ІНТЕГРАЦІЯ ЗНАНЬ ЯК ЗАСІБ РОЗВИТКУ ПІЗНАВАЛЬНОЇ АКТИВНОСТІ УЧНІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Матвєєва Надія,

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Науковий керівник: к. б. н., доцент Голуб В. М.

Особливістю сучасного освітнього процесу в школах України є помітне зниження зацікавленості учнів до навчання. На нашу думку, це зумовлено з одного боку загальною девальвацією знань, коли молоді спеціалісти з якісною освітою не можуть забезпечити високий рівень власного життя, а з другого боку тим, що існує величезний масив знань, який необхідно перетворити  в індивідуальне надбання та знаряддя кожної особистості, що не дає можливості швидко та якісно його засвоїти. Це викликає одну із складних суперечностей освіти ‒ протиріччя між кількістю необхідних для засвоєння знань і обмеженими можливостями людини їх засвоїти.

Одним із засобів підготовки учнів до сучасного життя та формування в них освітніх і базових компетентностей є інтеграція навчального матеріалу.

Інтеграція (лат. integеr – відновлення, заповнення, цілий) – об’єднання у ціле раніше різнорідних частин та елементів [2].

Інтеграція, тобто органічне поєднання змісту навчального матеріалу різних навчальних предметів навколо однієї теми, є однією з найперспективніших інновацій, яка здійснює значний вплив на ефективність сприйняття учнями навчального матеріалу.

Одним із перших на необхідність поєднання знань з різних предметів вказував Я. А. Коменський, який наголошував на потребі «завжди і всюди брати разом те, що пов’язано одне з одним». Необхідність інтегрованого підходу до організації навчально-виховного процесу він пояснював таким чином: «Всі знання виростають з одного коріння ‒ навколишньої дійсності, мають між собою зв’язки, а тому повинні вивчатися у зв’язках» [1, с. 156].

Інтеграція здатна вирішити багато освітніх проблем. Система інтегрованого навчання ще недостатньо опрацьована, а тому неоднозначно сприймається багатьма педагогами. Її повне теоретичне обґрунтування та запровадження у практику навчання – справа майбутнього. Але вже сьогодні очевидно, що інтегроване навчання як ніяке інше закладає нові умови діяльності вчителів і учнів, є діючою моделлю активізації інтелектуальної діяльності та розвиваючих прийомів навчання. Інтеграція зобов’язує до використання різноманітних форм викладання, що має великий вплив на ефективність сприйняття учнями навчального матеріалу, вона стає для всіх її учасників – і учителів, і учнів, і батьків, і адміністрації – школою співпраці та взаємодії, що допомагає разом просуватися до спільної мети. Сучасна педагогічна наука вважає інтеграцію одним з головних дидактичних принципів.

Інтеграція вважається необхідним дидактичним засобом, за допомогою якого можливо створити в учнів цілісну картину світу. Через інтеграцію здійснюється особистісно зорієнтований підхід до навчання, тому що учень сам у змозі обирати «опорні» знання з різних предметів з максимальною орієнтацією на суб’єктивний досвід, що склався в нього під впливом як попереднього навчання, так і більш широкої взаємодії з навколишньою дійсністю.

Інтеграція – це не поєднання, а взаємопроникнення двох чи більше предметів. Це не просто поєднання частин, а об’єднання їх у єдине ціле на основі спільного підходу. Інтегрований урок, тобто органічне поєднання на уроці відомостей інших навчальних предметів навколо однієї теми, сприяє інформаційному збагаченню сприйняття, мислення і почуттів учнів за рахунок залучення цікавого матеріалу, що також дає змогу з різних сторін пізнати якесь явище, поняття, досягти цілісності знань.

Впровадження інтеграції в навчальний процес актуальне, тому що дає змогу:

– ущільнити споріднений матеріал кількох предметів навколо однієї теми, усувати дублювання у вивченні ряду питань;

– опанувати з учнями значний за обсягом навчальний матеріал, досягти цілісності знань;

– залучати учнів до процесу здобуття знань;

– формувати творчу особистість учня, його здібності;

– дати можливість учням застосовувати набуті знання з різних навчальних предметів у професійній діяльності.

Метою інтегрованого навчання є:

‒ формування в учнів цілісного уявлення про навколишній світ, системи знань і вмінь;

– досягнення якісної, конкурентоздатної освіти;

– створення оптимальних умов для розвитку мислення учнів в процесі вивчення загальноосвітніх предметів і предметів;

– активізація пізнавальної діяльності учнів на уроках;

– ефективна реалізація розвивально-виховних функцій навчання.

Інтеграція знань при вивченні різних навчальних предметів має значні переваги:

– інтеграція пожвавлює навчальний процес завдяки змісту навчального матеріалу з різних предметів;

– економить навчальний час, оскільки за один урок можна вивчити матеріал різних предметів;

– позбавляє від перевтоми внаслідок переключення видів пізнавальної діяльності.

Список використаних джерел

1. Коменский Я. А. Великая дидактика: Избранные педагогические сочинения / Я. А. Коменский.  – М. : Уч. пед. издат., 1955. – 316 с.

2. Соціолого-педагогічний словник / за ред. В. В. Радула. – К. : «ЕкОб», 2004. – 304 с.

Please publish modules in offcanvas position.