ВИКОРИСТАННЯ НЕТРАДИЦІЙНИХ УРОКІВ ІЗ ОСНОВ ЗДОРОВ’Я У ПРОЦЕСІ ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Романчук Наталія,

Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди

Науковий керівник: к. пед. н., доцент Красюк Л. В.

Форма організації навчання є важливою дидактичною проблемою, яка безпосередньо впливає на результативний компонент навчального процесу. Вона тісно пов’язана з методами i засобами навчання, бо кінцевий результат визначається комплексом дидактичних умов, серед яких важливе місце посідають організаційнi форми навчання.

На уроках із основ здоров’я доречно застосовувати різнi види нетрадиційних уроків, а саме:

Урок типу КВК – це своєрідна гра-змагання команд веселих і кмітливих, що розгортається на уроці. Характерною ознакою такого уроку є його насиченість позитивними емоціями. Безперечно, що урок, повний емоцій, на довгий час збережеться у пам’яті учнів. До того ж, він сприяє засвоєнню знань, розвиває активність, спостережливість, дотепність.

Для уроку-КВК притаманними є певні особливості, які відрізняють його від усіх інших типів нестандартних уроків і які слід урахувати під час його підготовки та проведення. Перш за все треба організувати, як мінімум, дві команди, які братимуть участь у КВК. Команди повинні знайти собі цікаві назви та обрати капітанів. Другим важливим моментом уроку-КВК є наявність журі, яке оцінюватиме гру команд. Склад журі може бути різноманітним, включаючи і вчителя, і учнів з активу класу, а також запрошених представників адміністрації школи, батьків. Головним критерієм під час формування складу журі повинна бути не його кількість, а об’єктивність. 

При вивчені розділу «Фізична складова здоров’я» ми використовували нетрадиційний урок-КВК  «КВК – здоров’я».

Мета: формувати у дітей свідоме ставлення до власного здоров'я. Виховувати бажання вести здоровий спосіб життя; про те, що позитивно, а що негативно впливає на здоров’я; сприяти виконанню учнями правил здорового способу життя з метою набуття навичок здорового способу життя; формувати прагнення берегти своє здоров'я, зважаючи на його цінність і значущість для людини.

Урок-подорож. Поняття «подорож» охоплює такий зміст: поїздка або пересування пішки поза межi перебування, але тільки в уяві, подумки, за допомогою власної фантазії i за сприянням тих факторів чи умов, якi оточують учня. При уявній подорожi може відбуватися все те, що супроводжує кожну справжню подорож – яскраві враження, позитивнi емоції, цікавi зустрічі. Учнi сидять у класi за партами та одночасно вони подорожують за допомогою вказівок i порад учителя. Тут учитель уже виступає в ролi капітана корабля, штурмана, ведучого i т.д., а школярi є мандрівниками, які, слідуючи вказаному вчителем курсу, подорожують у просторi або часі. Юнi мандрівники зустрічаються з новими явищами, спостерігають цікавi природні процеси, ознайомлюються з різноманітними живими організмами, роблять висновки та узагальнення.

Головним i найскладнішим завданням учителя на уроці-подорожi є створення такої обстановки, за якої учні уявили б себе справжніми мандрівниками. Для цього він повинен дібрати i майстерно поєднати ілюстративний матеріал, i магнітофонні записи, діафільми та представників живої природи. Дітям набагато легше буде уявити себе у справжній подорожі, якщо вони, наприклад, переглядатимуть фотографії, малюнки, відеозаписи гір та гірської місцевості, прослухають спів птахів, записаний на магнітній стрічці, чи вивчать специфічну будову листка алое на справжній рослині.

Під час вивчення розділу «Фізична складова здоров’я» ми використовували нетрадиційний урок-подорож на тему: «Дбай про своє здоров’я».

Мета: закріпити уявлення учнів  про те, що найбільше багатство людини – це здоров’я, розширити знання про значення вітамінів та їх кориснi властивостi для здоров’я людини, викликати бажання займатися спортом, виховувати дбайливе ставлення до свого здоров’я та потребу в здоров’ї як важливій життєвій  цінності.

