КЛАСИФІКАЦІЯ МУЛЬТИМЕДІЙНИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАСОБІВ ПРИ ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ КУЛЬТУРОЛОГІВ

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Воронова Надія Сергіївна

кандидат філософських наук, доцент 

Донбаський державний педагогічний університет

м. Слов’янськ, Україна

Дослідники-культурологи К. Ліберовська, Л. Манович, О. Шликова відзначають, що технологія мультимедіа стала типовою рисою художніх практик цифрового мистецтва ХХІ століття. Наука доводить, що використання мультимедіа в сфері культури й мистецтва призводить до істотних трансформацій у його змісті й мовних засобах: мультимедійні арт-практики – сучасні шоу з використанням електроніки, лазерної техніки та кінематики, комп’ютерні інсталяції, мережева література, трансмузика, інтерактивне мистецтво, інтернет-арт та ін. – ведуть до змін у художньо-естетичній свідомості людини. 

В мультимедійних мистецьких проектах на зміну традиційним виразним засобам кіно і телебачення (нарративність, візуальність, художній образ, кадр, ракурс та ін.) приходять нові: експериментальний простір, симуляція (моделювання), форма-структура у вигляді бази даних, перформативність, інтерактивність, синестезія тощо. Функція митця у мультимедійних практиках сучасного мистецтва перетворюється у діяльність ініціатора комунікативно-креативних контекстів. 

У науковий обіг останнього десятиліття увійшло поняття цифрової культури яке тлумачиться як культурологічний феномен, пов’язаний з виникненням нових – цифрових форм культурно-мистецької спадщини, а також з оволодінням засобами цифрових технологій. Технології мультимедіа займають ключові позиції в мультимедійних навчальних засобах, що є сучасними засобами навчального призначення, створеними на основі технологій мультимедіа для підвищення ефективності навчально-виховного процесу. Наразі створена значна кількість навчальних мультимедійних видань з різних дисциплін та для різних ланок освіти, які називають та класифікують по-різному: мультимедійні навчальні засоби, електронні навчальні видання, електронні освітні ресурси, електронні засоби навчального призначення, педагогічні програмні засоби навчального призначення, програмно-методичні комплекси навчального призначення, електронні підручники, електронні комп’ютерні підручники, інтернет-підручники, електронні навчальні посібники, освітні електронні видання, електронні атласи, електронні бази знань, тестові комплекти тощо.

Класифікацію мультимедійних навчальних засобів для підготовки майбутніх культурологів вбачаємо за необхідне зробити за критеріями змістового наповнення та функціонального призначення: 

1. Інформаційно-довідникові мультимедійні видання з культури та різних видів мистецтва.

Прикладом є мультимедійна енциклопедія «Світова художня культура» – електронне навчальне видання створене для підтримки викладання курсу

культурологічного змісту у закладах вищої освіти та художньої культури у

10-11 класах шкіл.

2. Мультимедійні засоби навчально-ігрового призначення

культурологічної тематики для дітей (дошкільників та молодших школярів).

Прикладом є серія навчально-ігрових мультимедійних програм «Граємо з музикою» (2002 – 2005, від Music Games International, видавець – МедіаХауз), до якої включено три музичних гри: «Чарівна флейта. Граємо з музикою Моцарта» – інтерактивна музична гра, заснована на музиці з однойменної опери В. Моцарта; «Аліса і пори року. Граємо з музикою Вівальді» – музична навчально-ігрова програма, заснована на класичних творах Люїса Керролла «Аліса в Країні Чудес» і Антоніо Вівальді «Пори Року»; «Лускунчик. Граємо з музикою П. І. Чайковського» – дитяча

розвивальна програма, яка поєднує комп’ютерну гру, музичну енциклопедію і казкові музичні пригоди у супроводі «Дитячого альбому», музичних фрагментів балету «Лускунчик» та ін.

3. Мультимедійні підручники з «Художньої культури» для шкільного навчання та електронні підручники (посібники) з культурологіїт та різних видів мистецтва для вищої школи.

Прикладом є «Історія України. Мультимедійний курс» (2002 р., автори: О. Батенко, Л. Гайдуков, В. Крушинський. Видавник: Анлантік) – мультимедійне видання з історії України від первісних часів до сучасності, електронний варіант підручника, рекомендованого Міністерством освіти України, розрахованого на учнів старших класів та абітурієнтів.

4. Тренажери мистецьких умінь і навичок.

Подібні типи мультимедійних навчальних засобів мають функціональне призначення та створюються для перевірки, корекції, відпрацювання набутих умінь та навичок. 

Викладач, який використовує у своїй професійній діяльності інформаційно-комунікаційні, зокрема мультимедійні технології, повинен мати відповідний рівень підготовки у цій галузі, розвинену комп’ютерну грамотність, знати наявні навчально-ігрові засоби, володіти методикою роботи з ними. Окрім того, дуже важливим є урахування санітарно-гігієнічних вимог до використання комп’ютерів. 

Мультимедійні, електронні, цифрові навчальні засоби не повинні повністю замінювати традиційні форми навчання, вони мають доповнювати їх, збагачуючи освітній процес новими підходами та методиками. Саме за таких умов використання комп’ютерних, зокрема мультимедійних навчальних засобів зробить процес навчання на усіх освітніх рівнях ефективнішим та якіснішим.

 

Please publish modules in offcanvas position.