ВИКОРИСТАННЯ ІННОВАЦІЙНИХ МЕТОДІВ НА УРОКАХ ОСНОВИ ЗДОРОВ’Я В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ У ПРОЦЕСІ ФОРМУВАННЯ БЕЗПЕЧНОЇ ПОВЕДІНКИ ВДОМА

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Стригун Валентина,

Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди

Науковий керівник: к. пед. н., доцент Красюк Л. В.

Здається, що твоя рідна оселя – найбезпечніше місце в світі. Дійсно, під наглядом батьків нічого погано з дитиною не станеться. Проте навіть рідна домівка може стати небезпечною для дитини, особливо тоді, коли дорослих немає вдома. 

На уроках основи здоров’я у процесі формування безпечної поведінки вдома доречно використовувати інноваційні методи (рольові ігри, моделювання педагогічних ситуацій, мозковий шторм та інші).

Рольова гра – це метод навчання, так звана неформальна постановка, у процесі якої учасники без попередньої підготовки розігрують сценки, уявляють себе вигаданими персонажами, які моделюють реальні життєві історії та ситуації.

Необхідно пам’ятати, що під час рольової гри учасники діють не від свого імені, а демонструють поведінку та висловлюють почуття умовного персонажа. Зазвичай це набагато легше, ніж діяти від себе особисто.

Рольова гра є ефективним методом апробації нових моделей поведінки. Вона дає змогу «приміряти» їх на себе у безпечних умовах. Дія «під маскою» уможливлює формування власних уявлень учасників про те, як можна розв’язати подібну ситуацію в реальному житті. Це також допомагає краще зрозуміти почуття уявного персонажа і розвинути навички емпатії (співпереживання). Крім того, завдяки рольовій грі учень має змогу краще зрозуміти і висловити свої почуття без побоювання розкритися і бути висміяним.

Отже, рольова гра імітує реальність шляхом «проживання ситуації у ролі», яка дісталася, та надає можливість діяти «як насправді». Учасник може поводитися і розігрувати свою роль, моделюючи свою реальну поведінку, якщо це ситуації, в яких він уже побував. Рольова гра – це чудова можливість для практичного відпрацювання навичок у ситуаціях, близьких до реальних.

Для проведення рольової гри необхідно:

• організувати чітке розподілення ролей між учасниками так, щоб кожний мав свою роль;

• слідкувати, щоб учасники обирали ролі добровільно;

• попередити учнів, що при виконанні ролі не обов’язково використовувати власні імена;

• слідкувати, щоб після закінчення виконання учнями поставлених завдань група підтримувала їх оплесками;

• після закінчення рольової гри обов’язково провести з учнями «вихід з ролей»: для цього наголосити, що гру закінчено і всі знову стають тими, ким вони є у реальному житті (бажано, щоб кожен учасник відповів на запитання: «Як ви себе почували в тій чи іншій ролі?», «Що подобалось під час гри, а що – ні?», «Чи доводилось вам потрапляти в подібну ситуацію?», «Чи була вирішена проблема? Чому? Як вона була вирішена?», «Яку іншу лінію поведінки можна було б вибрати?», «Яким чином цей досвід може вплинути на ваше подальше життя?»).

• у разі виконання учнем негативної ролі після «виходу з ролі» надати йому доброзичливу підтримку: запропонувати групі подякувати, назвати учасника його реальним іменем, сказати комплімент і обов’язково поаплодувати.

Аналіз конкретної історії, ситуації – це детальний розбір реальної або вигаданої історії, в якій описано, що сталося в житті конкретної людини, групи людей, родини, школи чи громади.

Цей метод дає змогу учасникам проаналізувати і обговорити ситуації, з якими вони можуть зіткнутися в реальному житті. Учні аналізують поведінку персонажів, прогнозують, оцінюють наслідки різних варіантів їх поведінки.

Історія може бути незавершеною. У такому разі учні самі вирішують, які наслідки можуть мати місце і як саме треба діяти, щоб історія закінчилася щасливо.

У початковій школі цей метод набуває особливої ефективності за умови використання легенди чи казки. Така інформація сприймається і запам’ятовується молодшими школярами краще, ніж у вигляді сухих фактів чи інструкцій.

