МЕТОДИКА ФОРМУВАННЯ В УЧНІВ ЧЕТВЕРТОГО КЛАСУ ВМІНЬ АНАЛІЗУВАТИ ТЕКСТИ ХУДОЖНІХ ТВОРІВ НА УРОКАХ ЛІТЕРАТУРНОГО ЧИТАННЯ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Шічкова Арзу Асіф-гизи,

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Науковий керівник: к. п. н., доцент Волошина Г. П.

Аналіз художнього твору – це засіб, що допомагає дітям більш глибоко і адекватно зрозуміти зміст твору. Аналіз орієнтований на виявлення об'єктивного сенсу, закладеного в текст автором твору. Ми виявили основні принципи аналізу тексту художнього твору.

 Аналізуватися повинен текст, зображення життєвого матеріалу, а не саме життя.

 Аналіз можливий тільки після емоційного сприйняття твору. Він повинен коригувати і поглиблювати первинне сприйняття.

 Аналіз повинен бути вибірковим. На уроці розбираються в повному обсязі елементи твору, й ті, які в даному творі найяскравіше виражають ідею.

 Аналіз повинен враховувати жанрові особливості твору.

 Шкільний аналіз повинен сприяти загальному і літературному розвитку молодших школярів, формувати у них систему спеціальних умінь, необхідних для повноцінного сприйняття твору.

Правильно організований аналіз тексту сприяє вдосконаленню навичок читання (аналіз вимагає багаторазового перечитування тексту).

Ефективними виявилися такі прийоми аналізу:

1. Постановка учителем запитань до прочитаного тексту. Запитання повинні бути цілеспрямованими і повинні ставитися в певній системі. Ми застосовували такі типи запитань: на виявлення фактичного змісту твору (події, герої, предметний план); на виявлення причинно-наслідкових зв'язків; що ведуть до оцінок, узагальнень; спрямовані на встановлення асоціацій з досвідом учнів.

2. Постановка учнями запитань до прочитаного тексту.

3. Прийом вибіркового читання. Вибіркове читання ми застосовували різного ступеня складності. Найбільш простий варіант – це знайти необхідну частину тексту, яка є відповіддю репродуктивного характеру. Ускладнений варіант – вибіркове читання, що пов'язане з пошуком частин тексту, об'єднаних тематично. Найскладніший варіант, коли завданням вибіркового читання є пошук тексту, що пов'язаний із причинно-наслідковими зв'язками, та вимагає порівняння фактів, узагальнення.

4. Прийом стилістичного (мовнленнєвого) аналізу тексту. Стилістичний аналіз – це, перш за все, аналіз використання автором мовних засобів, які набувають особливого емоційного забарвлення, створюють образ. Робота над словом була спрямована на те, щоб допомагати четвертокласникам з'ясувати образний зміст твору, думки і почуття автора. Тому для мовного аналізу вибираються ті слова і вирази, які допомагають зрозуміти образний зміст твору. Можливий стилістичний експеримент щодо заміни авторського слова синонімом. Можна порівняти первинний і остаточний варіанти та спробувати пояснити, чому автор вніс зміни.

5. Аналіз художніх образів. Аналіз художнього твору – це робота над образами в їх взаємодії.

Результативними були й інтерактивні вправи, які ми застосовували на різних етапах уроків літературного читання.

Список використаних джерел

1. Вашуленко О. Емоційно-ціннісна складова у структурі читацької компетентності молодшого школяра / О. Вашуленко // Початкова школа. – 2013. – № 1. – С. 13 – 18.

2. Науменко В. О. Психолого-педагогічні основи навчання читання у початковій школі : навч. посіб. для студ. ВНЗ / В. О.Науменко. – К. : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2012. – 124 с.

Please publish modules in offcanvas position.