МЕТОДИЧНИЙ АСПЕКТ ПРОБЛЕМИ ФОРМУВАННЯ ГРАМАТИЧНИХ УМІНЬ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Матійчук Марія,

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Науковий керівник: к. п. н., доцент Волошина Г. П.

Проблема формування граматичних умінь на уроках набуває особливої гостроти в умовах полікультурності сучасної початкової школи. Саме тому виникає потреба в методичному забезпеченні уроків мови, щоб повністю охопити всі аспекти формування комунікативної компетентності молодшого школяра. 

Методика організації роботи учнів на уроках рідної мови та риторики в 1-4 класах багатоаспектна. Вона передбачає реалізацію всіх завдань програми з урахуванням мети кожного уроку. Враховуючи вікові особливості шести-семилітніх учнів, навчальний зміст риторики для учнів 1-го і 2-го класів включає матеріали для артикуляційної та дихальної гімнастики: протяжне промовляння звуків, підвищуючи й понижуючи голос, скоромовки, читання віршів із певними артикуляційними завданнями тощо.

Мета курсу – забезпечити формування особистості, яка б володіла знаннями, уміннями і навичками ефективного спілкування, збагачувала свій комунікативний досвід, зберігала культурно-мовленнєві традиції українського народу.

Досягнення мети курсу передбачає вирішення таких завдань:

 навчати ввічливо ставитися до співрозмовника, цінувати й розуміти іншу точку зору;

 навчати дбайливо ставитися до слова, уміло й доречно застосовувати його у власному мовленні;

 формувати вміння вербального й невербального мовлення;

 закладати підґрунтя свідомого творчого ставлення до спілкування.

Засвоєння тем програми передбачає формування в учнів комунікативної грамотності:

 правильно, точно, переконливо висловлювати думку під час діалогів, монологів;

 керувати голосом, змінювати силу, темп мовлення, надавати голосу різних відтінків залежно від мети спілкування;

 вибирати стиль, форму висловлювання залежно від мовленнєвої ситуації; слухати, починати і підтримувати діалог, дотримуватися правил вербального і невербального етикету в повсякденному спілкуванні;

 дбати про правильну, чітку вимову, багатство, виразність мовлення, точний вибір слів і висловів;

 виробляти власний стиль спілкування з людьми, реалізовувати свою індивідуальність у мовленні;

 визначати комунікативні наміри свої і співрозмовника, оцінювати міру їх реалізації у спілкуванні;

 орієнтуватися в ситуації спілкування, враховуючи адресата;

 створювати висловлювання: запрошення, привітання, прохання, пояснення, подяку, комплімент, заперечення, пораду, відмову, рекомендацію, оголошення, критичне зауваження.

Курс реалізується за такими змістовими лініями: мовлення й спілкування; текст і його типи; словесне оформлення думок.

Зазначені змістові лінії реалізуються через систему завдань, які мають практичний характер і спрямовані на формування граматичних умінь [63].

Логіка структури курсу риторики відображає такі напрями: аналіз зразка культурного мовлення; аналіз власної мовленнєвої поведінки; порівняльний аналіз взаємодії слова і справи; аналіз життєвої позиції: власної та інших.

Кожна із запропонованих груп охоплює розмовний, науковий, художній та офіційно-діловий стилі мовлення.

Список використаних джерел

1. Науменко Г. Національна доктрина розвитку освіти України: механізми реалізації / Г. Науменко // Директор школи, ліцею, гімназії : Науково-практичний журнал для керівників закладів освіти. - 2002. - N4. -  С. 4-8.

2. Науменко В. О. Основи риторики. Програма для 1-2 класів / Віра Науменко, Мар’яна Осколова // Початкова освіта. – 2008. – № 29. – С. 3 – 7.

3. Пентилюк М. І. Основні аспекти навчання рідної мови / М. І. Пентилюк // Початкова школа. – 1997. – № 4. – С.10-13.

Please publish modules in offcanvas position.