ФОРМУВАННЯ ПАТРІОТИЗМУ В МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ НА УРОКАХ ЛІТЕРАТУРНОГО ЧИТАННЯ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Ковальчук Алла,

Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди

Науковий керівник: к. пед. н., доцент Красюк Л. В.

Патріотичне виховання підростаючого покоління завжди було однією з найважливіших завдань сучасної школи, адже дитинство і юність – найкраща пора для прищеплення священного почуття любові до Батьківщини, гордості за її минуле. Під патріотичним вихованням розуміється поступове й неухильне формування в учнів любові до своєї Батьківщини.

Патріотизм – одна з найважливіших рис всебічно розвиненої особистості. У молодших школярів повинно вироблятися почуття гордості за свою Батьківщину і свій народ, повагу до його великих звершень і гідним сторінок минулого.

В умовах сьогодення в системі освіти важливого значення набувають питання виховання у підростаючого покоління як почуття поваги до інших народів, так і почуття любові до Батьківщини. Розглядаючи патріотизм, необхідно зупинитися на базових, глибинних і найбільш стійких характеристиках відносин між людиною і країною ( культурою, природою, народом), виражених в таких поняттях, як «Вітчизна» і «Батьківщина» [1].

Процес формування національної свідомості починається в родині змалку й продовжуються в дитячих дошкільних установах, школах, середніх та вищих навчальних закладах.

На уроках літературного читання варто звернути увагу на формування патріотичної свідомості через народні казки, адже саме з казки і починається пізнання дитиною такого таємничого і, на перший погляд, непізнаного світу. Мета народних казок: закарбувати в свідомості дітей яскраві картини дійсності, добивався того, щоб процеси мислення відбувалися на основі живих, образних уявлень, щоб діти спостерігали навколишній світ, установлювали причини і наслідки явищ, порівнювали якості і ознаки речей.

Казки народів світу є не просто розповіддю про фантастичні події; а цілим світом, у якому дитина живе, бореться, протиставляє злу свою добру волю. У дитини з'являється бажання не тільки слухати казку, а й самій розповідати її, хочеться не тільки слухати пісню, а й самій співати, не тільки спостерігати за грою, а й самій брати в ній участь.

Кожна казка невіддільна від краси, вона сприяє розвиткові естетичних почуттів, без неї неможливе благородство, щира чуйність до людського нещастя і страждань. Завдяки казці дитина пізнає світ не тільки розумом, а й серцем. Образи казки благотворно формують і національну свідомість молодших школярів. 

Чільне місце на уроках літературного читання повинно займати використання малих фольклорних форм – загадок, лічилок, мирилок, приказок і прислів’їв, народних прикмет, дитячих пісень, колискових, щедрівок, колядок, веснянок, закличок тощо. Реалізуючи їх виховний потенціал, варто пояснити дітям, що багатство і розмаїття народної творчості свідчить про мудрість і талановитість українського народу, а знання і трепетне ставлення до них стане запорукою збереження цього багатства для майбутніх поколінь [2].

Наприклад, учні ознайомлюються з скоромовкою Оксани Кротюк «Чемна ворона», яка вчить учнів, як потрібно себе поводити серед людей.

Через свої загадки й скоромовки Степан Жупанин прищеплював молодшим школярам почуття дружби. Кожен повинен бути милостивим один до одного, допомагати один одному, прислухатись до думки ближнього. Все це також є одна з ознак патріотичного виховання.

Також ознакою патріотично виховання вважається любов до природи, бережливе ставлення до неї. Оскільки, якщо ми будимо берегти нашу природу, то й наша країна буде доглянута. Про це хоче донести у своїх віршах Марійка Підгірянка. У вірші «Прийшла осінь» автор висвітлює думку про те, яка мальовнича природа, якщо за нею доглядати. Також через прозу Віри Артемонової «Бджілка» можна прищеплювати учням працьовитість як головний чинник патріотизму.

Отже, виховання національної самосвідомості на уроках літературного читання сприяє збагаченню духовного світогляду школярів, формує усвідомлення особистістю себе як часточки українського народу з власною національною гідністю. В наш час виховання справжнього патріота набуває особливо важливого значення. Виховуючи в учнях любов до рідного краю, ми формуємо гідне майбутнє нашого народу.

Список використаних джерел

1. Бех І. Д. Програма українського патріотичного виховання дітей та учнівської молоді: навч. посіб. Київ: ВМН, 2014. 144с.

2. Поплужний В. Патріотичні почуття і їх формування у школярів. Київ: АПН України, 1993.

Please publish modules in offcanvas position.