Урок-вікторина. Термін «вікторина» визначається як гра, що являє собою ряд питань із різних галузей людської діяльності, якi потребують відповідей в усній чи письмовій формі. Оскільки вікторина – це різновид гри, то діти залюбки стають її учасниками.

Проведення уроку-вікторини в початкових класах буде результативним лише за вмілої підготовки вчителя до уроку.

В основi вікторини лежать запитання, на якi мають відповісти окремi учні чи команди, тому від змісту, форми та характеру запитань залежатиме результат вікторини. Складаючи запитання вікторини, вчитель повинен урахувати вік, інтереси, розумовий розвиток, рівень знань учнів свого класу. Володіючи такою інформацію, він зуміє правильно обрати ту тему уроку, яку можна провести у формi вікторини, застосовуючи досвід i знання учнів.

Готуючи урок-вікторину, вчитель не повинен забувати, що головне завдання цієї форми навчання – дати учням знання з певної теми. Ця освітня мета уроку має в першу чергу враховуватися при побудовi запитань. Вони мають бути правильними з теоретичного й методичного поглядів, базуватися на сучасних досягненнях у галузi основ здоров’я, містити доступнi дітям природничі терміни, елементи дослідів.

Усi питання вікторини повиннi бути цікавими й нестандартними. Слід уникати сталих форм запитання на зразок: «Дайте визначення...», «Назвіть...», «Розкажіть...». Під час формування запитань учитель може використати ілюстрації, роздатковий матеріал, твори мистецтва i літератури. Запитання вікторини мають поєднувати теоретичні знання i практичні вміння, міжпредметні зв'язки та досвід учнів.

Урок-вікторина має характер змагання, що також повинно впливати на побудову запитань. Для активнішого змагання запитання вікторини слід формувати чітко, конкретно, без зайвих слів. Лише в такому випадку учні зможуть дати швидку відповідь.

Ще одною важливою умовою ефективного проведення вікторини є вміле її втілення. Насамперед учитель повинен попередити учнів про те, що у них буде урок-вікторина з певної теми, щоб вони могли заздалегідь підготуватися до неї. На уроцi слід залучити до роботи всіх учнів. Цього можна досягти, поділивши клас на кілька команд з невеликою кількістю учасників, де кожен член команди виконуватиме певне завдання.

Не менш важливим є підбиття підсумків вікторини. Логічним закінченням уроку-вікторини повинно бути оголошення переможців i оцінювання учнів.

Для закріплення вивченого з теми «Сім’я i здоров’я» ми запропонували учням урок-вікторину «Щасливий випадок». 

Мета: перевірити знання, уміння, навички учнів з теми «Сім’я i здоров’я»; виявити найобдарованіших i найталановитіших у певній галузi знань дітей; сприяти росту творчої активності; удосконалювати вміння визначати мету своєї діяльності; проявляти зацікавленість навчанням; розвивати здатність пишатися своєю родиною; вести здоровий спосіб життя; учити виявляти громадську позицію в ставленнi до проблем охорони здоров’я; виховувати бажання спілкуватися i піклуватися про членів родини; зберігати i примножувати сімейнi традиції, розвивати вміння сприймати духовно-моральнi основи життя людини.

Отже, нестандартний урок – це імпровізоване навчальне заняття, що не має традиційної структури. Такi уроки широко використовують у сучасній школі. Нестандартнi уроки більше подобаються учням, ніж буденні навчальні заняття. У них незвичайнi задуми, організація, методика проведення. Тому багато педагогів бачать у них прогрес педагогічної думки, правильний крок у напрямку демократизації школи. З іншого боку – перетворювати нестандартнi уроки в головну форму роботи, вводити їх у систему недоцільно через відсутність серйозної пізнавальної праці, невисокої результативності, великої втрати часу.

Please publish modules in offcanvas position.