ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ДО ВИКОРИСТАННЯ АДАПТАЦІЙ ТА МОДИФІКАЦІЙ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

 Акімова Олена Михайлівна

кандидат педагогічних наук, доцент

Комунальний заклад «Харківська гуманітарно- педагогічна академія» Харківської обласної ради 

м. Харків, Україна 

Реформування системи освіти України передбачає втілення інклюзивних основ в освітній простір у ході підготовки майбутніх учителів початкової школи, тим самим обумовлюючи необхідність створення інклюзивного середовища для всіх учасників освітнього процесу. Основним аспектом починає виступати диференціація, як основа диференційованого викладання та засіб якісної освіти молодших школярів незалежно від освітніх потреб.

Виходячи з вище зазначеного, постає проблема визначення основних аспектів використання адаптацій та модифікацій як компоненту диференційованого викладання в освітньому процесі початкової школи.

На сучасному етапі професійної підготовки вчителя початкової школи різні аспекти висвітлено в наукових дослідженнях О. Бабакіної, С. Бєляєва, О. Пометун, О.Савченко, Ф. Халілової, Л. Хомич та інших, зокрема виховний аспект проблеми підготовки майбутніх учителів початкової школи актуалізована в дослідженнях Г. Пономарьової, Л. Коваль. 

В Україні приділяється значена увага проблемам втілення засад інклюзивної освіти в життя. Так науковці А. Колупаєва, В. Синьов, В. Боднар, К. Островська, О. Рассказова та інші висвітлюють в своїх працях загальні тенденції розвитку інклюзивної освіти; прийоми роботи вчителів   в інклюзивному класі висвітлювали Е. Данілавічюте, С. Литовченко, О. Таранченко; теоретичні засади педагогічної деонтології М. Васильєва та інші. 

 Проте аналіз праць засвідчив недостатню вивченість проблеми підготовки вчителів початкової школи до використання адаптацій   та модифікацій в освітньому процесі початкової школи.

Підготовку майбутніх учителів до використання адаптацій та модифікацій опосередковано ми можемо побачити у затвердженому професійному стандарті «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», у якому трудовою функцією «Створення освітнього середовища» передбачено [1]: створення безпечних, психологічно комфортних умов освітнього процесу; створення здоровʼязбережувального освітнього середовища, зорієнтованого на особистісний, творчий і духовний розвиток учнів; змістове наповнення освітнього середовища відповідно до вимог Державного стандарту початкової освіти; збереження і дотримання правил, ціннісних орієнтацій і традицій закладу освіти; урахування при створенні освітнього середовища індивідуальних потреб учнів.

 Відповідно до трудової операції «урахування при створенні освітнього середовища індивідуальних потреб учнів» використання адаптацій та модифікацій в освітньому процесі початкової школи набуває особливої актуальності.

Ми погоджуємось з дослідницею А. Колупаєвою, яка визначає, що диференційоване викладання передбачає відмінність учнів, вони є різними, а відтак, завдання вчителя полягає в тому, щоб виявити відмінності, відповідно адаптувати освітній процес і забезпечити корисний навчальний досвід для всіх школярів[3].

Зазначимо, що у ході підготовки майбутніх учителів до використання адаптацій та модифікацій в освітньому процесі початкової школи, ми знайомимо майбутніх фахівців з наступними учнівськими відмінностями [2]: рівень підготовленості, коригуючи темп навчання та ступінь складності матеріалу;індивідуальні стилі навчання, забезпечуючи розмаїтість видів діяльності, щоб учні мали змогу отримувати й опрацьовувати інформацію в різний спосіб і на різних рівнях;інтереси, спираючись на схильності, зацікавлення та бажання самої дитини засвоїти певну тему чи виробити вміння, навички; інші особливі освітні потреби школярів, які зазначено у переліку категорій осіб з особливими освітніми потребами, які потребують додаткової підтримки під час освітнього процесу.

Отже, адаптації та модифікації використовуються в диференційованому викладанні та виступають однією з умов успішної організації інклюзивного освітнього процесі початкової школи. 

Підготовка майбутніх учителів передбачає оволодінням наступними аспектами адаптацій [3]:

адаптації змісту, процесу та продукту навчальної діяльності молодших школярів з особливими освітніми потребами; 

варіювання вимог щодо виконання завдань учнями з особливими освітніми потребами на окремому уроці або упродовж вивчення теми (обсяг, рівень складності, час і спосіб виконання, форма й спосіб демонстрації виконаного тощо); 

широкий спектр форм і методів навчальної діяльності.

Підготовка майбутніх учителів до використання адаптацій та модифікацій в освітньому процесі початкової школи реалізується через [2]: зосередження на головних знаннях (поняттях), уміннях і навичках у кожній навчальній дисципліні;урахування індивідуальних відмінностей учнів; узаємозв’язок оцінювання та викладання; постійну адаптацію, модифікацію змісту, процесу (форм і методів, продуктів навчальної діяльності.

Таким чином, актуальним є оволодіння майбутніми вчителями уміннями та навиками використання матеріалів та ресурсів в освітньому процесі початкової школи, а саме: використання ресурсів іншого рівня складності (паралельно з традиційними), друкованих матеріалів; ресурсів, створених учителем і учнями, альтернативних навчальних матеріалів, наприклад, запис на диктофон, малювання картин, комп’ютер, калькулятор, матеріали для маніпулювання, прозорі накладки для роботи з підручником; використання адаптаційних пристроїв, наприклад: тримач для крейди, адаптовані ножиці, олівці збільшеного розміру, маркери, ручки з можливістю стирання написаного, функція перевірки орфографії в текстовому редакторі; вказівників рядків на аркуші паперу; карток із «пропусками», щоб демонструвати тільки один рядок за раз; позначення пояснень і ключових слів маркером або іншим кольором; оволодіння організацією способу роботи за принципом «рівний-рівному», коли один учень допомагає товаришеві організувати своє робоче місце, підготувати навчальні матеріали.

Отже, система підготовки майбутніх учителів до використання адаптацій та модифікацій в освітньому процесі початкової школи підтверджує вислів: «Якщо професія стає способом життя, то ремесло перетворюється на мистецтво». Підготовка майбутніх учителів початкової школи до використання адаптацій та модифікацій в подальшому виступить основою успішного навчання дітей України з різними потребами та особливостями.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Законодавство України [Електронний ресурс] : офіц. веб-сайт. – Режим доступу: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/main/index. – Назва з екрана.

2. Основи інклюзивної освіти в початковій школі : робочий зошит / А. А. Харківська, Л. О. Петриченко, О. О. Бабакіна, О. М. Акімова; за заг. ред. Г. Ф. Пономарьової; Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради. – Харків, 2019. – 124 с.

3. Таранченко О.М., Найда Ю.М.Диференційоване викладання в інклюзивному класі: навчально-методичний посібник / За загальною редакцією Колупаєвої А.А. - К.: Видавнича група «А.С.К.», 2012. -124.с. 

 

Please publish modules in offcanvas position.