифметика, а також містить логічні ігри, фізичні досліди та інше. Однотипні вправи зібрані в модулі, і всі модулі разом якраз і складають програмний пакет GCompris. На жаль, підтримувати їх досить важко, оскільки кожен набір вправ має свій, не схожий на інші інтерфейс і свій рівень якості.

Програма «Сходинки до інформатики» для 2–4 класів спрямована на реалізацію мети та завдань освітньої галузі «Технології» і є підготовчим курсом, що передує більш широкому і глибокому вивченню базового курсу інформатики в середній школі, являє собою скорочений систематичний виклад основних питань інформатики в елементарній формі.

Програмою встановлена послідовність тем курсу, яка дозволяє при вивченні кожного з розділів використовувати знання і вміння, набуті при вивченні попередніх розділів. Вчитель може змінювати порядок вивчення і обсяг тем курсу залежно від рівня підготовки учнів і технічного оснащення школи. Водночас, змінюючи порядок тем курсу, вчитель не може порушувати порядок викладання тем, між якими є суттєві змістові залежності.

Програмою передбачено резерв часу, який можна додатково використати на вивчення тем курсу, а також для виконання додаткових навчальних проектів, проведення інтелектуальних конкурсів та творчих змагань в кінці кожного семестру або навчального року. Наприкінці кожного навчального року, а також на початку 3 і 4 класу передбачені години для повторення і систематизації набутих знань [2].

Отже, з вищесказаного можна зробити висновок, що хоча ІКТ і вносять значний вклад у процес навчання, головною діючою особою навчально-виховного процесу є педагог, який повинен вирішувати, на яких етапах заняття застосування ІКТ технологій має сенс і які саме програми треба запропонувати молодшим школярам. Для того, щоб ІКТ стали звичайним засобом одержання знань, необхідно більш інтенсивно впроваджувати їх у процес навчання.

Список використаних джерел

1.Законі України «Про Основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007-2015 роки»

2.Дорошенко Ю. О. Методичні підходи до використання комплексу навчально-розвивальних ігрових програм «Сходинки до інформатики» у початкових класах / Ю. О. Дорошенко, О. В. Суховірський ; Хмельницький гуманіт.-педагогічний ін-т, Регіональна лаб. ступеневої підгот. педагогів поч. ланки освіти. – Хмельницький : Хмельницький гуманіт.-педагогічний ін-т, 2007. – 50 с.

3.Руденко В. Д. Сучасні підходи до вивчення інформатики: методичні рекомендації для вчителя / В. Д. Руденко, Н. І. Самойленко, Л. П. Семко ; [за ред. В. Лопінського]. – К. : Шкільний світ, 2012. – 124 с. – (Б-ка «Шкільного світу»).

Please publish modules in offcanvas position.