ФОРМУВАННЯ КОМП’ЮТЕРНОЇ ГРАМОТНОСТІ В УЧНІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ НА УРОКАХ ІНФОРМАТИКИ

Рейтинг користувача: 4 / 5

Активна зіркаАктивна зіркаАктивна зіркаАктивна зіркаНеактивна зірка
 

Мініна Карина,

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Науковий керівник: д. п. н., професор Муковіз О. П.

Сучасний світ вимагає від людини вміння орієнтуватися у величезному вирі інформації. Ми живемо в столітті інформації, в часи, коли відбувається комп’ютерна революція і є свідками того, що комп’ютери вже зайняли міцні позиції в багатьох галузях сучасного життя. В сучасних умовах України комп’ютер є своєрідним “інтелектуальним знаряддям” і дозволяє педагогам вийти на новий інформаційний рівень навчання та виховання підростаючого покоління. 

Починаючи з 2013/2014 навчального року Інтегрований курс 2-4 класів "Сходинки до інформатики" за новими Стандартами став обов'язковим предметом у 2 класі початкової школи. Метою курсу "Сходинки до інформатики" є формування і розвиток в учнів інформаційно-комунікаційної компетентності та ключових компетентностей для реалізації їхнього творчого потенціалу і соціалізації у суспільстві [7].

У початковій школі потрібно закласти дітям первинні навички інформаційної культури, початки комп'ютерної грамотності, забезпечити поступальність у навчанні. Необхідно підготувати мислення учнів до сприйняття ними сучасних інформаційних технологій. Ці інформаційні технології володіють рядом прийомів і методів, що дозволяють аналізувати і моделювати навколишній світ. Опановуючи ці прийоми, дитина вчиться мислити логічно, системно і складно. Саме тому актуальності набуває питання формування комп’ютерної грамотності в учнів початкової школи на уроках інформатики. Дослідники торкаються проблеми ролі комп'ютера у навчальному процесі, функцій вчителя у реалізації комп'ютерного навчання, проблеми взаємодії учня з комп'ютером, характеристики змін у змісті та методах навчання, можливостей комп'ютера як засобу навчання тощо.

Комп'ютеризація поступово проникає практично в усі сфери життя і діяльності сучасної людини, вносить свої корективи і у підходи до розвитку та освіти дітей молодшого шкільного віку. Інтерес до комп’ютера у дітей проявляється в стійкому позитивному ставленні до нього, у бажанні і прагненні діяти з ним, у перевазі цього виду діяльності іншим видам, а завдання педагога – скерувати цей інтерес з навчальною метою, яка безпосередньо впливає на процес формування комп’ютерної грамотності в учнів початкової школи на уроках інформатики [5].

Поняття комп’ютерної грамотності є загальнонавчальним умінням, зафіксованим, зокрема, у стандарті з інформатики, де відзначається, що її доцільно формувати в процесі вивчення будь-якого предмета. Щодо самого поняття “комп’ютерна грамотність”, то воно виникло тоді, коли комп’ютер із вузькоспеціального інструмента став необхідним компонентом життя. 

Н. В. Морзе тлумачить поняття “комп’ютерної грамотності” “як сукупність знань, умінь і навичок, оволодіння якими дає змогу підготувати учнів до можливості застосування обчислювальної техніки в подальшій практичній діяльності” [4].

Комп’ютерна грамотність, на думку багатьох дослідників, представляє собою складну інтегративну систему, що включає у себе такі базові одиниці:

1. Знання про призначення основних видів ІКТ, правила техніки безпеки при роботі з ІКТ, санітарно-валеологічні норми при використанні ІКТ і дотримання їх на практиці, правила ефективної організації роботи ІКТ і вміння відповідно до них побудувати свою діяльність, основні способи представлення і редагування інформації. 

2. Вміння ефективно використовувати можливості комп’ютера, здійснювати аналіз і обробку даних, здійснювати пошук необхідної інформації в довідково-технічній літературі й електронних базах даних (у тому числі, розташованих у мережі Інтернету), вибирати необхідні комп’ютерні технології та відповідне програмне забезпечення до них, ефективно використовувати інформацію у своїй діяльності, застосовувати телекомунікаційні засоби для одержання і передачі інформації тощо. 

Так, провідний науковець сучасності В. І. Гриценко, директор МННЦ ІТтаС НАНУ і МОНУ, професор визначає комп’ютерну грамотність, як знання комп’ютерів, уміння програмувати прикладні задачі; робота з базами даних і базами знань, уміння їх проектувати і підтримувати; знання інформаційно-комунікаційних технологій та їх використання у вирішенні практичних задач [3].

