ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ДО ДІЯЛЬНОСТІ В КОМАНДІ СУПРОВОДУ ЗА УМОВ РЕАЛІЗАЦІЇ ІНКЛЮЗИВНОГО КОМПОНЕНТУ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Бабакіна Оксана Олексіївна,

кандидат педагогічних наук, професор 

Комунальний заклад «Харківська гуманітарно- педагогічна академія» Харківської обласної ради 

м. Харків, Україна 

На сучасному етапі розвитку української освіти особливого значення набуває проблема підготовки вчителів початкової школи у закладах вищої педагогічної освіти, оскільки їх особистість є визначальною для навчання та виховання юних громадян. Головна увага зосереджується на підготовці покоління педагогічних працівників нової української школи, які будуть сприяти створення якісно нової національної системи освіти та її ефективній роботі, отже вміти самостійно організовувати освітнє середовище початкової школи.

Виходячи з вище зазначеного, постає проблема визначення напрямів та основних аспектів у ході підготовки майбутніх учителів до діяльності в команді супроводу, як інклюзивного компоненту нової української школи та однієї з умов професійної реалізації майбутнього фахівця.

Концепція реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року передбачає реформування педагогіки загальної середньої освіти та перехід до педагогіки партнерства між учнем, вчителем і батьками, що потребує ґрунтовної підготовки вчителів за новими методиками і технологіями навчання, зокрема інформаційно-комунікативними технологіями.

З метою створення умов для інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами зазначається про необхідність розробки індивідуальної програми розвитку дитини, що включатимуть корекційно-реабілітаційні заходи, психолого-педагогічний супровід і засоби для навчання таких дітей [1]. 

Таким чином, актуальним є участь майбутніх учителів в діяльності команді супроводу.

Ми погоджуємось з науковцем А. Колупаєвою, яка визначає зміст поняття «команда супроводу» як команду психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами, які здобувають освіту в умовах інклюзивного навчання в закладах загальної середньої та дошкільної освіти [2].

Майбутні учителя початкової школи, як члени команду психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами, виконують роль наставника, фасилітатора, консультанта, менеджера, мають академічну свободу, формують навички випереджувального проектного менеджменту (планування й організації навчання, розроблення навчально-методичного забезпечення, оцінювання тощо), самостійно й творчо здобувають інформацію, організовують дитино - центрований процес; закладають надійне підґрунтя для навчання впродовж життя з метою особистісної реалізації інклюзивного компоненту нової української школи.

Визначимо основні функції майбутнього вчителя початкової школи як члена Команди супроводу[3]:

- забезпечення освітнього процесу дитини з особливими освітніми потребами з урахуванням особливостей її розвитку та індивідуальної програми розвитку;

- підготовка інформації для учасників засідання Команди супроводу про особливості навчально-пізнавальної діяльності дитини з особливими освітніми потребами, її сильні сторони, потреби;

- результати виконання дитиною навчальної програми / освітнього плану;

- участь у підготовці індивідуального навчального плану дитини особливими освітніми потребами;

- розробка індивідуальної навчальної програми в закладі загальної середньої освіти та індивідуального освітнього плану в закладі дошкільної освіти;

- визначення спільно з іншими педагогічними працівниками рівня досягнення кінцевих цілей навчання, передбачених індивідуальною програмою розвитку;

- створення належного мікроклімату в колективі;

- надання інформації батькам про стан засвоєння навчальної програми / освітнього плану дитиною з особливими освітніми потребами.

Кваліфікаційна характеристика асистента вчителя передбачає, що він здійснює соціально-педагогічний супровід дитини з особливими освітніми потребами: разом із вчителем класу виконує навчальні, виховні, соціально-адаптаційні заходи, запроваджуючи ефективні форми їх проведення, допомагає дитині у виконанні навчальних завдань, залучає учня до різних видів навчальної діяльності; у складі групи фахівців приймає участь у розробленні та виконанні індивідуальної програми розвитку дитини; адаптує навчальні матеріали з урахуванням індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності дитини з особливими освітніми потребами [1].

Таким чином, основні функції асистента вчителя початкової школи полягають у наступному [3]:

- спостереження за дитиною з метою вивчення її індивідуальних особливостей, схильностей, інтересів і потреб;

- участь в організації освітнього процесу дитини з особливими освітніми потребами;

- участь у розробці індивідуальної програми розвитку;

- участь у підготовці індивідуального навчального плану та індивідуальної навчальної програми/індивідуального освітнього плану (для закладів освіти);

- адаптація освітнього середовища, навчальних матеріалів відповідно до потенційних можливостей та з урахуванням індивідуальних особливостей розвитку дитини з особливими освітніми потребами;

- оцінка спільно з вчителем рівня досягнення кінцевих цілей навчання, передбачених індивідуальною програмою розвитку;

- підготовка інформації для учасників засідання Команди супроводу за результатами спостереження за дитиною щодо її індивідуальних особливостей, інтересів та потреб;

- надання інформації батькам, педагогічним працівникам щодо особливостей розвитку дитини з особливими освітніми потребами.

Виходячи з функцій вчителя початкової школи та асистента вчителя актуальним постає визначення основних аспектів налагодження співробітництва, а саме: створення умов для соціально-залежної самостійності, взаємозаміна функцій один-одного, дотримання правил педагогічно етики, удосконалення власної педагогічної майстерності.

Таким чином, узаємозв’язок функцій майбутнього вчителя початкової школи та асистента вчителя, як членів Команди супроводу, зумовлює формування інклюзивної готовності майбутнього вчителя початкової школи, що передбачає формування спеціальних знань, умінь і компетентностей для реалізації професійних функцій у ході педагогічної діяльності в команді супроводу за умов реалізації інклюзивного компоненту нової української школи.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:

1. Законодавство України [Електронний ресурс] : офіц. веб-сайт. – Режим доступу: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/main/index. – Назва з екрана.

2. Діти з особливими потребами в загальноосвітньому просторі: початкова ланка : путівник для педагогів : навч.-метод. посіб. / А. Колупаєва, О. Таранченко ; МОН України, НАПН України, Ін-т спец. педагогіки. – Київ : АТОПОЛ, 2010. – 96 с.

3. Основи інклюзивної освіти в початковій школі : робочий зошит / А. А. Харківська, Л. О. Петриченко, О. О. Бабакіна, О. М. Акімова; за заг. ред. Г. Ф. Пономарьової; Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради. – Харків, 2019. – 124 с.

Please publish modules in offcanvas position.