Наприклад, казка «Вовк і семеро козенят» ілюструє небезпеку відкривання дверей незнайомцям, навіть якщо вони виглядають цілком невинними. 

Головна цінність методу аналізу конкретної історії, ситуації полягає в тому, що учасники мають змогу експериментувати з «майже реальним життям» і апробовувати різні варіанти поведінки в безпечних умовах, прогнозувати, «що з цього вийде».

Практична реалізація завдань курсу неможлива без широкого застосування сучасних активних методів проведення уроків. Одним із них є моделювання педагогічних ситуацій на уроках основи здоров’я.

На уроках основ здоров’я у початковій школі, вивчаючи кожний розділ програми, доречно використовувати моделювання педагогічних ситуацій.

Наведемо фрагмент уроку з теми «Безпека вдома» (3 клас).

1. Розповідь учителя.

У дорослих в аптечці можна знайти багато різних пігулок. Вони бувають різнокольоровими, привабливими на вигляд. Так і хочеться їх скоштувати! Дорослі ж приймають – і нічого. Навіть кажуть, що їм стає краще.

Але те, що для дорослої людини – ліки, для дитини – отрута. Навіть корисні вітаміни можуть зашкодити здоров’ю, якщо їх з’їсти забагато: у тебе з’явиться висип, ти навіть можеш знепритомніти. Щоб тебе врятувати, дорослим доведеться викликати «швидку допомогу». Але заходи для твого порятунку будуть не дуже приємними. Отже, навіть не дивися у бік аптечки.

2. Читання вірша М. Хаткіної «Аптечка» 

У аптечці баби Нюри

Є пігулки, є мікстури.

Рожеві та синенькі,

Певне, солоденькі.

Онучок всюди пхає ніс,

От до аптечки він заліз.

Все покуштував Максим.

Ой, що сталося із ним!

Він лежить синенький,

Майже холодненький.,

3. Моделювання ситуації.

Як би ви вчинили на місці хлопчика?

Що б Ви йому порадили?

4. Складання правил.

Щоб уберегти себе від нещастя, слід дотримуватися таких правил:

1. Не можна займатися самолікуванням. Ліки приписує лікар, а дають їх дитині дорослі.

2. Перед тим, як приймати ліки, треба перевірити термін їх придатності. Він зазначений на упаковці.

3. В жодному разі не можна самостійно змінювати дозу ліків, яку приписав лікар.

4. Вдома ліки необхідно зберігати у відведеному для цього місці – домашній аптечці [1, с.12].

Під час вивчення теми «Дії дитини за умови опосередкованої небезпеки: пожежа в іншій квартирі, іншому будинку тощо» вчителю необхідно в простій та доступній формі пояснити учням необхідність суворого дотримання правил пожежної безпеки. Для кращого засвоєння матеріалу бажано використати вірш Г. Бойка «Сірничок», де на конкретних прикладах розглянуті причини виникнення пожеж та їх наслідки.

Моделювання ситуації «Пожежа  у сусідів»

У твоїх сусідів виникла пожежа. Ти знаєш, що в них вдома нікого немає. Якими будуть твої дії?

Вибери правильну відповідь:

 Повідомлю сусідів про пожежу в їхньому будинку.

 Викличу пожежників, повідомлю їм про пожежу й адресу сусідів.

 Буду намагатися самотужки погасити пожежу.

 Кликатиму на допомогу людей з інших будинків.

В організації навчально-виховного процесу на уроках з основ здоров’я у початковій школі використання моделювання ситуацій сприяє підвищенню рівня якості оволодіння учнями навчальним матеріалом. Оскільки названі ситуації за своїм характером наближаються до реальних умов життя й готують дітей до участі в ньому, сприяють пробудженню прагнення до нових знань, активізують їхній пізнавальний інтерес, формують прийоми і вміння самостійно здобувати знання й застосовувати їх у практичній діяльності

Список використаних джерел

1. Гнатюк О. В., Гнатюк М. Р. Основи безпеки життєдіяльності. 2(1)клас: Посібник для вчителів початкових класів. – Х.: Скорпіон, 2000. – 80с.

Please publish modules in offcanvas position.