Шевченко Ірина,
Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини
Науковий керівник: Ящук О. М.
Коли йдеться про зміст шкільного курсу математики, то, звичайно, мають на увазі засвоєння учнями певної системи математичних знань, умінь і навичок. Але не можна зводити все математичне навчання в школі до передачі учням визначеної суми знань і навичок. Тому перед школою стоїть важливе завдання математичного розвитку учнів.
Особливої актуальності на сучасному етапі розбудови нашої держави набувають проблеми формування творчої особистості.
Творча особистість – це людина, яка у змозі реалізувати свої індивідуальні потреби та можливості, має нетрадиційне самостійне мислення, багатий духовний світ, уміє пізнавати, бачити навколишнє оточення, створює щось нове, оригінальне, неповторне.
Одним з основних завдань української школи є виховання творчої особистості учня. Підвищення інтелектуального потенціалу нації і розвиток творчої особистості є однією з найактуальніших цілей освіти. З цією метою мають бути створені максимально сприятливі умови для прояву та розвитку здібностей і таланту дитини, для самовизначення і самореалізації [2, с. 45].
Математичні здібності – це здатність утворювати на математичному матеріалі узагальнені, згорнуті, гнучкі й обернені асоціації та їх системи. До складових математичних здібностей слід віднести:
• здатність до формалізації математичного матеріалу, відокремлення форми від змісту, абстрагування від реальних ситуацій і їх кількісних відношень та просторових форм; оперування структурами відношень і зв'язків;
• здатність до узагальнення матеріалу;
• здатність до оперування числовою і знаковою символікою;
• здатність до логічних міркувань, пов'язаних з потребою доводити, робити висновки; здатність до скорочення процесу міркувань;
• здатність до переходу від прямого до оберненого ходу думки;
• гнучкість мислення незалежно від впливу шаблонів.
Математика сприяє виробленню особливого виду пам'яті – пам'яті, спрямо¬ваної на узагальнення, творення логічних схем, формалізованих структур, виховує здатність до просторових уявлень.
Наявність математичних здібностей в одних учнів і недостатня розвиток їх в інших вимагає від учителя постійного пошуку, шляхів формування і розвитку таких здібностей у школярів [3, с. 22].
Отже, школа покликана розвивати творчі здібності в учнів, зважаючи, звичайно, на те, що діти народжуються з дещо різними задатками творити. Разом з тим, більшою мірою, в першу чергу, потрібно дбати про розвиток творчих здібностей в обдарованої частини учнівського колективу.
Так, на уроках математики у 4 класі творчі можливості молодших школярів реалізуються в різних видах діяльності, зокрема, у грі, навчанні, спілкуванні, трудовій діяльності, а сама творча діяльність для дитини є швидше захопливим процесом, ніж результатом, цікавим спілкуванням, ніж виучуванням [1, с. 7].
Для розвитку творчих здібностей учнів, зокрема, при вивченні нового матеріалу користуються такою схемою.
Порівняння. Коли незнайомий матеріал не можна уявити, порівнюємо його з чимось знайомим. Аналіз. Виучуваний матеріал аналізуємо, виділяємо головне, бо якщо учень вмітиме аналізувати, виділяти головне, то він зуміє піднятися до вищого рівня знань умінь і навичок.
Постановка проблеми. Чим вищий рівень знань учня, тим складнішими мають бути проблемні питання. Якщо в дитини виникає питання «Чому?», це значить, що в неї є прагнення до розвитку, до творчості.
Узагальнення. Обов’язковий етап, який сприяє вмінню доводити й робити висновки. Учні, які вміють довести правильність, уже є творчими.
Крім даної схеми, на уроках математики для розвитку інтелектуальних творчих здібностей використовуємо різноманітні форми роботи, що вимагають від учнів нетрадиційних рішень. Це:
- робота в групах;
- робота в парах;
- ігри;
- урок з використанням проектних технологій. Дана форма організації навчання сприяє врахуванню вікових особливостей дітей, їх інтересів та вподобань. Бо крім того, що на презентації можна висвітлити основні тези уроку, таблиці, завдання, це і сприяє зацікавленню дітей матеріалом, урізноманітненню засобів і методів навчання, сприяє зосередженню уваги класу на виучуваному матеріалі.
На уроках математики у 4 класі систематично використовуються логічні задачі або задачі підвищеної складності. Такі задачі розвивають математичне мислення, творчу уяву, інтуїцію, привчають дітей міркувати логічно, заохочують до творчого пошуку, розкривають здібності молодшого школяра, пов’язані з арифметичними й геометричними уявленнями [1, с. 8].
Сьогодення вимагає від вчителя виховання та розвитку самостійності та культури мислення учнів, розуміння закономірностей у виучуваному матеріалі.
Використання різних форм, методів, сучасних технологій у навчанні суттєво впливає на інтелектуальний, емоційний, духовний, творчий розвиток особистості учнів, відповідно до їх вікових і розумових здібностей і вподобань.
Знаючи це, ми повинні пам’ятати, що розвиток творчих здібностей молодшого школяра – важливий психолого-педагогічний момент, коли виховання, навчання і розвиток проявляються в своїй цілісності.
Список використаних джерел
1. Галак С. Є. Індивідуальна робота з розвитку творчих здібностей дітей // Шкільний світ. – 2000. – черв.(№12). – с.7-8.
2. Математика. Розвиток творчих здібностей школярів. — Тернопіль: Навчальна книга - Богдан, 2007. — 64 с.
3. Мойсеєнко Л. А. Творче математичне мислення: психологічна сутність/ Л. А. Мойсеєнко // Обдарована дитина. – 2007. - №7. – с.20-29.