Ефективне формування комп’ютерної грамотності школяра молодшого шкільного віку найчастіше забезпечується наявністю навчально-методичного комплексу для його вивчення, що складається з підручника, комплексу навчально-розвивальних програм і зошита для учнів.

Цікавість до вивчення інформатики, та й інших предметів, багато в чому залежить від того, як проходять уроки. На уроках інформатики потрібно якомога ширше застосовувати нетрадиційні форми. Навіть на самих гарних уроках елемент обов'язковості стримує розвиток захопленості предметом. Тому багато вчителів інформатики ведуть пошук нових ефективних методів навчання і таких методичних прийомів, які активізували б розумову діяльність учнів, стимулювали б їх до самостійного набуття знань [6].

GCompris – це освітній програмний пакет, що складається з численних вправ для дітей 3-10 років. Варто звернути увагу на Gcompris з тієї причини, що силами українських учасників був виконаний переклад цього проекту українською мовою. До складу комплекту Gcompris входять програми для навчання дітей читанню, математики, вивчення комп'ютера, і тому подібне, а так само просто декілька розважальних програм. 

Вчитель, як чарівник, використовуючи ігрові технології, здатний перетворити звичайний навчальний процес в незабутню дію. Використовувати ігрові технології при навчанні інформатики можна за умов розкриття навчального матеріалу з опорою на зацікавленість учнів, організації роботи на уроці у групах, проблемність навчання. Аналіз психолого-педагогічних особливостей дітей дозволяє стверджувати, що рівень розвитку сприймання, відчуття, пам'яті, уяви, мислення, навчальних дій учнів сприяє формуванню ключових компетентностей життя в інформаційному суспільстві [2].

Особливо важливо це в початковій школі, коли формуються і визначаються постійні інтереси і схильності до того чи іншого предмету. І в цей момент треба розкрити перед дитиною привабливі сторони інформатики, інакше її інтереси замкнуться на комп'ютерних іграх та соціальних мережах.

Oтже, кoмп’ютер дoпoмaгaє вихoвувaти тaкi якoстi, як зiбрaнiсть, зoсередженiсть, сaмoстiйнiсть, пoсидючiсть, спiвпереживaння. Оскільки у молодшому шкільному віці закладаються основи подальшого успішного навчання та розвитку особистості, важливим чинником цього є ефективна діяльність педагога. Від правильного вибору методики, вдалого її застосування, від наполегливої роботи вчителя початкових класів залежить базова підготовка учня. Oснoвнa oсвiтня метa введення кoмп’ютерa в свiт дитини – це фoрмувaння мoтивaцiйнoї, iнтелектуaльнoї тa oперaцiйнoї гoтoвнoстi дитини дo викoристaння кoмп’ютерних зaсoбiв у свoїй дiяльнoстi. Педагог повинен бачити процес формування комп’ютерної грамотності дітей молодшого шкільного віку в контексті компетентнісної та особистісно орієнтованої парадигми освіти. 

Такі підходи передбачають формування в дітей універсальних умінь і здатностей – ключових компетенцій: соціальної, комунікативної, інформативної, коґнітивної, загальнокультурної, спеціальної. Доречно зауважити, що цим компетенціям надається особливе значення не тільки в українській освіті, але й у країнах Європейського співтовариства. Тому, засвоївши комп’ютерну грамотність, дитина згодом може легко адаптуватися навіть у світовому співтоваристві.

Список використаних джерел

1. Барболіна Т. М. Шкільний курс інформатики та методика його викладання: Навчальний посіб. / Полтав. держ. пед. університет ім. В.Г. Короленка. – Полтава:, 2007. – Ч.1. Загальна методика. – 124 с.;

2. Гриценко В. И. Фундаментальные проблемы обучения / В. И. Гриценко. – К. : ВД «Академпериодика» НАН Украины, 2008. – № 1. – С. 10–13.

3. Морзе Н. В. Методика навчання інформатики. Ч. 1. Загальна методика навчання інформатики. - К.: Навчальна книга, 2003. - 254 с.

4. Смоляк В. М. Методика викладання інформатики в початковій школі. Частина 1. / В. М. Смоляк -Запоріжжя. - 2005р. – 50 с. 

5. Смоляк В. М. Методичний посібник. Методика інформатики в початковій школі. Частина 2./ В. М. Смоляк  -Запоріжжя.-2005р. – 43с.

6. Навчальні програми для початкової школи (1-4 класи). Електронний ресурс.

Please publish modules in offcanvas position.