РОБОТА З ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАТИВНИМИ ТЕХНОЛОГІЯМИ ЯК ІННОВАЦІЇ У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Тодорук Інна,

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Науковий керівник: к. п. н., доцент Дячук П. В.

 

Освітній процес у початковій школі спрямовується на досягнення результатів навчання учнів початкових класів – сформованих ключових і предметних компетентностей [2]. 

На даний час школа переживає складний і водночас цікавий період реформування. В сучасній початковій школі відбувається системне оновлення змісту та перехід до нової структури навчання, спрямованої на формування духовного світу особистості, ствердження загальнолюдських цінностей, розкриття потенційних можливостей та здібностей учнів.

Розв’язання цих актуальних проблем можливо лише на основі широкого запровадження нових педагогічних технологій, спрямованих на всебічний розвиток дитини. Реалізація цього завдання може здійснюватись лише за умови якомога активнішого включення у навчально-виховний процес кожного учня.

І саме від вчителя залежить, які він обирає методи і прийоми, шукає легких шляхів чи віддає перевагу інтерактивним технологіям для того, щоб забезпечити комфортні умови, за яких кожен учень відчує свої успіхи, інтелектуальну роботу, продуктивність навчання, виключення домінування однієї думки над іншою.

Мета дослідження – це визначення й теоретичне обґрунтування використання ІКТ на уроках у початковій школі як засобу реалізації освоєння інформаційного простору.

Актуальність полягає в необхідності разом з поточним матеріалом використовувати інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ), комп’ютерне устаткування в початковій школі, щоб учень був на певному рівні ознайомлений із комп’ютерною технікою та завданнями, які вона виконує. Нині якісне викладання дисциплін не може здійснюватися без використання засобів і можливостей, які надають комп’ютерні технології. Адже вони дають змогу вчителю краще подати матеріал, зробити його більш цікавим, швидко перевірити знання учнів та підвищити їхній інтерес до навчання [1].

Успішність розв’язання цього завдання значною мірою залежить від мети використання комп’ютера в навчальному процесі, якості й можливостей програмного забезпечення та від того, яке місце посяде комп’ютер в системі дидактичних засобів.

Саме тому сьогодні не можна здійснювати якісне викладання дисциплін, якщо вчитель не використовує у своїй роботі з учнями інформаційно-комунікаційні технології  (ІКТ) та Інтернет. Впровадження ІКТ у навчально-виховний процес є доцільним і перспективним. 

Проблемами використання інформаційно-комунікаційних технологій в освіті присвячені праці С. О. Дишлева, О. Г. Козленко, Л. Міронець, О. Нікулочкіна, Л. В. Пономаренко, Г. К. Селевко, І. Сліпчук, З. П. Хаблак та інших. 

Освітні засоби ІКТ включають в себе різноманітні програмно-технічні засоби, призначені для вирішення певних педагогічних завдань, що мають предметний зміст і орієнтовані на взаємодію.

Сучасна школа стоїть перед прикрим фактом: в умовах традиційних форм та методів навчання молодші школярі, пасивно отримуючи інформацію, не вміють здобувати її самостійно і застосовувати те, що знають.

На сьогодні ринок навчального програмного забезпечення України пропонує великий перелік програмних засобів різноманітного призначення, але всі вони практично не адаптовані до використання в умовах школи, бо, як правило, російськомовні не відповідають чинній програмі як за обсягом, так і за структурою, тобто більшість цих програм за дидактичним призначенням є допоміжним та ілюстративним джерелом знань.

На основі проведеного аналізу методологічних, психолого-педагогічних і гігієнічних засад використання мультимедійних технологій у процесі навчання, особливостей використання мультимедійної дошки на уроках природознавства з урахуванням побудованої дидактичної моделі відповідної методичної системи навчання були встановлені основні методичні умови ефективного використання ІКТ в процесі навчання природознавства. Використання мультимедійних засобів має носити системний, а не епізодичний характер, підпорядковуватись меті, змісту, методам і формам навчання, а також віковим особливостям учнів і відповідним гігієнічним вимогам. У навчальному процесі вивчення природознавства мультимедіа бажано поєднувати з традиційною дошкою та іншими засобами навчання, змінюючи її місце і призначення на уроці, оскільки монотонне застосування одного об’єкта знижує увагу учнів та інтерес до навчання.

Залучаючи ІКТ, можна, не перериваючи процес викладу матеріалу, бути з учнями в постійному контакті, що стає дуже зручним засобом при використанні інтерактивних технологій. Завдяки використанню мультимедійних пристроїв економиться маса часу на уроці. Звичайно уроки з використанням цих двох складових потребують ретельної підготовки.

Власний ноутбук та індивідуальні засоби спілкування (смартфони, планшети, ноутбуки, тощо, – це чудовий засіб перевірки домашнього завдання, швидкого інтерактивного опитування, залучення інтерактивних форм навчання, тестування, та ін. Ілюстрації не просто демонструються, а творчо освоюються, досліджуються в деталях, анімуються, рухаються і практично живуть в освітньому процесі. Окрім того, скорочується час підготовки вчителя до уроку, який звільнений тепер від постійного оформлення дошки та фіксування необхідних зображень, таблиць. 

Отже, формувальний експеримент підтвердив ефективність інтерактивних методів із застосуванням ІКТ на уроках природознавства. В учнів експериментальних класів відбулися статистично достовірні кількісні та якісні зміни, що проявились у позитивній динаміці навчання природознавству.

Зокрема, зменшилася кількість учнів з низьким рівнем знань природознавчого характеру (з 41,9% до 15,1%). Натомість зросла кількість школярів з їх високим рівнем (з 14,9% до 24,8%).

Теоретичне та практичне значення одержаних результатів дослідження полягає у виявленні умов, які оптимізують процес використання інформаційно-комунікативних технологій, які сприяють ефективності навчального процесу.

Знання стимулюють розвиток когнітивних процесів, залучають до активної участі у процесі навчання, є фундаментом для подальшого саморозвитку і самовдосконалення у майбутньому. Технологічний підхід у викладанні різних дисциплін дасть змогу учителям планувати спрямовані дії, що сприятимуть становленню учня як суб’єкта навчальної діяльності та спілкуванню протягом всього шкільного навчання. 

Список використаних джерел

1. Анісімова Г. О., Нікулочкіна О. В., Сучасний урок у початковій школі: традиції та іновації : ( навчально – методичний посібник ) / Г. Анісімова, О. Нікулочкіна. – Тернопіль : Мандрівець , 2012. – 104 с. 

2. Дементієвська Н. П. Комп’ютерні технології для розвитку учнів та вчителів / Н. П. Дементієвська, Н. В. Мокра // Інформаційні технології і засоби навчання : зб. наук. праць / за ред. В. Ю. Бикова, Ю. О. Жука. – К. : Атака, 2005. – С. 76–95.

Please publish modules in offcanvas position.