Матійчук Марія,
Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини
Науковий керівник: к. п. н., доцент Волошина Г. П.
Проблема формування граматичних умінь на уроках набуває особливої гостроти в умовах полікультурності сучасної початкової школи. Саме тому виникає потреба в методичному забезпеченні уроків мови, щоб повністю охопити всі аспекти формування комунікативної компетентності молодшого школяра.
Методика організації роботи учнів на уроках рідної мови та риторики в 1-4 класах багатоаспектна. Вона передбачає реалізацію всіх завдань програми з урахуванням мети кожного уроку. Враховуючи вікові особливості шести-семилітніх учнів, навчальний зміст риторики для учнів 1-го і 2-го класів включає матеріали для артикуляційної та дихальної гімнастики: протяжне промовляння звуків, підвищуючи й понижуючи голос, скоромовки, читання віршів із певними артикуляційними завданнями тощо.
Мета курсу – забезпечити формування особистості, яка б володіла знаннями, уміннями і навичками ефективного спілкування, збагачувала свій комунікативний досвід, зберігала культурно-мовленнєві традиції українського народу.
Досягнення мети курсу передбачає вирішення таких завдань:
навчати ввічливо ставитися до співрозмовника, цінувати й розуміти іншу точку зору;
навчати дбайливо ставитися до слова, уміло й доречно застосовувати його у власному мовленні;
формувати вміння вербального й невербального мовлення;
закладати підґрунтя свідомого творчого ставлення до спілкування.
Засвоєння тем програми передбачає формування в учнів комунікативної грамотності:
правильно, точно, переконливо висловлювати думку під час діалогів, монологів;
керувати голосом, змінювати силу, темп мовлення, надавати голосу різних відтінків залежно від мети спілкування;
вибирати стиль, форму висловлювання залежно від мовленнєвої ситуації; слухати, починати і підтримувати діалог, дотримуватися правил вербального і невербального етикету в повсякденному спілкуванні;
дбати про правильну, чітку вимову, багатство, виразність мовлення, точний вибір слів і висловів;
виробляти власний стиль спілкування з людьми, реалізовувати свою індивідуальність у мовленні;
визначати комунікативні наміри свої і співрозмовника, оцінювати міру їх реалізації у спілкуванні;
орієнтуватися в ситуації спілкування, враховуючи адресата;
створювати висловлювання: запрошення, привітання, прохання, пояснення, подяку, комплімент, заперечення, пораду, відмову, рекомендацію, оголошення, критичне зауваження.
Курс реалізується за такими змістовими лініями: мовлення й спілкування; текст і його типи; словесне оформлення думок.
Зазначені змістові лінії реалізуються через систему завдань, які мають практичний характер і спрямовані на формування граматичних умінь [63].
Логіка структури курсу риторики відображає такі напрями: аналіз зразка культурного мовлення; аналіз власної мовленнєвої поведінки; порівняльний аналіз взаємодії слова і справи; аналіз життєвої позиції: власної та інших.
Кожна із запропонованих груп охоплює розмовний, науковий, художній та офіційно-діловий стилі мовлення.
Список використаних джерел
1. Науменко Г. Національна доктрина розвитку освіти України: механізми реалізації / Г. Науменко // Директор школи, ліцею, гімназії : Науково-практичний журнал для керівників закладів освіти. - 2002. - N4. - С. 4-8.
2. Науменко В. О. Основи риторики. Програма для 1-2 класів / Віра Науменко, Мар’яна Осколова // Початкова освіта. – 2008. – № 29. – С. 3 – 7.
3. Пентилюк М. І. Основні аспекти навчання рідної мови / М. І. Пентилюк // Початкова школа. – 1997. – № 4. – С.10-13.